Problem med Arduino Ethernet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
markus123

Problem med Arduino Ethernet

Inlägg av markus123 »

Köpte in ett Arduino Ethernet kort till jobbet idag för att kunna testa lite med Ethernet anslutning. När jag nu läser instruktionerna lite närmare verkar det inte som att det går att programmera kortet med FTDI-kabeln. Man ska tydligen ladda in en ny bootloader först. Men för att kunna ladda en ny bootloader till Arduino Ethernet måste man tydligen ha Arduino UNO kortet.
Vet inte om jag har missförstått någonting här men det känns lite konstigt att man måste köpa ytterligare ett kort för att kunna ladda rätt bootloader i Ethernet kortet.

Varför är det inte rätt bootloader i kortet när det levereras?
Måste jag beställa ett Arduino UNO kort för att lösa problemet?

Länk till beskrivningen hur man fixar bootloadern
http://scuola.arduino.cc/en/content/upg ... st-version

Vore tacksam om någon kunde förklara.
H.O

Re: Problem med Arduino Ethernet.

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag har inte så bra koll på Arduino men har du
A) Kollat vilken version av bootloadern som faktiskt ÄR installerad?
B) Provat om det fungerar?

Om du behöver ladda in en ny bootloader så kan det tydligen göras med en annan Arduino, enligt guiden. Men det borde ju också gå med vilken ICSP programmerar "som helst" som klarar det aktuella chipet (ATMega328). Jag har inte kollat på filerna för bootloadern hurvida där en färdigkompilerad .hex eller om du måste kompilera den först.

På frågan om varför det inte är "rätt" bootloader installerad så är du ju så att man inte nödvändigtvis måste programmera den med just en "FTDI-kabel", det finns ju andra USB till UART-lösningar också och de kanske inte har problem med den bootloadern....
markus123

Inlägg av markus123 »

Hmm, lyckas inte få ut vad det är för versions nr på bootloadern som är installerad nu. Osäker på om det går att läsa av via FTDI USB kabeln.
Försöker jag programmera enheten får jag bara felet "not in sync" så det är nog fel bootloader.

Väldigt konstigt att man kan skriva följande på Arduinos hemsida:

It is possible to program the Arduino Ethernet board in two ways: through the 6 pin serial programming header, or with an external ISP programmer.

The 6-pin serial programming header is compatible with FTDI USB cables and the Sparkfun and Adafruit FTDI-style basic USB-to-serial breakout boards including the Arduino USB-Serial connector. It features support for automatic reset, allowing sketches to be uploaded without pressing the reset button on the board. When plugged into a FTDI-style USB adapter, the Arduino Ethernet is powered off the adapter.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Jag har pysslat lite med Arduino men inte med Ethernet. Men mitt tips är att söka lite på arduinoforumet. http://arduino.cc/forum/
markus123

Inlägg av markus123 »

Verkar som det finns två olika FTDI usb kablar
FTDI-kabel USB/TTL - I/O 3.3V - VCC 5V
samt
FTDI-kabel USB/TTL - I/O 5.0V - VCC 5V

Jag har lyckats fått den med 3.3V.
Någon som vet om båda är kompatibla med Arduino.
nicklasl

Inlägg av nicklasl »

Det ska väl fungera med andra versioner än UNO enligt sidan...
update the bootloader to the latest version by simply uploading a sketch on an Arduino Duemilanove or Uno.
Om dessa funkars så är det högst sannolikt att du även kan använda Mega...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

3.3-voltskabeln borde funka.
För att uppdatera bootloader/firmware i en Arduino kan man använda en annan Arduino enligt instruktionerna, eller så använder man en vanlig AVR ISP-programmerare (som tex AVRISP mk2). Den sista metoden använder jag när jag bygger mina Arduinokloner med rena AVR-chips. Antingen monterar jag den nya processorn i IC-hållaren på mitt Duemila...kort, eller så sätter jag en ISP-kontakt på klon-kortet och programmerar med AVRISP precis som vid vanlig AVR-utveckling.
markus123

Inlägg av markus123 »

Tack för informationen om kabeln.

Angående att uppdatera kortet m.h.a ett annat aurdino-kort så lämnar dom väldigt motstridiga uppgifter på Aurdinos hemsida (se mitt andra inlägg om Arduino)
Jag har två ISP-programmerare liggandes här men är tveksam på att någon av dom går att använda. Har en Psoc miniprog samt en XILINX (platform Cable USB II) FPGA-programmerare. Dessutom är filerna som man laddar hem för att uppgradera bootloadern inte av typ .hex format utan två filer (OptiLoder.h samt OptiLoader.pde) så jag vet inte hur jag ska hantera dessa med en ISP-programmerare.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Pde-filerna är programfiler för Arduino, om jag fattar rätt ska du använda den om du använder en annan Arduino för uppgraderingen. För ICSP med tex en AVRISP ska du ha en hex-fil, de finns i Arduino-IDE:ts programkatalog.
Det här kanske ger några tips: http://patrikhermansson.se/?q=node/431
markus123

Inlägg av markus123 »

Ok, jag kan nog skaka fram en AVR-programmerare men då uppstår frågan om någon av .hex filerna i bootloader katalogen är av rätt version. Med andra ord optiboot_v4 .4. Om så är fallet är det ännu mer oförklarligt varför inte rätt version är laddat i kretsen.

På länken beskriver hur man uppgraderar bootloadern står även följande:

There are various ways to be able to do the upgrade, but for each one of these cases another Arduino that work as a programmer is needed.

Så då funderar jag på om det verkligen går att uppdatera bootloadern med en AVR ISP programmerare.
Alternativet blir väl att radera bootloadern helt och i stället programmera direkt med en AVR ISP programmeraren men det känns inte som nån bra lösning.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det som rör till det tror jag är att det finns två stycken 6-poiiga anslutningar på kortet. Den med sex ben på rad är för FTDI-kabeln. Den med 2x3 ben är för ICSP.
Meningen med att ha med en ICSP är just att programmera en Bootloader.
Så här ser det ut i min Arduino 1.0-katalog, där finns ju iaf firmware:s att testa med:

Kod: Markera allt

ls arduino-1.0/hardware/arduino/bootloaders/optiboot/
boot.h    omake                   optiboot_atmega168.lst  optiboot_atmega328-Mini.hex  optiboot.c  stk500.h
makeall   omake.bat               optiboot_atmega328.hex  optiboot_atmega8.hex         pin_defs.h
Makefile  optiboot_atmega168.hex  optiboot_atmega328.lst  optiboot_atmega8.lst         README.TXT
Skriv svar