Fotomotstånd till Viking Bio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Fotomotstånd till Viking Bio

Inlägg av tecno »

Någon här som vet vad det är för nåt som sitter i en Viking Bio som 'fotomotstånd'?
Har börjat få konstigheter med att brännaren inte tänder ibland, fel kan vara typ fotomotståndet.
Lustigt iofs att detta jävelskap började efter att sotaren var här sist, men han bör inte ha tallat på nåt iom att jag flyttade den åt sidan själv.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Re: Fotomotstånd till Viking Bio

Inlägg av Bosen »

har du rengjort? Givaren sitter i en liten kammare som endast har ett litet hål mot brännkammaren... har hålet sotat igen så funkar det dåligt.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jodå det är rengjort, det är det första jag gjorde och den var istort sett ren.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

du kan ju enkelt testa funktionen med en ficklampa. Jag har för mig att det tänds en lysdiod när fotodioden "ser en låga"
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, bra tips. Har inte haft ett ända problem de 5 åren jag haft brännaren och nu vart man ju lite skärrad då den lägger av titt som tätt och det blir kallare och kallare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns pellets.info annars, ett forum med bra vetande om dessa saker och det finns ELFA-nummer på lämpliga IR-mottagare.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

pellets.info är ett bra forum, där ska du absolut kolla.... men om du inte har haft ett enda problem på 5 år med en viking bio så har du nog mycket att kolla på.... viking bio är en bra brännare, men den är klen och kräver underhåll, t.ex byte av roster. Efter 5 år borde inte brännarröret vara speciellt vackert heller?!?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Brännar röret ser OK ut än i alla fall, byter/rengör roster med jämna mellanrum.

Tog loss fotodioden, diodmätt och den ger Good till Open dvs Good med mycket starkt lyse alldeles intill. Good = 0,75V och Open ca 3V övertäckt med handen.

Får ta och kolla om det är nåt som satt sig i de öppningarna som finns på brännar röret och grund röret, det skumma som sagt att den går ibland så nåt är galet.
Får ta en vända på pelletsforumet och se vad som skrivs där. Men tror mer och mer att det är sot och skit ivägen någonstans.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Rev isär brännaren och kunde konstatera att det inte var nåt direkt anmärkningsvärt beträffande brännar röret eller nåt annat.
Lite fastbränt slagg och ½ hyfsat roster men nu är allt rengjort. Får ta och satsa på ett nytt roster och ta de gamla till blästern.
Skriv svar