strombom: det motsvarer lite att planera tidsbeställning efter vad bilens topphastighet är, det tar inte hänsyn till de omkringvarande idio.....öhh...medtrafikanter, väglaget och närvaru av polis och dylikt.
Med hFE kan man räkna ut en hel del parametra men inte designa efter den faktor enbart, det blir ett ytterst instabilt design och det ska göras om om man måste byta den transistor samt trimmas efter temperaturen.
Skillnader på transistorer
och en annan sak som gör att man inte kan designa för hfe är att det ska gå att byta transistor (till samma sort) utan att behöva byta andra komponenter eller trimma om det, inte så noga för hemma byggen men i konsumentköpsprylar så skulle det bli dyyyrt
men vissa saker får man finna sig i att transitorn är det man bygger runt
ett visst enskillt exemplar, t.e.x, vissa hf-slutsteg
att göra genomsunda transistorkonstruktioner som inte lider av några kompromisser är näst intill omöjligt, men det är kul att försöka
men vissa saker får man finna sig i att transitorn är det man bygger runt
ett visst enskillt exemplar, t.e.x, vissa hf-slutsteg
att göra genomsunda transistorkonstruktioner som inte lider av några kompromisser är näst intill omöjligt, men det är kul att försöka