Nerre skrev:Enkla slagfällor är troligen bäst. De är billiga och effektiva. Glöm dock inte att fästa dem! Ibland fastnar de bara med typ ena tassen och släpar iväg fällan och dör sen inne i väggen nånstans...
Men som sagt var, du måste hitta var de kommer in annars får du samma problem nästa höst (på våren brukar de flytta ut).
Det där är ett riktigt riktigt bra tips. Har själv bott på landet, både uppåt och neråt landet och kan bara hålla med. Det sista man vill ha är ruttnande muskadaver inne i väggarna eller under golvplankorna. Fy fan.
För att inte tala om i bilen. Hade en gammal pansarbilsmerca en gång som stått avställd över vintern och sen på våren så.. fixa upp den... najs... skulle ut och glida lite och... hmm... en knapp märkbar doft av...
nånting. Tyckte det försvann efter ett tag så tänkte inte så hårt vidare på det. Förrän några dagar senare då det var regnigt och jävligt väder och DÅ, fy fan. Fy FAEN! Jävligt nära pizza och då skall nämnas att jag absolut inte är kvackelmagad.
Mysteriet löste sig hyfsat fort. Det visade sig finnas ett välbyggt och ombonat litet musbo inne under luftintaget, alltså inne i "ventilationstrumman" uppe under huven. Med en mumifierad mus i. Den luktade inte gott när den blivit fuktig och gonat till sig kan jag säga...
Några år senare blev det till att bryta upp några golvplankor inne i vardagsrummet framför kakelugnen. Samma sak där... en liten, liten mus. Men den stank stort.
Burfälla regerar absolut anser jag. Samt katt. Frilöpande, som sig bör. En av de saker jag verkligen saknar med att bo på landet (är stabó numera), katt. Vill inte ha och har inte katt i lägenhet... men saknar katt ibland. Katter är snudd på magiska djur. Imo iaf