Torkade eller läckande elyter
Torkade eller läckande elyter
Subwoofern här hemma har börjat krångla idag.
Det är ett relä som står och slår till från med typ 50hz och jag hittade följande åtgärdsplan för detta:
http://www.fixya.com/support/r4649422-k ... dio_output
C52 ser fin ut på toppen, men på undersidan av kortet ser man att det är som ett vitt pulver på lödningarna. Innebär det att den är kaputt?
Jag ser även att de två stora fetingkondingarna (63V 12000µF High Ripple) har ungefär samma problem vid lödningarna.
Är detta något som jag kan strunta i och bara byta ut C52, eller bör jag byta de stora (och säkert dyra) rackarna med?
Vad tycker ni?
Det är ett relä som står och slår till från med typ 50hz och jag hittade följande åtgärdsplan för detta:
http://www.fixya.com/support/r4649422-k ... dio_output
C52 ser fin ut på toppen, men på undersidan av kortet ser man att det är som ett vitt pulver på lödningarna. Innebär det att den är kaputt?
Jag ser även att de två stora fetingkondingarna (63V 12000µF High Ripple) har ungefär samma problem vid lödningarna.
Är detta något som jag kan strunta i och bara byta ut C52, eller bör jag byta de stora (och säkert dyra) rackarna med?
Vad tycker ni?
Re: Torkade eller läckande elyter
Ta ett kort på lödningarna och på kondensatorerna och ladda upp!
Det sitter så illa till att det inte fastnar på bild tyvärr. Men som sagt, upptill ser alla kondingarna helt fräscha ut.
- Klas-Kenny
Prova med att bara löda om dessa lödningar, kan vara så enkelt att det är glapp.
Jag bytte ut den C52:an och två andra rackare som tydligen skulle ge sig om man inte åtgärdade dem.
De stora kondingarna skulle Elfa ha en femhunka för styck så jag avvaktar där.
Nu poppar det så fint här hemma igen.
Jag antar att de stora rackarna som jag plåtade lödningarna på är glättningskondingar? (C59 & C60 nedan)
Två frågor:
Hur märker man att en sådan är dålig?
Varför har man använt 63V kondingar när de bara matas med 15V?

De stora kondingarna skulle Elfa ha en femhunka för styck så jag avvaktar där.
Nu poppar det så fint här hemma igen.
Jag antar att de stora rackarna som jag plåtade lödningarna på är glättningskondingar? (C59 & C60 nedan)
Två frågor:
Hur märker man att en sådan är dålig?
Varför har man använt 63V kondingar när de bara matas med 15V?

Spännningen till höger, före 15v regulatorerna och efter likriktaren är betydligt högre än 15v.
Det är denna högre spänningen som används till att driva slutsteget, 15v är förmodligen till någon förförstärkare/filter.
Intressant lösning med en enkel spänningsdelare före regulatorerna, men det funkar väl uppenbarligen
Det är denna högre spänningen som används till att driva slutsteget, 15v är förmodligen till någon förförstärkare/filter.
Intressant lösning med en enkel spänningsdelare före regulatorerna, men det funkar väl uppenbarligen
Ja, så kan det ju förstås vara.
Men spänningsstabbarna som används enligt schemat är LM7915CT samt LM7815CT.
När jag läser databladen för de stabbarna verkar de ha +35V resp -35V som absolut max?
Komponentlistan säger dessutom att det är en +-15V trafo?

Synd att jag skruvat ihop lådan igen, hade ju varit en enkel grej att mäta först.
Visst att det blir litet mer efter likriktning men 63V verkar väl vara en smula overkill?
Finns det någon anledning till att man designar så här?
Men spänningsstabbarna som används enligt schemat är LM7915CT samt LM7815CT.
När jag läser databladen för de stabbarna verkar de ha +35V resp -35V som absolut max?
Komponentlistan säger dessutom att det är en +-15V trafo?

Synd att jag skruvat ihop lådan igen, hade ju varit en enkel grej att mäta först.
Visst att det blir litet mer efter likriktning men 63V verkar väl vara en smula overkill?
Finns det någon anledning till att man designar så här?
- Klas-Kenny
Man ska alltid ha rätt goda marginaler på spänningståligheten, särskilt på elyter.
Trafon borde ge +-20V likriktat (21,2-spänningsfall över likriktardioder), och troligtvis en bit över det obelastat, sen så 10% variation på nätspänningen på det, många bäckar små, jag tror absolut inte att uppåt 30V kan vara någon omöjlighet i "worst case", och ännu värre vid tillfälliga transienter. Sen som sagt marginal på det.
Och så är 63V ett standardvärde på elyter.
Edit: Synd att inte alla konstruktörer tänker så långt idag dock, tänk så många plattskärmar som kunnat slippa undan skroten då...
Trafon borde ge +-20V likriktat (21,2-spänningsfall över likriktardioder), och troligtvis en bit över det obelastat, sen så 10% variation på nätspänningen på det, många bäckar små, jag tror absolut inte att uppåt 30V kan vara någon omöjlighet i "worst case", och ännu värre vid tillfälliga transienter. Sen som sagt marginal på det.
Och så är 63V ett standardvärde på elyter.
Edit: Synd att inte alla konstruktörer tänker så långt idag dock, tänk så många plattskärmar som kunnat slippa undan skroten då...
Å andra sidan är det i princip aldrig spänningen som är problemet med döda kondensatorer utan det är rippleströmmen den tål och ESR som är underdimensionerade, och allmänt dålig kvalité såklart.
Det är tvärtom smart att välja en kondensator med lägre spänning som i stället klarar av högre rippleström och har lägre ESR, än att välja en kondensator med 50% "överspänning" eller mer med sämre egenskaper. Det räcker gott och väl med 20% marginal på spänningen.
Det är tvärtom smart att välja en kondensator med lägre spänning som i stället klarar av högre rippleström och har lägre ESR, än att välja en kondensator med 50% "överspänning" eller mer med sämre egenskaper. Det räcker gott och väl med 20% marginal på spänningen.
Det där med ripple är ju intressant.
Det står "High Ripple" på de som är monterade idag men jag kan inte hitta någon info om hur de kommit fram till att de bör märkas så.
Om jag vill byta ut dem mot nya, säg 35V eller 50V med 12000 - 15000µF vad skall jag då titta efter för att få kondingar som klarar hög rippleström samt har lågt ESR?
Det står "High Ripple" på de som är monterade idag men jag kan inte hitta någon info om hur de kommit fram till att de bör märkas så.
Om jag vill byta ut dem mot nya, säg 35V eller 50V med 12000 - 15000µF vad skall jag då titta efter för att få kondingar som klarar hög rippleström samt har lågt ESR?
Troligen behöver du inte kolla alls efter dessa värden i detta fall. Det är dock betydligt viktigare när det gäller switchade saker, så som skärmar Klas-Kenny nämner, då är noga att dessa klarar rippleströmmen med god marginal och har lågt ESR.
Men för sakens skull, kolla runt lite på Elfa och databladen för diverse kondensatorer de har. Troligen kommer du se ganska likvärdiga värden för olika kondensatorer, gissningsvis runt 0.03-0.05ohm ESR och 4-5A rippleström för 10-15 000uF.
Men för sakens skull, kolla runt lite på Elfa och databladen för diverse kondensatorer de har. Troligen kommer du se ganska likvärdiga värden för olika kondensatorer, gissningsvis runt 0.03-0.05ohm ESR och 4-5A rippleström för 10-15 000uF.