Bygga egen VHF-antenn till båt (för FM-bandet)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Bygga egen VHF-antenn till båt (för FM-bandet)

Inlägg av squiz3r »

Hejsan. Jag sitter och funderar lite fram och tillbaks på hur jag bäst bygger en egen antenn till min FM-radio som jag har/ska ha i båten. Jag har lite olika funderingar:

En dipol antenn är ju väldigt lätt att bygga, och har om jag förstått det rätt relativt bra mottagning / hög gain. Är detta det mest praktiska alternativet?

Jag har googlat en del på vilken impedans radion vill ha (står inget i manualen) och har sett både 75ohm och 120ohm (!), någon som har koll?

Vad skall jag ha för kabel? Kan denna duga? Står i och för sig inte vilken impedans den är för, men det bör ju vara 75ohm? Vad heter den kontakttypen man har på bilradio, tror det är en sån som på följande bild. Jag hittar ingen liknande på kjell och Co..
Bild

FM-sändningarna är väll cirkulärpolariserade, så man behöver inte tänka på polarisationsriktning?

mvh. Daniel
labmaster

Re: Bygga egen VHF-antenn till båt (för FM-bandet)

Inlägg av labmaster »

Tre frågor:

1) Är det en antenn för en radiomottagare du menar?
2) Om ja på fråga 1, Är det P1,P2,P3 och P4 samt kommersiella kanaler du vill lyssna på?
3) Om nej på fråga 2, vilken frekvens är det du vill lyssna på?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

1) ja, det är en mottagare. I princip en vanlig bilradio.

2,3) jag vill kunna lyssna på både de kommersiella kanalerna såväl som lokalkanalerna. Jag tänkte väl matcha antennlängden för 98Mhz eller så for att få en kompromiss.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Normalt är ju de flesta rundradiostationer i FM-bandet ganska starka eftersom det är relativt tätt mellan sändarna, Det innebär ju att man inte behöver några större arrangemang i antennväg. En dipol som du nämner har ingen förstärkning. Det har egentligen ingen antenn. Möjligen kan man kalla det för antennvinst men någon förstärkning i dess rätta bemärkelse har man inte, En antenn är ju en passiv del så att säga.

I folkmun brukar man dock prata om antennförstärkning istället för antennvinst. Eftersom den brukar utgöra referens när man pratar om antennvinst för Yagi antenner så har dipolen i princip ingen antennvinst.

Men du behöver inte fundera på det här med antennvinst eftersom signalerna i rubricerat frekvensband är starka så det oftast räcker med en kort trådstump som antenn. Vår radio i köket har en gammaldags strumpsticka som antenn.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hur ska jag bygga en antenn om jag säg endast är intresserad
av 100MHz till 106MHz och de stationer som ligger där?

Jag vill alltså att antennen filtrerar bort resten och inte att något
efterföljande filter gör det.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jovisst har man i allmänhet bra mottagning från de stationerna, även ute på sjön. Men om jag nu vill bygga en någorlunda bra antenn ändå, som såklart är runtstrålande (i horisontalplanet) vad har då högst antennvinst (per storlek)? Hur är det med monopole? Sen finns det ju de som är cirkelformade:
Bild
Bild från kjell.com
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eller så bygger du en Big Wheel.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Köp ett par meter RG 58 från ELFA, fungerar utmärkt för det du vill göra.. VP-rör är utmärkt för att få lite stadga i dipolen.
Skriv svar