Bra sätt att känna av om en lanterna lyser? (Arduinoprojekt)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
labmaster

Re: Bra sätt att känna av om en lanterna lyser? (Arduinoproj

Inlägg av labmaster »

Jag har kikat in i denna tråd några gånger och funderat på varför det inte funkar med visuell kontroll ifall lanternorna lyser.

Jag har förarbevis för båt om den heter så nu för tiden. Det var i tonåren som jag tog detta tillsammans med min far. I pappas båt räckte det med att kika ut genom fönstren på styrbord och babord sida samt för och akter över för att kolla om respektive lantärna lös. Ibland var jag ute och seglade med mina kompisar och det var ingen skillnad. I mitten på 70-talet var jag mycket i Bohuslän på dykläger och det var vanligt att vi använde stora fiskebåtar för transport till dykställena. Inte sällan hann det bli skymning då vi for hem och även på de båtarna var det enkelt att visuellt kolla lantärnorna.

Hur som helst. Det är väl bara att koppla ett lite motstånd i serie med lantärnorna och mäta spänningsfallet över motståndet med en analog ingång. Flyter det ingen ström så talar Arduino:n om att det inte lyser. Varför det inte lyser torde knappast vara en uppgift för Arduino:n. Det borde vara enklare att man själv som kapten ombord kollar orsaken.

Keep it simple, med andra ord.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

För att man skall kunna styla det sedan så klart och det är kul att bygga. :)
Men, det är sant, oavsett vad det är man vill använda så får man aldrig glömma att tekniken bara är ytterligare ett hjälpmedel och hur man gör sådanthär manuellt, särskilt när det gäller positionering och navigation om man hamnar i en nödsituation, men det antar jag TS redan är medveten om. :)
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

labmaster skrev:Jag har kikat in i denna tråd några gånger och funderat på varför det inte funkar med visuell kontroll ifall lanternorna lyser.

Jag har förarbevis för båt om den heter så nu för tiden. Det var i tonåren som jag tog detta tillsammans med min far. I pappas båt räckte det med att kika ut genom fönstren på styrbord och babord sida samt för och akter över för att kolla om respektive lantärna lös. Ibland var jag ute och seglade med mina kompisar och det var ingen skillnad. I mitten på 70-talet var jag mycket i Bohuslän på dykläger och det var vanligt att vi använde stora fiskebåtar för transport till dykställena. Inte sällan hann det bli skymning då vi for hem och även på de båtarna var det enkelt att visuellt kolla lantärnorna.

Hur som helst. Det är väl bara att koppla ett lite motstånd i serie med lantärnorna och mäta spänningsfallet över motståndet med en analog ingång. Flyter det ingen ström så talar Arduino:n om att det inte lyser. Varför det inte lyser torde knappast vara en uppgift för Arduino:n. Det borde vara enklare att man själv som kapten ombord kollar orsaken.

Keep it simple, med andra ord.
Problemet är styrbord och babordlanternorna. För att säkerställa om de lyser behöver man gå fram på fördäck och hålla handen eller annat framför ljuset, annars ser man inte om de lyser eller inte. Det innebär ett riskmoment att behöva fram dit och jiddra i dåligt väder.
Även motorlanternan i masten är svår att se om den lyser eller inte utan att stå för om masten och ankarlanternan ser man bara om man befinner sig ett tjugotal meter från båten.

Sedan är det såklart kul att få in så många funktioner som möjligt. :wink:
Skriv svar