Ingen kontakt i motståndstråd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
gein

Ingen kontakt i motståndstråd

Inlägg av gein »

Jag ska bygga en daggvärmare (dew heater) och har därför inhandlat motståndstråd (28 Ohm/m och 63 Ohm/m) från Conrad. Nu när grejerna kommit så försöker jag mäta motståndet i tråden vid olika längder men hur jag än gör så får jag inget som helst utslag på min multimeter. Multimetern jag har är av det billigaste slag man tänka sig kan närmast. Köpt på Clas Ohlson för 5 år sen skulle jag gissa.

Jag kan inte se att det är någon isolation kring tråden, vilket jag antar att det inte borde vara heller? Vi har varit två stycken som hållit i varsin ända på tråden för att vara säker på att man får kontakt mellan multimetern och tråden (den är ju väldigt tunn) men det har inte hjälpt. Vad kan vara fel? Att båda trådarna skulle vara defekt är ju fullkomligt osannolikt. Så kan det vara min multimeter som inte riktigt får kontakt? Jag har kontrollerat att den mäter ett par megaohm genom min kropp och 10 Ohm genom en metallsax. Så helt trasig är den ju inte. Tacksam på förslag på vad jag möjligtvis gör fel.

Tråden: http://www.conrad.se/MOTST%c5NDSTR%c5D- ... 7%2Fmd5%7D
gein

Re: Ingen kontakt i motståndstråd

Inlägg av gein »

Hmm, nu när jag tittar noggrannare på Conrad så ser jag ju att det står lackisolerad :oops:
Skrapar man bort yta eller hur är det tänkt?

edit/ Okej, en fullkomligt onödig tråd! Ber om ursäkt för det. Skrapa lite gjorde susen.
Skriv svar