Eon Energimätare "100koll", hur fungerar de?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Eon Energimätare "100koll", hur fungerar de?

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick igår hem en "100koll" energimätare ifrån Eon, som alltså är energimätare man monterar på mätaren i elskåpet (fick även med tre "väggpluggar") och sedan kan läsa av trådlöst, i mobilen mm.

Men jag är då väldigt fundersam, hur fasen får den ut informationen på nätet?
Har inte anslutit den till trådlöst nätverk och där den står just nu har i alla fall inte min telefon någon mottagning på GSM-nätet, så vad använder den för nätverk? :humm:

Med tanke på att man kan få värdena i realtid i telefonen borde det vara något hyggligt snabbt nät, som fungerar även här ute på landet.
v-g
EF Sponsor

Re: Eon Energimätare "100koll", hur fungerar de?

Inlägg av v-g »

Har också beställt detta paket och man får väl se hur det funkar, men menar du att du inte fått en bruks?

Annars tippar jag på att mätaren (som går via GSM) skickar förbrukningen på begäran och detta sen broadcastas ut till diverse.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jovisst, det medföljer en bruksanvisning om hur man ansluter "huvudenheten" till mät-enheterna och lite så, men står ingenting om tekniken bakom eller placering av prylarna eller så.

Känns dock väldigt dåligt att det inte står med någonting om räckvidd på radiolänkarna mellan enheterna...

Det känns som att det borde vara GSM ja, men som sagt, tycker att den verkar fungera på ställen där inte mobilen har mottagning. :humm:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Klä den i aluminiumfolie så lär du märka om det är radio ;)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Dåså fram med skruvmesjeln då? ;)

Nej det är ingen info de anser att man ska ha precis, elmätaren sa de ju inte hur den funkade precis utan bara en liten liten lapp där det står nåt larv.

Bara en ytlig förklaring skulle ju räcka för 99% men inte då. Förbannade tyskar!
Tedenljung
Kontakt:

Inlägg av Tedenljung »

Klas-Kenny skrev:Det känns som att det borde vara GSM ja, men som sagt, tycker att den verkar fungera på ställen där inte mobilen har mottagning. :humm:
Den behöver mobiltäckning, står iaf på deras hemsida.
Se här
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ser man på! :tumupp:

Märkligt att de inte kunde skriva den informationen i instruktionerna :humm:
Då måste den helt enkelt ha bättre antenn än min telefon.
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Jag fick min tidigare i veckan och var naturligtvis tvungen att kolla vad som fanns i den. :)
Ruskigt dåligt jobb med antennkabeln på sista bilden. Skärmen är nästan helt av, bara några få kardeler som är intakta...

8P8C:an är antagligen till för seriell kommunikation, jag hade tyvärr inte tid att kolla vart den tog vägen. Borde undersöka om man kan få ut information där så man kan logga värdena lite oftare än Eon gör...
100Koll-20111211-002349-IMG_1019.jpg
100Koll-20111211-002708-IMG_1022.jpg
100Koll-20111211-002801-IMG_1025.jpg
100Koll-20111211-003140-IMG_1032.jpg
100Koll-20111211-003250-IMG_1036.jpg
100Koll-20111211-003309-IMG_1037.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ser man på! :tumupp:

Då var det ju bekräftat att det är GSM/GPRS som gäller till 100 % i alla fall.

Ang. kontakten så fantiserade jag om att det kunde vara Ethernet, pluggade in en kabel och allt på hela skärmen visades :humm: Högst intressant fenomen.
Synd att de satt en omärkt special-IC vid den kontakten så att det blir omöjligt att se på en gång vad det kan vara den snackar för protokoll.
När allt på skärmen visades noterade jag förresten även att där fanns segment för Vatten, Gas och jag tror även det var Olja, den tycks alltså vara förberedd för att räkna annat än el.

Hade varit supercoolt om någon baklängesingenjörade det trådlösa protokollet så man kunde bygga sina egna sensorer, kanske även en egen mottagare att plugga rakt in i datorn istället för att ta omvägen om internet.. :P

Hade förresten varit kul att plocka fram vilka pinnar på PIC'en som är för ISCP och testa plugga in PicKit2'an för att se om de slagit på lässkyddet av koden...
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Det lilla kortet som sitter precis vid kontakten är radion för sensorerna...
Jag öppnade den igen för att kolla vart kontakten går och flera pinnar går till PIC:en. Tyvärr verkar ingen gå till någon UART. Däremot såg jag att en pinne går till MCLR på PIC:en. Jag har ingen koll på PIC men gissar på att MCLR används vid programmering av PIC?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jaså på så vis..

MCLR används vid programmeringen, ja. Tillsammans med ICSPDAT och ISCPCLK (kan ibland skrivas som PGC och PGD). Tycks vara Pin 52 och 47 på denna PIC. Kolla in var de tar vägen, på bilderna ser man bara den ena gå till en via, och den andra till en annan via samt genom ett motstånd till pin1 (Chip Select) på EEPROM'et.
Så då är ju frågan var viorna tar vägen på andra sidan kortet... :) De ser ju överlackade ut så jag tror inte att man programmerat kretsen genom någon rigg med pogopins i de viorna, då borde de vara olackade..

Jag vill dock tro att GSM-modulen snackar UART då RX2/TX2 tycks vara kopplad till denne :P
Och så kollade jag upp modulen, den verkade ju inte dålig.. Undrar om man skulle kunna få apparaten till att skicka SMS, GSM-modulen tycks i alla fall ha stöd för det :mrgreen:

Edit: Lite synd att när det mesta är så "of the shelf"-komponenter, att de ska ha brutit det med kretsen ovanför 8P-kontakten.
Förresten, vad kan det vara för frekvens de kör? 433MHz måhända?
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Radiomodulen är troligtvis en RFM01 från HopeRF:
http://www.hoperf.com/pro/rf/cob/rfm01.htm
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Bannemej..

Hur i helskotta kom du på det ?

Det är ju en kanon "finding" :tumupp:
Med pinout och datablad är det ju bara lite logikanalys kvar så är det hela fixat.
Bara man nu inte har pillat in kryptering eller nå. Man undrar ju lite hur man undvikit att få grannens värden :humm:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, hur fasen hittade du den där?!
Eller du kanske visste om den och kände till det hela..

Måste skaffa mig en logikanalysator, sen ska det samlas data :mrgreen:

ToPNoTCH: För att få huvudenheten att plocka värdena måste de kopplas samman först genom att sätta både mätenhet och huvudenhet i "anslutningsläge".

Men visst, skulle grannen vara snabb och sätta in huvudenhet i anslutningsläge samtidigt som du satt din mätenhet i detta, så kan han väl sno åt sig den anslutningen :lol:

Edit: Men högst troligt är det alltså bara någon typ utav identitet på varje mätenhet, som bifogas med varje paket som skickas och om det inte stämmer med det som huvudenheten har i sig slänger den paketet. Min gissning i alla fall.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är man lite elak så klipper man antennen och ansluter enheten till det egna hemnätet :badgrin:
Skriv svar