Finns det några nackdelar med en non-isolated dc/dc converter som exempelvis denna jämfört en som är isolated?
Finns det tillfällen då man bör undvika det ena eller det andra?
Fråga om power supplies (isolerad / oisolerad)
Fråga om power supplies (isolerad / oisolerad)
Senast redigerad av blueint 6 december 2011, 00:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: Fråga om power supplies
En isolerad är nog svårare att plocka ut lika hög effekt ur plus att den
kanske blir ineffektivare. Rent spontant känns det så.
kanske blir ineffektivare. Rent spontant känns det så.
Skall du använda dig av nätspänning måste du i princip ha någon form av galvanisk avskiljning.
Antingen med en galvaniskt isolerad SMPS eller en vanlig 50Hz trafo.
Samma sak kan gälla om du skall koppla ihop signaler från olika apparater.
Nackdelen är att det blir lite mer komplext, en buck/boost-converter är ganska simpel i sin konstruktion, titta gärna på AndersG som gör en mycket fin demostration på hur enkelt det kan göras (innan han spårar ur
).
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=53634
Effekten handlar mer om vilken typ av design man har tänkt sig.
Det är mycket enklare att svara på frågan "Kan jag ha en oisolerad dc/dc till mitt projekt XX"..
Antingen med en galvaniskt isolerad SMPS eller en vanlig 50Hz trafo.
Samma sak kan gälla om du skall koppla ihop signaler från olika apparater.
Nackdelen är att det blir lite mer komplext, en buck/boost-converter är ganska simpel i sin konstruktion, titta gärna på AndersG som gör en mycket fin demostration på hur enkelt det kan göras (innan han spårar ur
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=53634
Effekten handlar mer om vilken typ av design man har tänkt sig.
Det är mycket enklare att svara på frågan "Kan jag ha en oisolerad dc/dc till mitt projekt XX"..
Nätspänning, flera insignaler, eller distribuerat dc-nät = isolerat.
Här står en del:
* Klenspänning (FELV, SELV, PELV)
* Switched-mode power supply
T.ex ska man distrubera 120/48/24 volt DC inom ett större område så vill man undvika farliga jordströmmar från en förbrukare till en annan och behöver därmed isolerad DC/DC. För att t.ex elförsörja en processor på ett moderkort från nätdelen kan en oisolerad lösning väljas. Ska nätspänningen från vägguttag användas så är isolerad lösning ett lagkrav. Osv..
Här står en del:
* Klenspänning (FELV, SELV, PELV)
* Switched-mode power supply
T.ex ska man distrubera 120/48/24 volt DC inom ett större område så vill man undvika farliga jordströmmar från en förbrukare till en annan och behöver därmed isolerad DC/DC. För att t.ex elförsörja en processor på ett moderkort från nätdelen kan en oisolerad lösning väljas. Ska nätspänningen från vägguttag användas så är isolerad lösning ett lagkrav. Osv..
Re: Fråga om power supplies (isolerad / oisolerad)
ok tack för svar.
Jag har en apparat med ett par kretskort några motorer m.m.
In till apparaten har jag 24V från ett extern switchat AC/DC aggregat.
Men jag behöver tillgång till ett par andra spänningar också. 5V för logiken samt 7V och 12V för några laster.
Så då borde jag kunna använda mig av oisolerade step down converters.
Convertern jag länkade till i första inlägget verkar smidig då den kan ställas in mellan 2.5V till 12,6V
Lasterna på 12V behöver ganska mycket effekt så de kommer jag nog behöva dela upp på två converters.
Jag har en apparat med ett par kretskort några motorer m.m.
In till apparaten har jag 24V från ett extern switchat AC/DC aggregat.
Men jag behöver tillgång till ett par andra spänningar också. 5V för logiken samt 7V och 12V för några laster.
Så då borde jag kunna använda mig av oisolerade step down converters.
Convertern jag länkade till i första inlägget verkar smidig då den kan ställas in mellan 2.5V till 12,6V
Lasterna på 12V behöver ganska mycket effekt så de kommer jag nog behöva dela upp på två converters.
Re: Fråga om power supplies (isolerad / oisolerad)
Om någon annan del av konstruktionen där motorerna sitter monterade är ansluten till annat nätagg än det 24V som du nämner så kanske du behöver kolla om du behöver isolerad lösning. Troligtvis inte dock.