mata en 7805 "baklänges" med 5 volt?
mata en 7805 "baklänges" med 5 volt?
Jag har en befintlig konstruktion med en 7805:a som normalt ska ha 9-16 volt in och givetvis ger 5 volt ut. Den är monterad på kretskort tillsammas med lasten (bl.a. AVR-processor, LCD med backlight med mera, totalt ca 50-150mA ) Men nu skulle det vara smidigt om jag kunde mata kretsen direkt med 5 volt. Så jag funderar på hur 7805:an reagerar om jag lägger på 5 volt på dess utgång .... kommer den att få krupp och kortsluta eller gå sönder?
Kan det vara skillnad på olika tillverkare så att de reagerar olika, eller är alla 7805:or konstruerade på samma vis?
Kan visserligen testa på en lös 7805:a men tänkte bara fråga först om vad ni tror?
Den har en 10 µF elektrolyt på ingången och ca 10 µF på utgången. Inget annat är anslutet till ingången.
Kan det vara skillnad på olika tillverkare så att de reagerar olika, eller är alla 7805:or konstruerade på samma vis?
Kan visserligen testa på en lös 7805:a men tänkte bara fråga först om vad ni tror?
Den har en 10 µF elektrolyt på ingången och ca 10 µF på utgången. Inget annat är anslutet till ingången.
Senast redigerad av jesse 9 december 2011, 10:52:15, redigerad totalt 1 gång.
Re: mata en 7805 "baklänges" med 5 volt?
Jag har ingen möjlighet att karva i kretskortet för att sätta dit extra komponenter i mellan (då hade jag heller bara klippt ett ben på 7805:an)
- FormerMazda
Vet inte svaret, men sidan 4 här kanske kan ge svaret?
-
Dom är alla olika, vissa går sönder andra kortsluter och åtminstone en jag provade för 20 år sedan brydde sig inte (nej jag kommer inte ihåg fabrikatet).
Men den korrekta lösningen är att koppla en diod med anod till out och katoden till in om sen 7805 matas via en diod så är problemet borta dvs två dioder behövs/krävs enligt god konstruktionspraxis.
Men den korrekta lösningen är att koppla en diod med anod till out och katoden till in om sen 7805 matas via en diod så är problemet borta dvs två dioder behövs/krävs enligt god konstruktionspraxis.
- FormerMazda
Korrekta lösningen ej applicerbar då:
Och om det skiljer mellan märken på tillverkare så är det nog bara att leta rätt på en av samma fabrikat och testa.Jag har ingen möjlighet att karva i kretskortet för att sätta dit extra komponenter i mellan (då hade jag heller bara klippt ett ben på 7805:an)
- Klas-Kenny
Jag har i många konstruktioner använt 7805 och sedan kopplat in PICKIT2'an och använt som matning om jag inte haft tillgång till annan matning för tillfället, det har aldrig varit några problem i alla fall.
En diod mellan borde väl inte vara någon god idé, då får man ju ett spänningsfall över den = inte 5V in i kretsen...
En diod mellan borde väl inte vara någon god idé, då får man ju ett spänningsfall över den = inte 5V in i kretsen...
-
Kan man klippa ett ben på en 7805 så KAN man löda in en diod mellan out och in vilket flyttar problemet om man har en crappig strömförsörjning innan 7805, om inget är inkopplat innan 7805 så skyddar dioden 7805 från att skadas utan andra negativa effekter alls.
Gör Om, Gör Rätt. Läs, lär och utför såsom det skall göras.
Dvs gör helt enligt alla dokumentationen och alla applikationsexempel på 7805 samt andra 3 pinnars linjära stabilatorer.
Gör Om, Gör Rätt. Läs, lär och utför såsom det skall göras.
Dvs gör helt enligt alla dokumentationen och alla applikationsexempel på 7805 samt andra 3 pinnars linjära stabilatorer.
Om vi utgår ifrån WISP648'an sitter det en shottkydiod mellan ingången och utgången, på det vis kommer utgången aldrig att överstiga ingångens spänning med mer än ~0,4V. Jag har testat ett par gångar att mata baklänges och varje gång har det blivit ett rökmoln...
Jag har för mig att detta också kan vara ett problem om man har en
matning in till 7805'an som faller snabbt vid frånslag, men elyter efter
7805'an som håller kvar spänningen längre där. En diod över 7805'an som
leder tillbaka spänningen till utgången har jag för mig var lösningen...
matning in till 7805'an som faller snabbt vid frånslag, men elyter efter
7805'an som håller kvar spänningen längre där. En diod över 7805'an som
leder tillbaka spänningen till utgången har jag för mig var lösningen...
Det blir nog att jag kommer se till att man klipper bort hela 7805:an i så fall, och köra enbart med den andra 5-volts källan, då 7805an faktiskt blir överflödig. Det viktiga är att ingreppet ska kunna göras av någon som varken har kunskaper eller lödkolv. Men klippa några ben borde väl vem som helst klara av! 

Beroende på hur det ser ut, val av tång och erfarenhet så är det stor risk att paddar eller ledare lossnar när man kliper komponentben...
En diod från utgången till ingången på 7805, är väl obligatorisk vid Stora
Kapacitanser På regulatorns utgång.
Kapacitanser På regulatorns utgång.
Jag har iofs en diod på ingången, så drar jag bort spänningskällan där så går det ingen ström baklänges den vägen. Det är nog en bättre lösning än diod på utgången vilket skapar ett onödigt spänningsfall.
Nej, det blir inget spänningsafall, du missuppfattar, verkar det som.
Inte en diod i *serie* med någonting alls, utan en diod från utgången
tillbaka till ingången. Den leder bara just när man stänger av matningen,
då utgången eventuelt har en högre spänning än ingången.
Dock, jag är inte helt säker på att det löser problemet med separat
5V matning och ingen huvudmatning, kanske...
Inte en diod i *serie* med någonting alls, utan en diod från utgången
tillbaka till ingången. Den leder bara just när man stänger av matningen,
då utgången eventuelt har en högre spänning än ingången.
Dock, jag är inte helt säker på att det löser problemet med separat
5V matning och ingen huvudmatning, kanske...