Väggmonterad gaspanna och värmreglering
Väggmonterad gaspanna och värmreglering
Hej
Jag har sedan ett par månader fått en ny gaspanna inmonterad, liten smidig sak stor som ett kylskåp ungefär. I huset finns helt vanliga radiatorer med termostater på, och en kontrollpanel i hallen där man sätter önskad inomhustemperatur.
Det konstiga är att jag har ställt ner den till 19grader, men det är alltid 21grader. Regleringen verkar inte fungera riktigt. Dessutom förstår jag inte riktigt vad man har tänkt med installationen, ska man då lämna alla termostater på radiatorerna helt öppna? VVS-reglering brukar vara lite kaka pa kaka...
Frågan är om pannan justerar värmen genom att ändra temperaturen på värmebärarkretsen, eller om temperaturen är konstant och flödet startar och stoppar när det behövs. Någon som vet?
Jag har sedan ett par månader fått en ny gaspanna inmonterad, liten smidig sak stor som ett kylskåp ungefär. I huset finns helt vanliga radiatorer med termostater på, och en kontrollpanel i hallen där man sätter önskad inomhustemperatur.
Det konstiga är att jag har ställt ner den till 19grader, men det är alltid 21grader. Regleringen verkar inte fungera riktigt. Dessutom förstår jag inte riktigt vad man har tänkt med installationen, ska man då lämna alla termostater på radiatorerna helt öppna? VVS-reglering brukar vara lite kaka pa kaka...
Frågan är om pannan justerar värmen genom att ändra temperaturen på värmebärarkretsen, eller om temperaturen är konstant och flödet startar och stoppar när det behövs. Någon som vet?
- FormerMazda
Re: Väggmonterad gaspanna och värmreglering
Ja, det finns en rumsgivare i reglercentralen(mitt i huset) och en utetemperatursgivare.
//Alexander
//Alexander
- FormerMazda
Då har den ju förutsättningarna att hålla 19. Vad påstår den själv att det är för temp inne?
Kan ju vara missvisande givare.
Att termostaterna ska vara öppna är normalt när regleringen ligger i pannan. I stort sett alla värmepumpar jobbar så också.
Kan ju vara missvisande givare.
Att termostaterna ska vara öppna är normalt när regleringen ligger i pannan. I stort sett alla värmepumpar jobbar så också.
Den visar själv på att det är 21grader inomhus, börvärdet är satt till 19grader. Flera andra i området verkar ha liknande problem men ingen har hittat någon lösning.
Jag ska testa att sänka börvärdet ytterliggare, först har jag dock provat att ändra temperaturkurvan från 1.0 till 0.6. Då får jag ner temperaturen på värmebärarkretsen från typ 50 till 40grader c. Skulle kunna tänka mig att det finns någon "min begränsning" vad det gäller cirkpump eller temperatur till elementen som har tagit i redan vid 21grader.
Ska avvakta till imorgon och se vad som händer!
//Alexander
Ska avvakta till imorgon och se vad som händer!
//Alexander
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det tar tid att ratta in sånt här, gör noteringar på det du gör framförallt ha koll på utetemp också.
Finns det ingen bruks som visar vad/hur kurvorna gör?
Finns det ingen bruks som visar vad/hur kurvorna gör?
Se nedanstående inlägg som beskriver exakt hur du ska göra för att få konstant temp året om:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 89#p761689
I många (dom flesta) värmestyrningar så är rumsgivaren bara till för att kompensera för små tillfälliga tillskottsuppvärmningar tex vid bullbak och storfrämmat. Det finns en begränsning på hur mycket dom kan kompensera så om kurvan är mycket fel så har rumsgivaren i princip ingen verkan.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 89#p761689
I många (dom flesta) värmestyrningar så är rumsgivaren bara till för att kompensera för små tillfälliga tillskottsuppvärmningar tex vid bullbak och storfrämmat. Det finns en begränsning på hur mycket dom kan kompensera så om kurvan är mycket fel så har rumsgivaren i princip ingen verkan.
Nu verkar det som att problemet är löst, sänkte kurvan till 0.6 och det blev kallt i huset!
//Alexander
//Alexander