Solcellspanel för drivning av LED ? Tips?
Varför säger du det? Nedanstående mäter 66 x 95 x 6mm och ger 2V / 200mA... och 200 behöver jag inte... Tyvärr är den något för bred...Icecap skrev:Och med de mått lär du inte ens komma i närheten av 20mA, det blir ett par mA som bäst.
http://www.velleman.be/common/product.A ... &id=339365
Det behövs någon form av infästning = tar plats, 2V 200mA (vid direkt kraftigt solljus!) och för att få en blå LED att starta behövs det ca: 4,3V samt lite till strömregulatorn, med en switch-mode uppstegning med 80% effektivitet ger det 5V 64mA som bäst.
OK, jag underskattade storleken lite men det blir inte sådär jävla mycket enligt mina erfarenheter med solpaneler, man kan räkna ca: ½ strömmen om det är det minsta molnigt.
OK, jag underskattade storleken lite men det blir inte sådär jävla mycket enligt mina erfarenheter med solpaneler, man kan räkna ca: ½ strömmen om det är det minsta molnigt.
Okej.. men tanken är ju inte att driva RGB dioderna av solcellerna ensamma, utan via batteri... och cellerna för laddningen av dessa...Icecap skrev:Det behövs någon form av infästning = tar plats, 2V 200mA (vid direkt kraftigt solljus!) och för att få en blå LED att starta behövs det ca: 4,3V samt lite till strömregulatorn, med en switch-mode uppstegning med 80% effektivitet ger det 5V 64mA som bäst.
Citera inte föregånde inlägg. Det ärregel nr:1 på forumet.cosse skrev:Okej.. men tanken är ju inte att driva RGB dioderna av solcellerna ensamma, utan via batteri... och cellerna för laddningen av dessa...
Varför nämnde du inte att det var laddnig det handlade om från början? Hur mycket ska dioderna lysa? Om du ger mer information från början så får du bättre svar.
För jag trodde det framgick av texten;
"Grundtanken har varit att driva det hela enbart med hjäp av batteri men tanken är att "förlänga" driftstiden med solceller.... "
Men då beklagar jag om jag formuleringen tolkades som annat än just laddning...
Totala strömförbr lär aldrig överstiga 50ma, normalt 20ma.
//CG
"Grundtanken har varit att driva det hela enbart med hjäp av batteri men tanken är att "förlänga" driftstiden med solceller.... "
Men då beklagar jag om jag formuleringen tolkades som annat än just laddning...
Totala strömförbr lär aldrig överstiga 50ma, normalt 20ma.
//CG
Inte för jag förstår hur detta är relevant i min jakt efter solceller då batterierna förser kretsen med det erfoderliga strömuttag som krävs och cellerna genererar den ström som det aktuella ljuset medger, vilket några enstaka mA räcker till.. Hittade som sagt en panel som gav 2V/200mA under idealförh. Men med för stora fysiska mått...
Givetvis tacksam för alla svar men vore som sagt tacksam om någon vet var man finner solcellspaneler av lite mindre storlek....
//CG
Givetvis tacksam för alla svar men vore som sagt tacksam om någon vet var man finner solcellspaneler av lite mindre storlek....
//CG