Bygga upp 3d objekt av 2d frästa plan

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
PopUnoNkoK

Bygga upp 3d objekt av 2d frästa plan

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag letar efter info angående 3d objekt som är uppbyggda av 2d delar. Bilden nedan visar bättre vad jag menar än vad jag kan förklara med ord.

Alltså jag tänker mig att det borde finnas massor med info på nätet men jag vet inte vad jag ska söka på. Finns juh massor med konstruktioner i tex Kolfiber eller plywood. Skulle vara kul att göra egna.

Ni som har gjort sånna här konstruktioner, ritar ni bara de enskilda delarna i 2d miljö, eller "bygger ni ihop dem" i 3d miljö?

Den främsta frågan är om det finns nåt sökord eller liknande jag kan utgå ifrån?

Random bild från nätet
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga upp 3d objekt av 2d frästa plan

Inlägg av tecno »

Caddar som vanligt och möjligen att jag ritar en profil för att se hur det passar ihop.
2,5D bereder exporterad DXF i typ Sheetcam för Gkod eller ritar i Partmaster CAD > CAM > G-kod. Man behöver inte krångla till det.
labmaster

Re: Bygga upp 3d objekt av 2d frästa plan

Inlägg av labmaster »

Jag brukar alltid CAD:a i 3D och sedan skapa en ritning med 2D verktyget. Jag är helfrälst i CoCreate PE men det trista är att det inte går att exportera DXF från den vilket är förbaskat jobbigt nu när jag fått igång min fräs. Håller på att utvärdera några andra gratisprogram för 3D men hittills har jag inte kommit på någon bra programvara ännu. Har visserligen hittat en som verkar lovande men tröskeln att komma igång är nästan gigantisk eftersom jag hela tiden refererar tillbaka till funktionalitet i CoCreate PE.

Det optimala för mig vore om jag hittar en gratisprogramvara för CAM-beredningen som kan läsa STEP-format och där jag kan styra fräsningen själv på samma sätt som man gör i 2.5D-beredning.
Skriv svar