Mäta effektivitet på 12V dimmer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marQs^

Mäta effektivitet på 12V dimmer?

Inlägg av marQs^ »

Jag har köpt denna 12V dimmer: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... 0512710813
Men jag undrar hur jag kan mäta hur effektiv den är med en vanlig multimeter.
Jag har testat att under belastning mätt in- och ut ström samt spänning in och ut.
Då får jag resultatet att strömmen är samma in och ut och när jag dimmar skiljer bara spänningen (självklart ändras även strömmen både in- och ut med ändrad utspänning då jag driver en "glödlampa", men Iin = Iut alltid).

Min fråga är då, kan jag verkligen mäta så? Eller hur skall jag göra? Det enda mätintrument jag har tillgång till är en multimeter...
För om jag kan mäta så skulle det innebära att effektiviteten är fruktansvärt låg.
Exempel: Vin= 15V Vut=9V, Iin = 3A, Iut = 3A enligt multimetern. -> effektivitet på 60%.

Varför jag undrar är för att jag driver den med batteri och vill att det skall hålla så länge som möjligt för samma effekt ut. Så om den ligger på 60% kommer jag behöva köpa en ny dimmer...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Mäta effektivitet på 12V dimmer?

Inlägg av grym »

har du glödlampor så byt till högeffektiva lysdioder först

du kan relativt enkelt kolla förlusterna på en dimmer

kör den och känn hur varm den blir

du kan inte mäta det med en multimeter om det inte är en linjäreglerande, vilket vore oerhört korkat
skop och miniräknare kan ge verkningsgrad
marQs^

Inlägg av marQs^ »

Tackar.

Så om den i princip inte blir varm alls borde den alltså ha bra verkningsgrad :)
Jag har som sagt endast tillgång till en multimeter (okej, jag har en miniräknare också).
Jag driver värmeslingor med den, men de beter sig som en glödlampa. De saker som lyser har jag lysdioder till.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det står på den: "PWM digital dimming" vilket dels gör ett multimeter utan TRMS-mätning ganska värdelöst och dels ger rätt effektivitet.
Skriv svar