Hur fixa mikrovågsugn som ej värmer? (BOSCH HMT 9626EU)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Robinvvs

Re: Hur fixa mikrovågsugn som ej värmer? (BOSCH HMT 9626EU)

Inlägg av Robinvvs »

Självrisk då? :)
Mstandar

Re: Mikrovågsugn

Inlägg av Mstandar »

Nerre skrev: Nu vet jag iofs inte hur det brukar se ut i mikrovågsugnan, men jag vet hur det brukar se ut när produkter EMC-testas. De får väldigt ofta lappa med koppartejp över småspringor och grejer för att få ner emissionen.
Jo på ett ställe jag jobbar på ibland, gör vi typ så också. Vi använder sånt http://www.eccosorb.eu/eccosorb-0.
Blandannat finns det inne i produktera för att kontrollera strålning korrekt, och så använder vi det ibland vid tester om det finns läckage vid diverse springor och anslutningar. Men detta är ju efter dom har klarat EMC tester, det här är när vi testar produkterna i produktionslinan mot varandra.

Ontopic.
Jag tycker nog du gör bäst i att köpa nytt, eller ta det på hemförsäkring, Vet inte hur det ser ut med självrisk. ring ditt bolag och kolla.
Mikrovågor är inget man bör leka med, om man inte är helt säker på vad man gör. Men jag tänker inte upprepa vad andra redan har sagt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

När föräldrarnas förra mikro (en philips) pajade var det en effektdiod som var paj. Det var en kombinerad kondensator och diod i samma höljde. Såg ut som en typisk gammal aluminiumfärgad jättekondensator från 70-talet fast plattrund/oval, eller vad man ska säga. Mikron brummade lite mer än vanligt, men inget blev varmt. Bytte den och den funkade som förut igen. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Faror i mikrovågsugn:
* Inandning av berryliumoxiddamm (rör ej ämnet!)
* Dödlig urladdning från kondensatorn
* Koagulering av ögon eller testiklar pga läckage, eller mindre påverkan

Med andra ord måste man se till att man vet vad man har att göra med innan man börjar. Ha vettig arbetsplats. Och vidta korrekta säkerhetsåtgärder. Inget för impulsiva personer, fast det är självreglerande i det längre loppet.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Nerre skrev:Med tanke på vad en mikro kostar idag skulle jag aldrig ge mig på att reparera, risken med skador på grund av mikrovågsläckage är alldeles för hög. Visserligen har jag redan två ungar, så att testiklarna pajar gör kanske inte så mycket, men synen vill jag gärna ha kvar.

(För de som inte vet: testiklar och glaskroppen i ögat är de delar som tar stryk först av mikrovågor.)

*asg*
Nerre

Inlägg av Nerre »

blueint skrev: Med andra ord måste man se till att man vet vad man har att göra med innan man börjar. Ha vettig arbetsplats. Och vidta korrekta säkerhetsåtgärder. Inget för impulsiva personer, fast det är självreglerande i det längre loppet.
Låter man bli att köra den öppen slipper man ju många av farorna, men det är ju återmonteringen som är det riskabla. Hur är man säker på att den verkligen blir RF-tät efter återmonteringen? Man vet ju inte om det i tillverkarens instruktioner på fabriken finns särskilda punkter som kontrolleras, det kan finnas monteringsdetaljer som inte kan/får återanvändas utan måste bytas ut varje gång de plockas loss eftersom de annars inte fungerar som de ska.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det blir nog ett fall av "att mäta är att veta". Och kan man ej mäta RF strålning så ska man nog inte skruva isär mikrovågsungnen.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Själva "matlagningsutrymmet" behöver man sällan röra, magnetronen
sitter ofta fast med fyra muttrar man får lossa + några kabelskor.

Det är viktigt är att denna packning (den mässingsfärgade) som finns på
magnetronen är intakt :!:
Eventuell Berylliumoxid är säkert så länge man inte bearbetar den keramiska biten
(den vita här i bilden), t.ex. slipar så att fint damm uppstår, så är det säkert att använda.
(Släng inte ugnen i golvet heller :wink: )
Antennen.jpg
En närbild av packningen som ska täta för mikrovågor.
Närbild av packningen.jpg

Varningstexten på en magnetron:
2M214.jpg
Ser bara till att eventuella högspänningskondensatorer är urladdade
innan ni fingrar på några "tåtar" !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: Hemförsäkringen betalar reparation/Utbyte

Täcker en hemförsäkring verkligen utbyte av trasiga vitvaror ? utan tilläggsförsäkring för det ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, maskinskadeförsäkringen gör det.
Dock är det naturligtvis en självrisk + avskrivning, beroende på typ av maskin och ålder.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror nog på HUR de gått sönder. Och sen lär ju åldersavdrag få göras.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, ren förslitning, ålderskrämpor och skador efter en slägga brukar inte ersättas.
Skriv svar