uP-kort med 1-wire, PWM och Linux-stöd
uP-kort med 1-wire, PWM och Linux-stöd
Funderar bygga en bättre fläktkontroller till min dator-vattenkylning. För tillfället har jag en analog P-regulator med NTC och PWM-styrning av fläktarna ( http://users.abo.fi/jskata/pwm-p-reg/ ) men skulle vilja ha smartare funktioner som att stänga av fläktarna helt under en viss temperatur och hysteres för återstart. Sedan reglering runt börvärde och minimihastighet under.
Det som behövs är stöd för 1-wire-temperatursensorer samt PWM-utgång (dock kan jag haka på effekt-FET själv). Kör bara Linux så utvecklingsmiljö och programmeringsverktyg måste finnas till denna platform.
Prestandan ska ju inte vara speciellt hög och några stora summor ska det inte kosta.
Vad ska jag kolla på? Arduino närmast eller göra eget kort med t.ex. PIC eller ATMega? Finns ju så många olika kort...
Det som behövs är stöd för 1-wire-temperatursensorer samt PWM-utgång (dock kan jag haka på effekt-FET själv). Kör bara Linux så utvecklingsmiljö och programmeringsverktyg måste finnas till denna platform.
Prestandan ska ju inte vara speciellt hög och några stora summor ska det inte kosta.
Vad ska jag kolla på? Arduino närmast eller göra eget kort med t.ex. PIC eller ATMega? Finns ju så många olika kort...
Re: uP-kort med 1-wire, PWM och Linux-stöd
En enkel lite PIC skulle klara det med en klackspark. Du kan även enkelt lägga in en termostatfunktion samt PID-reglering av hastigheten.
Jag har byggt in en termostatfunktion i min pelletsbrännare och även en PID-reglering fast till att reglera temperaturen behöver du bara en PI-reglering.
Jag har byggt in en termostatfunktion i min pelletsbrännare och även en PID-reglering fast till att reglera temperaturen behöver du bara en PI-reglering.
Har några 16C/F84 liggande och en programmerare, äldre variant av http://www.adteknik.se/swedish/mp35ser.htm.
Antar att PIC12F683 skulle klara uppgiften utan problem men den stöds knappast av programmeraren. Åas har inte 16C/F84 inbyggd PWM.
Antar att PIC12F683 skulle klara uppgiften utan problem men den stöds knappast av programmeraren. Åas har inte 16C/F84 inbyggd PWM.
-
- EF Sponsor
Har ett litet kort som skulle klara uppgiften. Utveckling sker med avr-gcc och processorn (Atmega16U4) har inbyggd bootloader,
dvs. ingen extern programmerare behövs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Thepirateboy: vad är det för bootloader och vilket/vilka program kan du använda för att överföra program till processorn? Är det något som Atmel tillhandahåller?
-
- EF Sponsor
Ja, den förprogrammerade bootloadern heter "USB DFU Bootloader", tredje dokumentet här http://www.atmel.com/dyn/products/produ ... rt_id=4380
För att programmera använder man "FLIP" som ska fungera på Windows/Linux http://www.atmel.com/dyn/products/tools ... ly_id=1561
För att programmera använder man "FLIP" som ska fungera på Windows/Linux http://www.atmel.com/dyn/products/tools ... ly_id=1561
I fallet linux väljer man (bl.a. jag) nog dfu-programmer i stället för FLIP (som borde heta FLOP). 

Vad kostar ett sånt då? Har du eller vem designat/tillverkat dem? Antar att det ska ha 5 V eller har det regulator ombord?thepirateboy skrev:Har ett litet kort som skulle klara uppgiften. Utveckling sker med avr-gcc och processorn (Atmega16U4) har inbyggd bootloader,
Verkar nog som AVR generellt är snäppet bättre understött än PIC i Linux.
Om du köper en Arduino, kostar ungefär 120:- inkl frakt till brevlådan,
finns det mesta av koden färdig att ladda ner.
Arduino IDE är inte den roligaste men den finns till Linux och du kommer igång blixtfort.
Provade Arduino för första gången för någon månad sedan, så jag är ingen expert.
Efter några timmar saknade jag dock Ethernet och beställde ett kort för
7 USD inkl frakt kopplade in den till arduinon och laddade ner ett ethernet lib.
Och vips var webservern uppe och jag kan tända och släcka lysdioer med
knappar på en web sida
<< 5 tim spenderade i Arduino IDE
Skulle jag försökt göra detta med en pic16f..... skulle jag nog forfarande hålla på
Arduino IDE är inte den roligaste men den finns till Linux och du kommer igång blixtfort.
Provade Arduino för första gången för någon månad sedan, så jag är ingen expert.
7 USD inkl frakt kopplade in den till arduinon och laddade ner ett ethernet lib.
knappar på en web sida

Skulle jag försökt göra detta med en pic16f..... skulle jag nog forfarande hålla på

-
- EF Sponsor
Ja, jag har designat och tillverkat den och den kräver 5V. 110kr + frakt tar jag för den.JanErik skrev:Vad kostar ett sånt då? Har du eller vem designat/tillverkat dem? Antar att det ska ha 5 V eller har det regulator ombord?thepirateboy skrev:Har ett litet kort som skulle klara uppgiften. Utveckling sker med avr-gcc och processorn (Atmega16U4) har inbyggd bootloader,
Verkar nog som AVR generellt är snäppet bättre understött än PIC i Linux.
En underbar solskenshistoria!nifelheim skrev:Om du köper en Arduino, kostar ungefär 120:- inkl frakt till brevlådan,
knappar på en web sida

Det är ju just detta som är Arduinos stora fördel - man kommer igång direkt.
Personligen kan jag sakna det här nybörjarperspektivet bland svaren på vad som rekommenderas här, de flesta tycks förutsätta att man kan assambler, är elektronikguru och behärskar digitalteknik till fullo.
Själv sitter jag med mitt första Adruinoprojekt nu, då jag inte programmerat C förr så går det en smula haltande, men jag går från klarhet till klarhet och njuter av varenda minut. (Förutom Arduinios IDE som inte är sådär superkul).
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har jobbat en del med både AVR och Pic i både C och assembler, men älskar ändå Arduino. Merkostnaden mot en annan Cpu-lösning är försumbar, och det är enkelt att bygga ihop en Arduinoklon för nån 50-lapp. Lite pill att få in bootloadern om man inte köper förprogrammerade Cpu:er, men sedan är det bara smack-smack så är det klart.
Satt i morse med en hembyggd Arduinoklon och några DS18S20, det tog inte mer än en halvtimme från tom Cpu till att temperaturvärdena rullade in på serieporten. Har man inte speciella krav på timing osv ser jag numer sällan anledning att använda något annat än Arduino. Möjligtvis om man vill lära sig något nytt eller få nytta av kretsar man har liggande.
Satt i morse med en hembyggd Arduinoklon och några DS18S20, det tog inte mer än en halvtimme från tom Cpu till att temperaturvärdena rullade in på serieporten. Har man inte speciella krav på timing osv ser jag numer sällan anledning att använda något annat än Arduino. Möjligtvis om man vill lära sig något nytt eller få nytta av kretsar man har liggande.
Mycket smidigt att bara köra allt genom ICSP med Arduino tycker jag. Då behöver man inte ens bootloadern, bara att trycka in programmet med en programmerare 
Dock för prototyper är ju arduinoplattan bra.

Dock för prototyper är ju arduinoplattan bra.