Hjälp! elektolytbad guld

blixt33

Hjälp! elektolytbad guld

Inlägg av blixt33 »

Har precis byggt ett elektrolytbad med likrikare, anod, balja mm. Nu till mitt problem.
Jag vill guldförgylla cocr delar och kör ut ca 5-7 volt i badet. Egentligen skall det värmas upp till 60-70 grader men har bara fått upp det till ca 40 grader, detta skall dock ej vara ett problem enl leverantören som sålt badet till mig. Proceduren verkar fungera och allt ser fint ut MEN jag kan torka av förgyllningen med tummen! den fäster alltså inte ( metallen är helt avfettad med ultraljud i amoniak och ångbläster ). Varör blir det så här, vad skall jag göra?
Jag har lämnat bort samma metall till en kolega som använder sig av Penna/pensel metoden istället och det fungerar varje gång då.
Ps jag är novis, jobbar som tandtekniker och har bara hittat detta forumet där folk verkar ha huvudet på skaft :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Hjälp! elektolytbad guld

Inlägg av Mizzarrogh »

Utan att kunna något i egentlig mening, men det kan inte tänkas det behövs någon form av betbad innan?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eller så fungerar det inte med tandguld :lol:.
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Kan vara temperaturen i elektrolyten som är för låg.
är dock helt novis inom området :roll:

En bra sida som kanske ger något
http://hem.passagen.se/ballista/pros_sv.html
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Saxat från länken i mitt tidigare inlägg
Elektrolytisk infärgning

Denna typ av infärgning bygger på att metallsalter tex tenn, koppar, cobolt, mfl transporteras in i oxidskiktet. Detta sker på elektronisk väg arbetspänning mellan 5-20V strömdesitet 0,1-0,5A/dm2 och en arbetstemp på mellan 15-35C. Metallsalerna lägger sig i botten på oxidskiktet.
Kan felet vara att du inte har ett oxidsikt som färgen kan fästa i?

Det framgår inte i ditt inlägg vad/om du använder metallsalter.
Inte heller vad du använder som offerkatod.

Jag kanske är helt fel ute, du kanske har bättre koll själv om metoden du använder fungerar
xxargs

Inlägg av xxargs »

kör du mot rätt sorts metall i underlager - kör man guld eller silver mot koppar så brukar det ofta vara ett mycket tunt lager nickel mellan för att det skall fastna ordentligt och detta ställer ibland till med ett helsike när man håller på med radiofrekvenser då detta är magnetiskt och vid högre effekter mättas materialet magnetisk och man får passiv intermodulation...
Skriv svar