Simpel uträkning av kW/h, behöver hjälp
Re: Simpel uträkning av kW/h, behöver hjälp
Wh är mest bara lite enklare att relatera till än SI-enheterna. 1 Wh är energimängden som förbrukas om man kör en 1W-last i en timme. 60 Wh t.ex är energimängden för en 60W-lampa i en timme. Det blir praktiskt om man ska tänka sig elpriser och sådant. Att prata om kr/J har gemene man svårt att förstå sig på, men kr/kWh är enklare. Jag kan hålla med dig om att det kan vara förvirrande att klura med i början, har haft exakt samma funderingar och tankevurpor själv, men det går över 
Den troliga anledningen till enheten kWh är att man "lätt" kan överslagsräkna 1000W under en timme = 1 kWh. Samt att "så har man alltid gjort" .. för man visste inget bättre förr. Samma anledning som vissa håller sig med hk, BTU/h, oz, feet, thumbs, km/h och annat påfund. När du räknar gör om allt till SI-grundenheter så slipper du förvirring.
Man skulle skaffat en elmätare som visade förbrukningen i GJ när det var manuell kontroll..
Man skulle skaffat en elmätare som visade förbrukningen i GJ när det var manuell kontroll..
Blueint: bra bortförklaring oman blir tagen i 110 på en 30-sträcka
"Jag använder SI-enheter!"
(30 * 3.6 = 108)
=Du har kört för fort!
-Använder ni SI-enheter i detta land?
=Ja..
-Då har jag kört för långsamt.. 30 m/s ,ska gasa på i fortsättningen..
Det finns många antika enheter som fortfarande används
-Använder ni SI-enheter i detta land?
=Ja..
-Då har jag kört för långsamt.. 30 m/s ,ska gasa på i fortsättningen..
Det finns många antika enheter som fortfarande används
Hej igen 94vikcha!
Först av allt vill jag gratulera att du så småningom kom fram till rätt svar. Visserligen med stöd från flera entusiastiska EF medlemmar. De gav dig dock inte hela lösningen på ett bräde som brukar vara vanligt
.
Som flera har berättat är Energi = Effekt x Tid. Är tiden en timme blir enheten Wh men det mest vanliga är att använda kWh när det gäller enegiförbrukning från elnätet. I elproduktion brukar man även använda MWh megawattimme.
Det enda du hade behövt göra är att räkna ut hur stor del 5 minuter är av en timme och det är ju 5/60 vilket leder till E = (5 * 6 * 5) / 60 = 2,5 Wh eftersom du skall ha svaret i kWh delar du sedan med 1000 och det hade du redan koll på.
Nåväl, med det du har lärt dig i denna tråd så kan du enkelt räkna ut hur stor energiförbrukningen är med samma spänning (5V) och ström (6A) under 1 timme och 7 minuter. Klarar du att ställa upp en formel för detta 94vikcha?
Först av allt vill jag gratulera att du så småningom kom fram till rätt svar. Visserligen med stöd från flera entusiastiska EF medlemmar. De gav dig dock inte hela lösningen på ett bräde som brukar vara vanligt
Som flera har berättat är Energi = Effekt x Tid. Är tiden en timme blir enheten Wh men det mest vanliga är att använda kWh när det gäller enegiförbrukning från elnätet. I elproduktion brukar man även använda MWh megawattimme.
Det enda du hade behövt göra är att räkna ut hur stor del 5 minuter är av en timme och det är ju 5/60 vilket leder till E = (5 * 6 * 5) / 60 = 2,5 Wh eftersom du skall ha svaret i kWh delar du sedan med 1000 och det hade du redan koll på.
Nåväl, med det du har lärt dig i denna tråd så kan du enkelt räkna ut hur stor energiförbrukningen är med samma spänning (5V) och ström (6A) under 1 timme och 7 minuter. Klarar du att ställa upp en formel för detta 94vikcha?
Effekt = watt = J/s = 5*6 = 30 watt
Energi = watt * tid = 30 * (60*67) = 120600J/s
kWh = Energi / (3,6*10^6) = 120600/3600000 = 0,0335kWh = 33,5Wh
Korrekt?
Energi = watt * tid = 30 * (60*67) = 120600J/s
kWh = Energi / (3,6*10^6) = 120600/3600000 = 0,0335kWh = 33,5Wh
Korrekt?
Svaret är rätt. Men vägen dit innehåller lite fel.
J/s (joule per sekund) är samma sak som W (watt)
Om vandligen från Ws till Wh är rätt matematiskt. Men enheterna hänger inte riktigt med. Om man sätter in enheter överallt så ska det vara samma hela vägen, annars har man gjort fel. ks/h (kilo sekunder per timme) blir en lite krystad enhet, men om det ska hänga med så blir det så.
kWh = 120600Ws / (3,6*10^6)ks/h = (120600/3600000)kWh = 0,0335kWh = 33,5Wh
J/s (joule per sekund) är samma sak som W (watt)
Om vandligen från Ws till Wh är rätt matematiskt. Men enheterna hänger inte riktigt med. Om man sätter in enheter överallt så ska det vara samma hela vägen, annars har man gjort fel. ks/h (kilo sekunder per timme) blir en lite krystad enhet, men om det ska hänga med så blir det så.
kWh = 120600Ws / (3,6*10^6)ks/h = (120600/3600000)kWh = 0,0335kWh = 33,5Wh
Detta med enheter är inte lätt.. det ska vara
kWh = 120600 Ws / (3.6*10^6) s/kh = (120600/3600000) = 0.035 kWh
Ws / ks/h blir mWh..
kWh = 120600 Ws / (3.6*10^6) s/kh = (120600/3600000) = 0.035 kWh
Ws / ks/h blir mWh..
