Jordartsmetaller - stort fynd vid Gränna
Re: Jordartsmetaller - stort fynd vid Gränna
0.25% är ju ett skämt. Men det är väll EU som har bestämt att det ska vara så och våra svenska flata politiker har inte stake nog i frågan.
Min sambo var där och mätte idag iaf. Hon är kart-å-mätingenjör. 
-
limpan4all
Inte för att jag vet men jag skulle gissa att de 0,25% räknas på omsättningen istället för vinsten och då blir det inte så illa.
Ta LKAB t.ex 28 miljarder i omsättning det skulle gett 70 miljoner per år till markägaren...
Vad gäller äganderätten så äger staten allt som ligger 1m ned i marken.
Vem som just råkar äga ovandelen spelar ingen roll, såsom det är nu är en förbättring för markägarna jämfört mot tidigare då siffran var 0%.
Ta LKAB t.ex 28 miljarder i omsättning det skulle gett 70 miljoner per år till markägaren...
Vad gäller äganderätten så äger staten allt som ligger 1m ned i marken.
Vem som just råkar äga ovandelen spelar ingen roll, såsom det är nu är en förbättring för markägarna jämfört mot tidigare då siffran var 0%.
Håller med, men samtidigt tycker jag kanske inte helt synd om markägaren.
Fyndigheten värderas till mångmilljard belopp och 25 milljoner per milljard gör ju trots allt att han kan sätta viss guldkant på tillvaron.
Fyndigheten värderas till mångmilljard belopp och 25 milljoner per milljard gör ju trots allt att han kan sätta viss guldkant på tillvaron.
0.25% är ju inte så mycket till staten. Sen tillkommer allt annat.
Ska det inte på moms på allt som kommer upp ur marken? Det är ju 25%?
Så är ju hela baletten med löner, drivmedel, fordon, arbetsgivaravgifter, osv osv staten tar ju inte en ack så liten del av det hela.
Ska det inte på moms på allt som kommer upp ur marken? Det är ju 25%?
Så är ju hela baletten med löner, drivmedel, fordon, arbetsgivaravgifter, osv osv staten tar ju inte en ack så liten del av det hela.
Kan inte markägaren dra nytta av att det kommer massa
folk runt hans knut? Jag menar öppna restauranger,
barer, krogar, klubbar med trevliga damer osv...
folk runt hans knut? Jag menar öppna restauranger,
barer, krogar, klubbar med trevliga damer osv...
Det är ju en sak om det berör en liten del av en större gård(eller flera större). Drabbar det större delen av en mindre släktgård är det ju mindre trevligt för de som bor där kan man tänka...
- DW
- Kontakt:
-ja, vi äger inte ens våra egna borrhål för bergvärme. Jo, de två första metrarna påstod brunnsborraren 
Så 0.25% av värmeinkomsten under 2m får du dela lika med staten?
Fast när det gäller bergvärme måste ju detta vara rätt bra. Då står väl staten för reparationskostnaden för allt under 2meter?DW skrev:-ja, vi äger inte ens våra egna borrhål för bergvärme. Jo, de två första metrarna påstod brunnsborraren