Plocka ut larmsignaler från Janfire pelletsbrännare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pjoms
EF Sponsor

Plocka ut larmsignaler från Janfire pelletsbrännare?

Inlägg av Pjoms »

Så har man då alltså börjat elda pellets. Brännaren, en janfire Flex-a, monterades idag och är i drift.
Jag lurar på att pilla ut de olika larmen, som normalt indikeras med LED:s, som egna signaler för att kunna koppla dom vidare och skicka SMS med larm & info.
Då det är tvåfärgs LED:s som används så faller min första & fulaste idé på att bara sätta en fototrissa på varje LED. Klart att det går, men inte lika enkelt.

Nästa variant är att öppna på locket och knycka ström från LED:en som lyser rött, alt. leta vidare bakåt och plocka signalen före strömbgr.motståndet. Oavsett vad man väljer så får det bli en optokopplare som skiljer systemen åt, om man inte knycker matningen från Janfiren också...

Alternativ tre är om det finns nå'n form av intern statusport/kontakt som man kan hämta info & driftstatus från.

Någon som vet mer än jag kring detta och har synpunkter?
Icecap, du kanske sitter inne med lite insiderinfo även kring gamla brännaren? :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en styrning av den "senaste" versionen liggande som exempel och dylikt men jag har inget mer än det, jag har ju skrotat allt det gamla (processordelen iaf.) men jag kan säga att det kör på 5V internt.

Sen är just den larmdel (fast på de större brännare) ytterligare ett projekt som jag ska komma till....

Men jag har inget direkt råd på så vis, vill du ha ut larmet är det nog rätt väg att gå med att "snylta" på LED-signalen.
Skriv svar