Ardino Ethernet ett skämt!!!!!!!!!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
markus123

Ardino Ethernet ett skämt!!!!!!!!!!

Inlägg av markus123 »

Arduino verkar vara ett stort jävla SKÄMT. :evil:

Det står klart o tydligt på deras hemsida att Arduino Ethernet kortet är kompatibel med FTDI kabeln. När man sedan börjar rota lite närmare så visar det sig att det inte är riktigt lika enkelt som dom vill ge sken av.

Klippt från instruktionerna att uppgradera bootloadern.
Först står det på hemsidan följande:
The 6-pin serial programming header is compatible with FTDI USB cables

Sedan en länk längst ner på sidan:
If you want to use a FTDI cable to download your sketches on the Arduino Ethernet, please refer to this guide: Upgrade the Arduino Ethernet bootloader to the latest version
http://scuola.arduino.cc/en/content/upg ... st-version

Under denna länk står följande
Partlist:
1 Arduino Ethernet
1 Arduino Uno
6 jumpers wire
1 USB cable

Klart o tydligt står det att man ska använda Arduino UNO som AVR-programmerare.
Följer man sedan instruktionerna o klickar på länken till hur korten ska trådas står följande:

NOTE: Currently, you cannot use an Arduino Uno as an ISP programmer because the optiboot bootloader does not support this sketch. A revision for this is in progress.

Så här står det att man INTE kan använda Arduino UNO. Hur i helvete ska dom ha det!!!!!

Sammanfattning:
Först säljer dom ett kort med en värdelös o icke fungerande bootloader. Trots det skriver man att kortet är kompatibelt med FTDI-kabeln.
För att kunna uppgradera bootloadern ska man köpa ytterligare ett kort nämligen Ardino UNO.
När man sedan följer instruktionerna ska man tydligen INTE ha UNO-kortet som dom först skriver utan köpa ytterligare ett kort.
Så vilka kort ska man köpa? :wall:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ardino Ethernet ett skämt!!!!!!!!!!

Inlägg av PHermansson »

Varför startar du en tråd till??
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Men varför använda en FTDI kabel och progga med när det finns en USB plugg på Arduinon? det funkar ju uppenbarligen eftersom jag har sett flera projekt som använder ethernet shield.
markus123

Inlägg av markus123 »

Det finns inte USB plugg på Arduino Ethernet.
Aurino Ethernet shield är ett annat kort.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Just jävlar ja! tänkte inte på att det finns en Arduino med bara Ethernet!
H.O

Inlägg av H.O »

Det hade gott räckt med EN tråd....men i alla fall.
Håller med om att det verkar vara en riktig soppa det där.

Har du ingen kompis, bekant, granne eller kollega som har en AVR-programerare (eller en Arduino) och som kan flasha den nya bootloadern åt dig? Jag håller fullständigt med dig att om det står att det ska fungera så ska det fungera men nu gör det tydligen inte det...

Ett alternativ är ju som sagt att inte använda FTDI-kabeln utan någon annan USB-UART lösning eller, om datorn du använder HAR serie-port, en enkel RS232<->TTL konverter (MAX232 etc), den här t.ex. Jag är lite osäker på om Arduino kräver någon kontrol-signal (typ DTR) för att reset eller om det går bra att göra det manuellt (vilket iofs är lite småjobbigt varje gång).

Det bästa vore som sagt om du kunde få "rätt" bootloader inlagd i ATMega'n.
markus123

Inlägg av markus123 »

Jag vet ingen i min närhet som har ett Arduino kort som jag kan flasha min Arduino med.

Jag har dålig koll på exakt hur FTDI kabeln fungerar. Jag trodde att den konverterade om USB signalerna till ttl-signaler på samma sätt som max232 gör om RS232 till UART signaler.
Jag har ioförsig en RS232 till UART kabel liggandes men förstår inte varför den skulle fungera bättre. Anslutningen passar dessutom inte rakt av på Arduino kortet så jag måste fixa en övergång till kontakterna vilket känns drygt.

Skulle helst vilja kunna använda bootloadern till att programmera kortet med.
Funderar nu på att köpa ett Ardino UNO kort och testa med trots att dom har motstridiga uppgifter på sin hemsida om det fungerar eller ej.
Problemet är bara att jag inte har tid att vänta på diverse leveranser av olika kort om även Ardino UNO kortet är oanvändbart att uppdatera bootloadern med.
H.O

Inlägg av H.O »

I fallet FTDI<->UART så handlar det inte bara om att "översätta" signalerna rent elektriskt, vilket är vad MAX232 gör i fallet RS232<->TTL. Det är två helt olika typer av kommunikation och tydligen så är det någon timing-inkompatibilitet som gör att befintlig bootloader inte funkar riktigt med den kabeln.

Jag Googlade på optiboot och hittade den här sidan. Om man laddar ner optiboot_4.4.zip därifrån så får man med ett gäng .hex-filer, bland annat en för ATMEGA328 vilket (väl?) är den som sitter på din Arduino. Sen om det är RÄTT och om det fungerar vet jag inte.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Om du fyller i vart du befinner dig så kanske någon EF are kan hjälpa med AVR programmerare
Swech
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

eller helt enkelt öppna stora plånboken och festa loss totalt på 25 kronor och 18 öre?

http://www.ebay.co.uk/itm/USBASP-USBISP ... 27c08211ed
markus123

Inlägg av markus123 »

Ja om det bara vore pengarna.
Problemet är att jag skulle haft ett snurrande system helst igår.
Har redan beställt en USB2SERIAL konverter som jag förhoppningsvis får imorgon, får väl se om den fungerar.
Har även letat fram en AVR-programmerare som backup om USB2SERIAL konvertern inte fungerar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att skriva ner ett helt system för att man inte har haft tid eller kunskap är inte snällt!
Varför är det då så ont om tid! Det kan inte vara Arduinos fel.
Hoppas att du får hjälp över just denna tröskel. Tror faktiskt att du skulle ha snubblat över liknande problem oavsett val av plattform ;-)
markus123

Inlägg av markus123 »

Men problemet var ju just att Ardino skriver på sin hemsida att Ethernet kortet är kompatibelt med FTDI kabeln.
Men det var ju inte riktigt sant.
Det borde ha stått att det är möjligt att göra systemet kompatibelt om man köper diverse mera prylar o lyckas byta bootloader.
Att Arduino själva inte verkar veta vilka prylar man ska ha för att byta bootloader gör ju inte saken bättre.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Menar du det som står på sidan :
http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardEthernet ?

Där står bl.a :
"If you want to use a FTDI cable to download your sketches on the Arduino Ethernet,
please refer to this guide: Upgrade the Arduino Ethernet bootloader to the latest version"
vilket är länkat till :
http://scuola.arduino.cc/en/content/upg ... st-version

> Men problemet var ju just att Ardino skriver på sin hemsida att Ethernet kortet är kompatibelt med FTDI kabeln.

Man skulle väl kunna anta att de kort som produceras och levereras *idag* till distributörer redan har
senaste firmware och alltså inte behöver uppgraderas (och alltså stämmer hemsidan). Sen kan ju
distributörer ligga på lager med den föregående versionen...

Men visst, lite tydligare skulle de ha kunnat vara... :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Men men, arduino har ju inga problem och är alltid jättelätt att använda, det har jag läst förut! ;)
Skriv svar