Går det använda brända motstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Går det använda brända motstånd

Inlägg av Fritzell »

Hej på er.. =)

Har byggt en mjuk-start krets som jag ska ha till en kraftig toroid-trafo. Kretsen laddar upp kärnan via 4st effektmotstånd och efter ca 5s går ett relä till och kortsluter motstånden och ger full kraft åt trafon.

Har etsat eget kort och testat den igår och idag och den funka väldigt bra.
men idag när jag skulle mäta primärspänningen på trafon har man givetvis glömt att ställa om från A-meter :wall: och lite över 800W hamnade över motstånden när jag stoppade i sladden i vägguttaget. Ett av motstånden sprack och började ryka. Dom andra tre blev lite svedda men ohmmäter man dom är resistansen okej.
Misstänker väl att dom har gjort sitt.. ville bara skriva av mig lite...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Beklagar sorgen.

Gör om , gör rätt! :wink:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Japp får göra det, tack för svaret :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

risken med (vissa) motsånd är att när de överlastas får den resistansen som den nya färgmärkningen antyder... svart, svart, svart är ju hmm noll ohm..

Lite mörka motsånd brukar fungera ändå, men risken är att de är skadade i höljet och därmed tar upp fukt och ändrar sin resistans med tiden - är det inte väldigt besvärligt att byta dem så rekomenderer jag att man sätter dit nya då motstånden nästan alltid är mycket billigare än resten av kretsen.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Mmm :) jo det är inte så farligt, jag har fått dom motstånden jag hade och nya kostar max 20kr totalt så det är ingen stor förslust egentligen.. bara så retligt att man skall klanta till det när allt funkar :doh:
Skriv svar