Hej igen 94vikcha!
Jag håller med thebolt, enheter är inte lätt att handskas med ibland. Egentligen finns det ingen anledning att använda J/s när svaret efterfrågas i enheten Wh. Då är det enklare att använda timmar som enhet för tiden.
Först och främst, skall man hårdra det så är det nog inte korrekt att skriva "Energi = watt * tid". Man skall skriva Energi = Effekt x Tid och enheten för Effekt kan anges i watt.
Som man brukar säga, många vägar bär till rom.
Om svaret skall anges i Wh så finns det alltså ingen anledning att använda enheten sekunder för tiden och J/s för effekten. En formel för efterfrågad energiförbrukning under 1 timme och 7 minuter blir som följer:
E = P * t = > E = U x I x t => E = (5 x 6) x (1 + 7/60) = 33,5 Wh
Grundregeln som man kan använda är att alltid omvandla antalet minuter till enheten timmar. Det vill säga att i detta exempel med 7 minuter så motsvarar det sju sextiondels timmar (7/60).
Vilken utbildning läser du 94vikcha?
Jag håller med thebolt, enheter är inte lätt att handskas med ibland. Egentligen finns det ingen anledning att använda J/s när svaret efterfrågas i enheten Wh. Då är det enklare att använda timmar som enhet för tiden.
Först och främst, skall man hårdra det så är det nog inte korrekt att skriva "Energi = watt * tid". Man skall skriva Energi = Effekt x Tid och enheten för Effekt kan anges i watt.
Som man brukar säga, många vägar bär till rom.
Om svaret skall anges i Wh så finns det alltså ingen anledning att använda enheten sekunder för tiden och J/s för effekten. En formel för efterfrågad energiförbrukning under 1 timme och 7 minuter blir som följer:
E = P * t = > E = U x I x t => E = (5 x 6) x (1 + 7/60) = 33,5 Wh
Grundregeln som man kan använda är att alltid omvandla antalet minuter till enheten timmar. Det vill säga att i detta exempel med 7 minuter så motsvarar det sju sextiondels timmar (7/60).
Vilken utbildning läser du 94vikcha?
Jasså, tänkte att man kunde göra sådär direkt. Blir ju mycket enklare att ta (h + min/60)E = P * t = > E = U x I x t => E = (5 x 6) x (1 + 7/60) = 33,5 Wh
Jag läser Kemi A och Fysik A. Vi har projekt där vi ska utvinna vät och klorgas ifrån en NaCl-lösning på ett så kostnadseffektivt sätt. Kolla i min tråd i idébanken! Lite fundersam varför vi inte får någon syrgas...
Själv blev jag väldigt glad när jag förstod att 1J = 1Ws.
Helt plötsligt hade man nytta av alla konstiga formler från fysiken...
Hissar du t.ex. upp en bil (1 ton == 1000 kg) till en meters höjd så har
den lägesenergin: E = mgh, 1000kg*9.82*1m = 98200 J.
98200 Joule är i sin tur samma som 98200 Ws som är samma som 27,3Wh
Ska jag hissa upp bilen och väljer att växla ut motorn och inte har några friktionsförluster så skulle det alltså ta en timme med en 27,3Watts-motor.
Om jag sedan släpper ner bilen och ser till att mina friktionsfria växlar gör att en tillkopplad generator bromsar lagom mycket för att bilen ska falla ner på 1 minut så kan jag då ur generatorn ta ut 1638 Watt. Energin är i de bägge fallen samma. (Skulle jag inte ta ur nån effekt ur generatorn (inte ansluta den till en last) när bilen faller skulle den falla fort)
(1/60)h * 1638W = 1h *27,3W = 27,3Wh
Så nästa gång man är på en gör-det-själv-hall och hissar upp sin bil så vet man att det kostade mycket mindre än 1 kr i el även med rejäla förluster i motor och hydraulik.
MVH: Mikael
Helt plötsligt hade man nytta av alla konstiga formler från fysiken...
Hissar du t.ex. upp en bil (1 ton == 1000 kg) till en meters höjd så har
den lägesenergin: E = mgh, 1000kg*9.82*1m = 98200 J.
98200 Joule är i sin tur samma som 98200 Ws som är samma som 27,3Wh
Ska jag hissa upp bilen och väljer att växla ut motorn och inte har några friktionsförluster så skulle det alltså ta en timme med en 27,3Watts-motor.
Om jag sedan släpper ner bilen och ser till att mina friktionsfria växlar gör att en tillkopplad generator bromsar lagom mycket för att bilen ska falla ner på 1 minut så kan jag då ur generatorn ta ut 1638 Watt. Energin är i de bägge fallen samma. (Skulle jag inte ta ur nån effekt ur generatorn (inte ansluta den till en last) när bilen faller skulle den falla fort)
(1/60)h * 1638W = 1h *27,3W = 27,3Wh
Så nästa gång man är på en gör-det-själv-hall och hissar upp sin bil så vet man att det kostade mycket mindre än 1 kr i el även med rejäla förluster i motor och hydraulik.
MVH: Mikael
Snabbt svar:94vikcha skrev:Lite fundersam varför vi inte får någon syrgas...
H2O => H2 + O
NaCl => Na + Cl
Men, Natriumet kommer reagera med vattnet/syret direkt, därför:
(2) H2O + (2) NaCl => Cl2 + (2) NaOH + H2
Dvs, du kommer få en natriumhydroxidlösning alteftersom.