Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndLi »

korp skrev:HTSSOP labbadapter för breadboard. Tyvärr är laminatet bara 0,8mm och böjer sig något från kraften av krokodilklämman. Ska nog förstärka det något på undersidan.
IMG_20111123_235826.jpg
Här har jag lagt massa tid på att försöka få till en soic8 nåldyna med hållare, detta verkar funka mycket bättre :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visst går det snabbare med autorouter... *snip*

Tror jag slängde ihop hela kortet inkl autorouting som lite manuellt och komponentplacering (som jag ville ha det då det som sådant inte har någon som helst funktion alls på detta kort) på lite under 3 timmar. Det spelar sedan inte ett enda dugg roll hur ledningarna drogs eller ser ut då det är en max frekvens på 200 Hz på detta kort så därav huvudsaklig autorouting. Annars hade jag ju givetvis lagt ner tid att fixa detta och routat det manuellt som dock inte behövdes och val av komponenter och dylikt behövdes inte det heller för det visste jag innan vad och vilka jag skulle ha.

De ska vara jord istället. En via på rätt ställe konverterar en orhpan till en del av jordplanet. Eller man flyttar en bana eller en via lite grann så att jorden "slippar" igenom.

Absolut men fanns ingen anledning om det så bara tog några sekunder på detta men på ett lätt kritiskt kort så givetvis.

Jag ser minst 10 ställen där en 2 sekunders insats skulle ha ändrat en orphan till jord, bara vid att flytte en bana några mil.

Skall finnas fler än så men spelade som sagt ingen roll på detta kort att fixa.

Inte bara orhpans är ett problem, du har dessutom samma banbredd på allt. Gissar på 8 mil eller så.

Faktisk 6 mil för att se hur pass bra PCB tillverkarna var då det var första gången jag testade dem och detta var minimum gräns de hade. Bra att veta hur de sköter sig om man verkligen behöver det till ett tätt kort längre fram.

Det ser ut som att du kanske ska ansluta RC-servon till detta, hoppas inte det är så för annars blir det nog lite trångt för elektronerna

Givetvis skall jag inte ansluta några servon eller något annat strömslukande överhuvudtaget för den delen till detta, då hade jag ju givetvis gjort ledningarna så breda som behövts. Max är några fåtals mA oavsett vilken ledning, jag inte bakom flötet när det gäller elektronik kan jag säga dig.

Sen ska vi ju inte börja diskutera visuella aspekter som hur det set ut..

Nej det hade du inte behövt då det inte är ett kritiskt kort där detta spelar något roll på men hade det varit ett kort för tex GHz banden så hade det varit befogat till 100% för då hade det förstås varit en ren katastrof.

Det kanske funkar för dig, jag vet ju inte kortets funktion.

Nej, och det kommer till 100% säkerhet att fungera alldeles utmärkt tom oavsett hur det hade gjorts, tom ett "råttbo" hade fungerat.

men det finns en hel del designmissar och jag tycker jag vill påpeka dessa

Det är inga missar, det är helt enkelt inget jag brytt mig om då det inte behövdes.

..även om du inte bryr dig.

Jag hade brytt mig och åtgärdat något kritiskt om det hade behövts för något vilket det inte gjorde med detta.

..men andra kanske kan/vill ta lärdom av detta.

Finns absolut tips som andra kan ha nytta av som inte vet så det är bara bra. Mitt kort ser alltså ut så här för att det är väldigt låga frekvenser och väldigt låga strömmar som inte stör varandra och således inget kort som är kritiskt alls men kommer ändå att fungera perfekt.

