Simpel uträkning av kW/h, behöver hjälp
Simpel uträkning av kW/h, behöver hjälp
Hej,
Simpel fråga som kräver simpelt svar.
Med en spänning på 6 volt och strömstyrka på 5 ampere är effekten 30 watt. Om jag använder 6v och 5A under 5 minuter, stämmer min uträkning att det går åt (5v*6A*300s)/1000 = 9 kW/h ?
Simpel fråga som kräver simpelt svar.
Med en spänning på 6 volt och strömstyrka på 5 ampere är effekten 30 watt. Om jag använder 6v och 5A under 5 minuter, stämmer min uträkning att det går åt (5v*6A*300s)/1000 = 9 kW/h ?
Re: Simpel uträkning av kW/h, behöver hjälp
Nej det stämmer inte. Börja med att ställa dig frågan hur stor del 5 minuter är av en timme.
Har du otur kommer det någon som gör ett inlägg och berättar exakt hur du skall räkna och då har du inte lärt dig något av den uppgift du har att lösa eftersom du då inte löst den själv med de grundkunskaper som behövs för att lösa uppgiften.
Om du med ledning av mitt tips kommer på hur du matematiskt skall ställa upp problemet så lovar jag att berätta när och om du gjort rätt.
Har du otur kommer det någon som gör ett inlägg och berättar exakt hur du skall räkna och då har du inte lärt dig något av den uppgift du har att lösa eftersom du då inte löst den själv med de grundkunskaper som behövs för att lösa uppgiften.
Om du med ledning av mitt tips kommer på hur du matematiskt skall ställa upp problemet så lovar jag att berätta när och om du gjort rätt.
Det är nog bra att börja med att trassla ut enheterna också. Exakt vad är det du vill räkna ut? Effekt i Watt ger hur mycket energi (Joule) som förbrukas per sekund. Antagligen är det då inte kW/h du är ute efter utan kWh, som är den totalmängd energi som förbrukas på en timme (och mäts i Joule).
Senast redigerad av Argtomte 14 december 2011, 16:42:30, redigerad totalt 1 gång.
kW/h är helt fel enhet. Det är en enhet för effektförändring.
Fel nummer två är att du här ansatt fel antal sekunder per timme.
Fel nummer två är att du här ansatt fel antal sekunder per timme.
Alright, men Effekt = Spänning * Ström, alltså använder jag en effekt på 30 watt, korrekt?
30 watt = 30 joule / sekund korrekt?
Använder alltså 30*3600 joule / h = 108kW/h ? Men då jag bara använder energin 1/12 av en timme går det bara åt 9 kwh? Vad gör jag för fel?
EDIT:
Är kWh och kW/h olika enheter?!
30 watt = 30 joule / sekund korrekt?
Använder alltså 30*3600 joule / h = 108kW/h ? Men då jag bara använder energin 1/12 av en timme går det bara åt 9 kwh? Vad gör jag för fel?
EDIT:
Är kWh och kW/h olika enheter?!
Energi = Effekt * Tid ..dvs.. Joule = Watt * Sekunder (om man missanvänder enheterna lite)
Fundera över vad 1 styck kWh är.
Och den är inte detsamma som kW / h .!
Det är just sådant här som visar hur tillkrånglad enheten kWh är jämfört med J.
Fundera över vad 1 styck kWh är.
Och den är inte detsamma som kW / h .!
Det är just sådant här som visar hur tillkrånglad enheten kWh är jämfört med J.
Så jag använder alltså 30*300 = 9000 joule under dessa 5 minuter (300sek)? Och ifall jag ska räkna ut vad detta kostar, hur gör jag då? (Säger att en kwh kostar 1 kr)
Vore uppskattat ifall någon kortfattat kan deffinera både kWh och kW/h.
Vore uppskattat ifall någon kortfattat kan deffinera både kWh och kW/h.
kWh är tydlig på så vis att den direkt visar att energi är effekten gånger tiden.
Edit: kWh är energi, effekt gånger tid.
kW/h är ett mått på hur fort effekten förändras, den skulle kanske kunna användas för att visa hur fort du kan öka effekten i ett kraftverk. Det är ingen vanlig enhet i praktiken. Söker du på den är antagligen majoriteten av träffarna felskrivningar.
Edit: kWh är energi, effekt gånger tid.
kW/h är ett mått på hur fort effekten förändras, den skulle kanske kunna användas för att visa hur fort du kan öka effekten i ett kraftverk. Det är ingen vanlig enhet i praktiken. Söker du på den är antagligen majoriteten av träffarna felskrivningar.
1 kWh = 3,6 * 10^6 Joulelabmaster skrev:Nej det stämmer inte. Börja med att ställa dig frågan hur stor del 5 minuter är av en timme.
E (joule) = W * t = (5*6) * (5*60) = 9000
9000/(3,6*10^6) = 0,0025
Jag använder alltså 0,0025 kWh?
Japp. Läser du ut det i Wh så ser du att det är ett rimligt svar.
Effekt = Spänning * Ström6 volt och strömstyrka på 5 ampere är effekten 30 watt. Om jag använder 6v och 5A under 5 minuter
Energi = Effekt * Tid
Energi / kWh = Energi i enheten kWh
kWh = kW * h = 1000W * 3600s
(6V * 5A * 5*60s) / (1000W * 3600s) = 0,0025 kWh
Enheternas förhållande till varann och enheten kWh knepiga konstruktion är nyckeln.
Okej bra! Tack för hjälpen.danei skrev:Japp. Läser du ut det i Wh så ser du att det är ett rimligt svar.
Vidare då. Istället säger vi att jag använder samma effekt i låt säga 10 timmar. Kan jag man uttrycka energiåtgången som 0,0025 * 10 = 0,025 kWh?
Njää, det du räknat ut är ju energimängden för fem minuter. På tio timmar har du (60/5)*10 = 120 st femminutersblock, och varje ger den energiåtgång som du räknat fram.
Nej, läs mitt senaste inlägg så förstår du varför.
Ok, jag förstår. J*vla onödig och komplicerad enhet kWh.
Varför använder man t.ex. inte kJ eller MJ, det är ju t.o.m. en SI-enhet?
Vilka fördelar finns med att använda kWh?
Varför använder man t.ex. inte kJ eller MJ, det är ju t.o.m. en SI-enhet?
Vilka fördelar finns med att använda kWh?