Atmels AT86RF230 är klart intressant, även om det blir lite jobbigt rent prestigemässigt.
Att hålla sig till Atmel både för microcontroller och RF-chip borde bädda för att det finns mycket färdigt som t.ex. applikationsexempel med C-kod.
Även om jag kommer fram till att jag har plats för en färdig radiomodul eller att jag lödningsmässigt kan hantera ett RF-chip känns det som förhållandevis mycket att läsa in sig på innan jag har koll på programmeringsfronten. Sedan oroar jag mig också för att ett chip eller en modul arbetar med frekvenser där det är förhållandevis stor risk att mina enheters kommunikation krockar med andra okända enheter. För att klara sådana krockar krävs protokoll och fiffiga strategier och då blir det nog lätt som AndLi skriver, att strömförbrukningen skjuter iväg.
Genom att välja ett av de fria frekvensbanden av det mer udda slaget kanske risken för krockar med främmande radioprylar blir förhållandevis liten och därför lättare att hantera? Mina manicker kommer både att användas i hemmamiljö och lite varstans på allmänna platser så sannolikheten att stöta på annan radiotrafik är nog ganska hög om jag väljer ett populärt band.
Om jag väljer ett RF-chip som t.ex. AT86RF230 är frågan ändå om jag vågar sälja mina manicker utan att kosta på dem någon testning? Blir det mer än enstaka exemplar till införstådda entusiaster av min produkt kanske det enda vettiga i slutänden är att sikta på de där förbaskade modulerna just av juridiska skäl.
För personligt bruk vågar jag strunta i reglerna, men jag vill förstås se till att mina radiosignaler hamnar på en förhållandevis "ofarlig" frekvens och även om den utstrålade energin ska vara i milliwattklassen är det kanske bra att skaffa sig lite koll på övertonsspektrat.