Är det fler designregler eller dylikt du vill nämna så kan du kanske göra det i tex Wikin eller en tråd för sig om det är mycket så blir det lättare att hitta andra grejer här.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

korp skrev:HTSSOP labbadapter för breadboard.
Jovisst är det så att paddarna är förtennade. Kretsen är inte ditlödd :) Även den stora termopadden under kretsen är förtennad. Applicerade rikligt med tenn medelst lödkolv, och sedan borttaget med lödfläta. Kvar är ett hyffsat jämt skikt.

adent och cosmox, tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för idén. En dag dök en liknande adapter för SOIC8 upp i en av mina permanenta eBay-sökningar som rapporteras via mail, men när jag en stund senare skulle gå och kolla på auktionen så var den bortplockad. Jag har därefter inte lyckats hitta något liknande. Riktig röta att den fastnade i min sökning.

Edit: AndLi, den var enkel att göra så jag hoppas den fungerar. Har inte mätt och verifierat kontakten än.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Bara grov-caddad än så länge men en Atmega8 volt/ampere mätare till ett nätagg. Designen är efter ett projekt i Electronics Lab.
Kortet styr en HD44780 LCD display.

Tyckte det var lagomt stort kort att börja med så man fick lite träning inför caddandet av nätagget.

Blir första försöket med ytmonterat och uC. :)

Även första gången med Kicad, lite besvärligt innan man fattat bibliotekshanteringen men svårast var nog att komma på hur man ritar egna 3D.komponenter och få allt att visas på rätt sätt. Nära att datorn flög i golvet men med lite trial and error, mest error så ser det inte allt för tokigt ut.

Är nog lika bra att fixa komponenterna innan man etsar/beställer kort för det här med footprints och ytmonterat är lite förvirrande. :)
Voltmeter LCD.png
Voltmeter LCD 2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ser snyggt ut!
Är det måhända detta projekt?
http://www.electronics-lab.com/projects ... index.html
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Jupp, bara tagit bort komponenterna som inte ska monteras, caddat nytt kort i samma storlek som den display jag köpt och
gjort nya footprints/modeller till vissa komponenter som finns hos svenska återförsäljare (pot, tryckknapp, stiftlister, mm).
Tänkte försöka använda samma monteringshål för display och uC-kort.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ytmontering är relativt nytt för min del så jag slängde ihop ett projekt i fortbildningssyfte. Något egentligt mål med projektet hade jag egentligen inte utan jag använder det för att testa lite olika saker. Jag ville öva på att löda ytmonterat för hand och det gick över förväntan. Dock är det helt klart för mycket lödtenn här och där, jag skyller på att jag inte hade tillräckligt tunnt lödtenn, det jag hade var blyfritt 0,5 mm. Bild nr 2 visar en liten POV-test jag gjorde med kortet.

På undersidan (där det är så tomt på ovansidan) sitter fyra stycken skiftregister. Man skulle helt klart ha kunnat krympa ihop kortet lite i den regionen men jag hade ju 5x5 cm till förfogande (Itead). Eagle-schema finns här.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Mycket snyggt, verkar som en väldigt lyckad entré till SMD-världen!
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Vad snyggt det var på bild 8) Ser tvättat ut, lyckades det med ultraljudstvätten?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Körde lite med avklippt pensel + IPA vid jobbet. Blev rätt okej.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Brukar ha problem när jag använt pensel.. brukar lämna lite IPA blandat med flussmedel på kretskortet, som lägger sig som en hinna. :p Men bra om det funkade för dig :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Då är det bara att fortsätta och tvätta för man tvättar ju för att få bort flusset men är det lite tjockare fluss någonstans så kan det ta lite tid.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

AndersG skrev:Jag brukar få den effekten då jag inte fått filmen att ligga an mot kortet, dvs suddiga kanter.
Ett bra sätt att få bort suddiga kanter när man exponerar är att hälla lite vatten på kortet innan man lägger på filmen.
Man får se till att man inte får luftbubblor, men annars funkar det finfint. Och man slipper fixera filmen med tejp/vakuum/tryck/sinitarra eller dylikt :wink:

Har säkert tagits upp i någon annan tråd, men jag har inte hunnit läsa alla än. :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Välkommen till forumet!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det där med vatten var en ny idé. Det ska jag nog testa nån gång.
Skriv svar