Hej.
Sitter och klurar på ett litet problem. Jag vill kunna använda ett analogt styrsystemkort (4-20mA alt 0-10V) för att styra en strömsignal på 10A AC med avseende på såväl amplitud som frekvens (frekvensen är runt 50 hz). Jag har hittat ett kort som kan simulera en sinusvåg som jag tror är tillräckligt bra, men då jag inte är så elektronikkunnig har jag kört rejält fast vid att få upp denna signal till nivåer runt 10A.
I mina ögon verkar den troligaste lösningen vara att använda mig av en darlingtontransistor. Har kikat på MJ 11032G, som har tillräckligt hög kollektorström. Någon som kan avgöra om det är en möjlig lösning, eller kommer den mättas för lätt?
Skulle också uppskatta om någon hade någon idé på hur man kan få en "ren" sinus av det hela. Användandet av transistorn ovan skulle ju ge strömvärden på exempelvis upp till 5-25A (vid 4-20mA med 1250ggr förstärkning). Kan man få ner det till -10-10 A på något smidigt sätt?
(vet inte om jag placerade tråden i rätt forum. I annat fall hoppas jag ni har förståelse för en forumnybörjare