Någon som byggt elektronikbyggsatser från Josty Kit?
Re: Någon som byggt elektronikbyggsatser från Josty Kit?
japp
har byggt några innan idioten i mig tog över och jag började göra egna konstruktioner och kretskort
kan dock säga att dom två böckerna fortfarande är helt ok
som nybörjarböcker får domhelt godkänt
har byggt några innan idioten i mig tog över och jag började göra egna konstruktioner och kretskort
kan dock säga att dom två böckerna fortfarande är helt ok
som nybörjarböcker får domhelt godkänt
Jag tror jag har lagat några ljusorglar som nån klant byggt ihop fel, de spred sedan ljus över mina hemmafester på det tidiga 90-talet!
Byggde 2-3 enklare modeller, de var var riktigt kul för de kom kompletta med ritning, mönsterkort, komponenter och en plastlåda, tror tom. det följde med lite lödtenn.
byggde ljusorgel jag med, den 4 kanaliga. många klassfester överlevde den 
Det var JK som startade mitt intresse i början på högstadiet, köpte den berömda boken Tillämpad Elektronik som man fick med ett kretskort med 10 olika kretsar. Slaktade vad som fanns och började bygga dessa. Fortsatte med ljusorglar och förstärkare som så många andra här. Jag bor i Göteborg och där fanns en butik på Övrehusrgatan som förutom skrot var min hovleverantör.
Ej att glömma högtalar byggsatserna med urfrästa spår för
högtalarna som tillverkades i källaren på JK.
Garantien på byggsatserna var väldigt generös. Allt
från felmonterade komponeneter. Kul lödningar, där
lödpunkten var en lien kula, snålat med lödtenn till
färdigbyggda förstärkare som brummade, Allt gick på garanti.
Har både Tillämpad Elektronik (TE) boken och Allmän Elektronik 1 och 2 och alla har väl tejpade bokryggar efter att blivit sönderlästa!
-
Elektronikgubben
Re: Josty Kit
Kul att det finns en del som kommer ihåg. Jag gjorde de svenska böckerna och katalogen under många år. De var roliga år, att bara hålla på med hobbyverksamhetPeterH skrev:Jodå, boken "Allmän Elektronik 2" står i bokhyllan bakom ryggen... Har byggt både ljusorglar (fungerar än och sitter i taket på festlokalen våran, byggd runt -85), förstärkare och labbaggregat från deras utbud. Hjälpte till att starta intresset för elektronik på allvar
-
Elektronikgubben
Re: Josty Kit
Då har vi nog pratat många gånger. För på Nobelvägen var det bara jag som stod i butiken. Kul, fast det är nog så att de flesta känner igen mig och jag nog lite sämre alla kunder. Det var en jättetrevlig tid.Andy skrev:Det var nog runt 1972 som butiken på Nobelvägen i Malmö öppnade, senare flyttade man till Östra Förstadsgatan. Det blev ett antal byggen bl a ljusorglar, ljudanläggning, digitalklocka, nätaggregat och div mätinstrument samt en ZX80 som kom lite senare i sortimentet. Den ersatte mitt första datorbygge en Telemac 1800. Det enda jag har kvar och fortfarande använder är ett NT300 agg. som fått en plats på bänken på jobb.
-
Elektronikgubben
Jättekul att så många fortfarande kommer ihåg Josty Kit. Jo på Nobelvägen var det bara jag som stod i butiken. Sålde OC71 transistorer och allt möjligt roligt.
Jag gjorde alla kataloger och böcker fram till 1982 då jag flyttade till Stockholm och startade tidningen Allt om Elektronik. Blev byggsatser igen där.
På 90-talet startade jag med elektronikproduktion.
Nu är jag hälften pensionär och hälften aktiv igen som konstruktör.
Jag besvarar gärna på frågor..
Jag gjorde alla kataloger och böcker fram till 1982 då jag flyttade till Stockholm och startade tidningen Allt om Elektronik. Blev byggsatser igen där.
På 90-talet startade jag med elektronikproduktion.
Nu är jag hälften pensionär och hälften aktiv igen som konstruktör.
Jag besvarar gärna på frågor..
-
Elektronikgubben
Jo, det var Hasse som jobbade på Ö Husargatan i många år. Det var en väldigt fin butik där.Josty Kid skrev:Det var JK som startade mitt intresse i början på högstadiet, köpte den berömda boken Tillämpad Elektronik som man fick med ett kretskort med 10 olika kretsar. Slaktade vad som fanns och började bygga dessa. Fortsatte med ljusorglar och förstärkare som så många andra här. Jag bor i Göteborg och där fanns en butik på Övrehusrgatan som förutom skrot var min hovleverantör.
-
Elektronikgubben
Då är kanske mina oöppnade första upplaga från tryckeriet värda någotAndax skrev:Har både Tillämpad Elektronik (TE) boken och Allmän Elektronik 1 och 2 och alla har väl tejpade bokryggar efter att blivit sönderlästa!
Men man hade så dålig utrustning på den tiden så det blev massor av fel i texten. Läste lite för ett tag sedan och man skäms att man har sitt namn på förstasidan
-
Elektronikgubben
Jo, det var väldigt viktigt för oss, att från början får alla kunder att känna en viss trygghet, även när man byggde själv. Detta skapade under dessa år en väldigt stor försäljning.Kilroys skrev:Ej att glömma högtalar byggsatserna med urfrästa spår för
Har så många minnen om kunder som kom in bed icke fungerande byggsatser. Vi hade ganska snart en anställd bara för att hjälpa kunder med sina byggen.
Kommer ihåg en byggsats, en 3-kanals ljusorgel där kunden hade monterat komponenterna på lödsidan och helt otroligt nog hade fått en kanal att fungera.
Jo det finns mycket att berätta.
Bafflarna till högtalarbyggsatserna för montering av högtalarelementen, stod jag nere i källaren och fräste ur med en överhandsfräs.
Jösses ja!
-
Elektronikgubben
Först hette boken Allmän Elektronik, skriven av JS och översatt av mig. På skrivmaskin .... Sedan blev det Tillämpad Elektronik några år senare. Och du har rätt det blev en del problem med att det fanns 2 Allmän Elektronik, därav bytte vi namn.