MPG med Pokeys på Mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hummel

MPG med Pokeys på Mach3

Inlägg av hummel »

Försökt få ordning på en pendant inkopplad enligt http://www.poscope.com/uploads/files/Po ... 20Mach.pdf
Jag har på en test-pc fått det att fungera, flyttar jag hela mach3-katalogen till fräs-pc:n fungerar det inte. Inte heller en nyinstallation fungerar.
Jag kan läsa av MPG, alla knappar fungerar enligt Pokeys diagnostics. Det som inte fungerar är att sätta sig i MPG mode på "Jog mode". Jag kan byta jogstep med switchen på min pendant mellan X1, X10, X100.

Testar jag med Brians nya pokeys plugin så laddas den inte ens i Mach3 (Brian har tittat på det och kan inte lösa det just nu...).

Någon som löst detta? Eller vet hur jag sätter upp det hela så jag kan får Jog mode attt gå över i MPG istället för Cont/step?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: MPG med Pokeys på Mach3

Inlägg av tecno »

Har fan inte fått ihop mina byggen ännu, lite oroande om inte PoKeys fungerar då man byggt på det.
hummel

Inlägg av hummel »

Det går nog att lösa med kanske ett macro men jag har dålig koll på alla OEM koder i Mach3.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Allt det där har ju fungerat, men det har varit även strul med Modbus längre tillbaka varför frångick det. Vem som har kladdat till sakerna vet jag inte men hoppas att detta snarast blir fixat för det är många som använder sig av MPG. Vad har sagts från Pokeys support?
hummel

Inlägg av hummel »

Inget svar därifrån ännu.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Matevž Bošnak, B.Sc.
Software architect and lead developer

epost matevz @ .....

Det är honom du pesta med dina frågor, han har fått en del frågor från mig beträffande deras inbyggda testprogram som inte fungerar, LED testen ÄR spegelvänd i X axeln.
hummel

Inlägg av hummel »

Boris svarar på support att "det ska fungera"
Please use the latest versions for plugin made by Scott Schaffer published on our page.

Så jag frågade igen om instruktioner, får väl se om det blir ett bättre svar (jag hade testat med exakt rekommenderade versioner)
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har noll koll på PoKeys (har en men aldrig använt) men med LPT-porten så är det så att MPG'n måste vara "tilldelad pinnar" i Ports & Pins -> Encoder/MPG's för att den ska aktiveras när man togglar jog-mode. Använder man Ports & Pins över huvud taget till PoKeys-plugin'en eller är det helt fristående?

/Henrik.

EDIT: Vet ej om detta gäller DIN version men jag hittade följande i det här dokumentet:
When turning on encoders, you must set them to port#10 in MAch3, and the encoders used must be numbered from 1 - x in order in the plugin. In other words if you turn on only #5 and #6 which are MPG encoders, then you need only encoders 1 and 2 turned on in the pokeys. You dont need to turn on 6 of them and then only use #5 and 6.
Är det så du gör?
hummel

Inlägg av hummel »

Jag gör så. Antar att pokeys plugin spökar på något sätt då.

Fick detta svar från pokeys support:
""Latest" plugin. There are two of them.
Please read also Mach forum, PoKeys part for solution."

Det är mest goddag yxskaft verkar det som...
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, det är på väg utför med det mesta känns det som och här är det ju inte mindre än 3 kockar inblandade (PoLabs, Scott Schafer, ArtSoft) så var och vems är felet....

PoKeys är ju dock en rätt populär lösning så om det ÄR fel på en så pass vanlig funktion som MPG så borde du ju inte vara ensam om det problemet. Får nog bli lite forum-browsing är jag rädd.
hummel

Inlägg av hummel »

Nu har jag fått svar från pokeys support.

"Latest plugins are avaiable on www.poscope.com
We are not Mach experts and did not written any plugin, so pleasi find apropriate theme on Mach forum."

Så man får lösa det själv helt enkelt. :-)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det lustiga är att PoKeys har ju fungerat OK i början, men har en känsla av att sen Scott och andra börjat messa i detta så har det blivit lite väl mycket strul. Inget illa om Scott men det är ju så många kockar i detta nu så man vet ju inte var felen har uppkommit. Vet inte om detta med 'nya' nätverksanslutna PoKeys och dess plugin utformning skapat nåt problem i USB plugin, fan vet men virrigt är det då det börjar likna en klassiker med Modbus strulet beträffande MPG.

Har du kolla på CNC4PC vad det finns där för PoKeys används ju även i deras produkter.

Måste få klart mina MPG så jag kan börja testa, inte så fasligt mycket kvar men det är så mycket annat också (af eller exp = vilken är bäst?)
hummel

Inlägg av hummel »

CNC4PC har jag tittat på och där har dom några Brains som ska användas. Jag lyckas få X1, X10, X100 att funka och även tända aktivdioden på min pendant. Kanske en krock med plugin för pokeys och Brains. Snart skriver jag en egen plugin till Mach3 för detta...
H.O

Inlägg av H.O »

Hej Mats,
Vilken PoKeys är det du har, PoKeys55, 56U eller 56E?

Är det enbart din hårdvaruknapp för MPG-mode som inte fungerar, dvs kan du sätta dig i MPG-mode genom att toggla mode med knappen på skärmen?

Jag har en PoKeys55 här som jag aldrig använt och jag har aldrig satt mig in hur det verkligen fungerar med Mach3. Jag installerade programvaran och anslöt PoKeys, uppdaterade firmware till 2.1.21 men nu ser jag att det finns flera olika plugins, konfigurationsfiler och annat. På sidan 4 i .pdf'en du länkade till finns ett schema men där finns ingen knapp för jog-mode så det hela är lite FÖR rörigt för att jag ska orka sätta mig in i det just nu.

Det jag kan säga är att om jag konfugerar MPG1 i Ports & Pins till Port 10 pin 1 & 2 så kan jag toggla mig till MPG-mode med knappen på skärmen.

Jag tycker inte du ska klandra PoLabs, PoKeys är ju inte specifikt gjord för Mach3 och DOM har som sagt inte gjort plugin'en så sålänge det inte kan tänkas vara hårdvarufel så är nog inte PoLabs rätt kanal för support.

/Henrik.
hummel

Inlägg av hummel »

Det jag testat med är en Pokeys 55, har även en 56:a. Dessa skall vara identiska hård- och mjukvarumässigt enligt tillverkaren (dock inte sant...).

Jag kanske är lite hård mot poscope... Jag vill bara få ordning på det hela. :-)

På hemsidan står det så här om deras pendant, lätt att tolkas som att det ska fungera.:-)
"• Simple use with PoKeys 55 and Mach with ready configured plugin for Mach"

Har fått lite mer liv i prylarna efter att ha installerat några Brains för logiken.
Dags att jobba lite så jag återkommer med uppdatering på projektet.
Skriv svar