Svar ja.Låter som en jättebra idé, hur skulle jag sätta pulldownmotståndet? Mellan pinnen som på min bild är märkt DIM och GND?
Men vilket ben på ATmegan gick bråk-pinnen till?
Svar ja.Låter som en jättebra idé, hur skulle jag sätta pulldownmotståndet? Mellan pinnen som på min bild är märkt DIM och GND?
Om jag ser och läser rätt så går min Arduinopinne D9 till processorpinne 13 (PCINT1/OC1A) PB1.FormerMazda skrev:Svar ja.Låter som en jättebra idé, hur skulle jag sätta pulldownmotståndet? Mellan pinnen som på min bild är märkt DIM och GND?
Men vilket ben på ATmegan gick bråk-pinnen till?
Tack för tipset, skall koppla det bums.sodjan skrev:Ja, precis. Så att DIM-pinen dras låg då AVR'en befinner sig i reset
(d.v.s i praktiken är "bortkopplad"). T.ex 10 kohm är så pass stort
så att det har ingen som helst påverkan under normal drift.
Det är generellt en bra regel att alltid fundera på vad som händer
just under reset. Man kanske har kopplat in saker som inte uppskattar
att signalerna är "odefinierade". D.v.s i princip alltid då man har kopplat
till något med vanliga CMOS ingångar. Men det beror ju lite på
vilka konsekvenser det kan bli också. Det är ju lite skillnad på drivning
av lysdioder mot t.ex ett servosystem som man inte vill ska "skena"...
sodjan skrev:
Nej, *du* visste säkert exakt vad du menade hela tiden...
Det har jag aldrig ifrågasatt.
Verkar ju onekligen som om något på den pinnen är bränt (och nu menar jag t.ex. en transistor inne i själva processorn). Antagligen går det en hel del ström internt i processorn när du kör en "etta" ut... Att ohmmetern visar 180 ohm är inte alls bra men det betyder inte att resistansen är linjär. Det kan mycket väl vara så att det går betydligt högre ström om du lägger på 5 volt.För övrigt är 180 Ohm från D9 -> GND inget sundhetstecken enligt min uppfattning. har du verkligen mätt utan andra saker inkopplade ?