Nybörjare inom elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gorba

Nybörjare inom elektronik

Inlägg av gorba »

Hej på er!

Jag är nybörjare på detta med elektronik!
Jag kommer till största del att ägna mig åt att löda och koppla ihop leds i olika kombinationer och blinksekvenser. Kanske även några enklare sirenljud.

Någon som kan tipsa mig om sidor med övningsexempel, guider eller lödövningar på just detta.

Kan tillägga att jag är modellbyggare och håller på och bygger en amerikansk brandbil i skala 1:24. Skulle vara kul att lägga till lite ljus- och ljudeffekter på denna.

Jag vet med mig att PIC-programmering har många möjligheter när man vill ha olika blinksekvenser. Någon som kan tipsa om någon sida med "PIC-programmering for dummies"

Jag suger i mig all information jag får!!

Tack på förhand!

/Gustav
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Nybörjare inom elektronik

Inlägg av AndersG »

Välkommen till forumet! Har du testat söka här?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du vill lära om PIC så råder jag dig att köpa PICKIT2 Eller 3. Där fäljer ett antal grundläggande övningar i programmering i Assembler. Det går även utmärkt att programmera i C men mitt tips är att lära sig grunderna i Assembler först.

Här finns mer övningar och teori om både Assembler och samma övningar i C. Lycka till. :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Gustav!

Eftersom jag inte vet mera än att du säger att du är nybörjare kan jag inte förutsätta att du har några grundkunskaper i ellära.

Det första du skall lära dig är begreppen spänning och ström. När denna kunskap finns går du vidare och lär dig använda en av ellärans mest grundläggande och viktigaste lagar, nämligen Ohms lag. Den lyder U = I x R eller Spänning är lika med ström gånger resistans om man vill läsa ut detta i klartext.

Det finns en bra bok som heter "Bli Sändaramatör" som har grundläggande och relativt enkel pedagogik. Den används visserligen inom kursverksamheten för amatörradiocertifikat men den är samtidigt en väldigt bra bok om man vill lära sig ellära på ett enkelt sätt. Boken kan beställas från Sveriges Sändaramatörers kansli och telefonnummer hittar du på http://www.ssa.se i menyn "Kontakta oss" som är en undermeny till "Om SSA". Boken kostar bara 240 kronor och finns i lager.
ssa_bli_ham.gif
En annan bok som man också kan köpa från SSA är "Koncept för radioamatörcertifikat". Den kostar bara 80 kronor och innehåller allt från grundläggande ellära inom såväl likström som växelström. Det finns även ett helt avsnitt med olika mätmetoder. Innehållet har lite sämre pedagogik för nybörjaren jämfört med "Bli Sändaramatör" men har man kämpat sig igenom boken och förstått dess innehåll så har man en mycket bra grundläggande kunskap om ellära och elektronik. På köpet får man också en hel del kunskaper om hur radiosändare och mottagare är uppbyggda vilket också kan vara mycket bra att kunna i långa loppet. Och då speciellt när man kommer in på tillämpningar med trådlös kommunikation som ofta är ett samtalsämne här i EF.
koncept_lw.jpg
Nåväl, detta är några av mina tips som du kan använda ifall du vill, vågar och kan som en känd TV-profil brukar säga på fredagskvällar strax före klockan 21.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Kjell & Co säljer enklare byggsatser som funkar bra som lödövningar. Jag tror inte dom är så pedagogiska på det vis att dom förklarar hur eller varför byggsatsen funkar.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Hej Gustav

Kul att du vill ägna dig åt denna fascinerande hobby. Jag har ett färdigt läromedel i assemblerprogrammering med PIC och som finns som en pdf. Jag tror du kan hitta den här:

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 10&t=52961

Jag jobbar dessutom på ett nybörjarläromedel i analog teknik. Vill du vara testobjekt, sänd ett mejl. Då får du det jag gjort hittils på en pdf.

Hälsningar
Anders G
Användarvisningsbild
wiklis

Inlägg av wiklis »

Det här var kul, det blir mitt julpyssel.

wiklis
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

gorba: välkommen! Jag får slänga in ett varningens ord: om du börjar med mikroprocessorer (µC) är det en stor risk att du fastnar i träsket och blir en nörd! ;-)
Orsaken är att det faktisk är riktigt kul och man kan lösa många problem med en µC - och mer vill ju ha mer...
Skriv svar