2.1 kanals slutsteg planering

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tekko

2.1 kanals slutsteg planering

Inlägg av Tekko »

Har börjat planera ett slutstegsbygge i lite PA anda med lite trissor jag har liggandes.

Dessa trissor:
Plus detta kylelement:
Ska försöka med skohorn och vaselin att försöka få in ovan i detta chassi:

Där mätarn sitter kommer det bli ett luftintag för kylningen.

Scheman

stereodelen:
substeget:

Detta kommer att matas från ett ring på 500VA, substeget kommer att vara inaktiverbart mha nyckelbrytaren på fronten, ville inte göra en ny front och ville heller inte ha ett stort fult hål.

Lite skissning på delningsfiltret för substeget, en omkopplare kommer att stå för de 3 olika delningsfrekvenserna:

Varför bygger jag detta när jag inte har nån som helst nytta av något dylikt ? För att jag kan och känner för det :P
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: 2.1 kanals slutsteg planering

Inlägg av orvar-e »

Intressant, skulle vilja bygga ett slutsteg till hemmabion, men just är det fullt.
Men jag vet vem man ska prata med när tid finnes.

Du det verkar vara bra gammla trissor det där.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Förstår tyvärr inte vad som är själva grejen med din design. Är det samma grundkonstruktion i alla effektförstärkare som du har presenterat här senaste året?

Tycker det är dags att du presentera dina ideer och vägval för självaste kretsdesignen istället, börjar få en känsla av alla scheman är plagiat från en annan författare. Vill inget illa menat men har ledsnat på alla kretsscheman utan beskrivningar. Vi kan ha roligare diskussioner än vilken effekt du har tänkt ha på transformatorn tycker jag.

Tillslut vill jag säga att jag tycker det är roligt att det finns intresse för audioeffektförstärkare här på forumet.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Då tar vi å skiter i detta.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Efter ett kritiskt inlägg... :(
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Nu tycker jag du gav upp lite väl fort :humm:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Då antar jag att det ligger till som jag misstänkte att designen knappt är genomarbetat av Tekko själv. En effektförstärkare designar man inte över en dag. Har man gjort jobbet själv utan att referera till någon annan borde det finnas massor av information att dela med sig av. Dock hade jag hellre sätt motinlägg med förklaringar och tankar kring designen istället för stoppa huvudet i sanden. Synd att även denna tråd från Tekko ska dö i intet på grund av dålig presentation.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Då ni tycker att allt jag postar e bara samma samma, här kommer något annorlunda.

Detta är egentligen inget nytt heller, men det är något jag inte har gjort förut, dock tycker simuleringen att detta är en oscillator, går med nöd och näppe att stabilisera.

Bild
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ser intressant ut. Berätta gärna lite mera ingående om designen och hur du har tänkt i konstruktionsfasen.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vet inte om jag tänker bygga detta, med tanke på hur svårstabiliserad den är i simulation.

Dock har den nästan obefintlig distorision i låga frekvenser.
Skriv svar