Digital vinkelpositons givare med display

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ultraracing

Digital vinkelpositons givare med display

Inlägg av Ultraracing »

Hej
Jag är ingen elektriker, eller kunnig inom elektronik.

Jag behöver mäta vinkeln på en vevaxel på en motor.
För att förklara vad den är till för så är det mäta porttider på en 2-taktare, i vårt fall en gokartmotor.

Det går till enl följande :
Man stoppar in ett bladmått, 0,2mm tjockt i insuget och vrider runt motorn tills kolven (nederdelen) tar i bladmåttet. Där 0 ar man mätutrustningen och så vrider runt motorn igen åt andra hållet tills det tar stopp igen. På det viset får man fram hur många grader på ett vevaxelvarv insugsporten är öppen.

Jag behöver mäta tiodelar av en grad, dvs 143,6 grader tex.
Givarna som jag kikat på ligger på tex 1024, 2048 eller 4096 pulser... Kan en pulsräknare/display översätta detta till grader ???
Det som behövs är en rotationsgivare samt en display som räknar dess pulser. Det finns hur många komponenter som helst till detta men jag vet inte vilka. Absolutgivare, inkrementala, diverse displayer/räknare...

Grejen är den, när jag vrider motorn åt andra hållet, kommer den då räkna ner, eller kommer den att fortsätta räkna pulser och bara + a på ..

Behöver verkligen er hjälp med detta.
Jag lägger en länk till det jag vill åstadkomma.
http://cdn.shopify.com/s/files/1/0051/3 ... 1287559665

Jag måste kunna bygga en sån här själv, mycke billigare.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
polmanswe

Re: Digital vinkelpositons givare med display

Inlägg av polmanswe »

i detta läge är det en absoulgivare du behöver. vet inte på rak arm om det finns med display.
icrementel tappar värde vid strömförlust och börjar om att räkna från noll även om den står på35,9
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tror inte att du behöver en absolutgivare eftersom det endast är den relativa förflyttningen mellan punkt A (nollan) och punkt B du är intreserad av (om jag förstår rätt). Du behöver en räknare som kan läsa både A- och B-kanalen på din enkoder, här är en som borde fungera och jag hittade databladet här.

Om din tänkta enkoder har 1024 pulser per varv så fyrdubblas det när man använder en räknare enligt ovan, alltså 4096 diskreta positioner per varv vilket ger dig en upplösning på ~0,0879° vilket är på gränsen till din specifikation så jag hade gått upp ett snäpp på upplösningen.

Räknaren ovan har skalfunktion, kolla på sidan 13. Men om du om du ändå ska köpa enkodern varför inte ta en som har en upplösning som är enmultipel av 360° ?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det finns grejer motsvarande digitalskalor till verktygsmaskiner, som använder rotationsencoder.
En sådan har alla funktioner du behöver.

Jag har en sådan Heidenhein-burk till övers. Skick okänt. 8)
Ultraracing

Inlägg av Ultraracing »

H.O
Du har helt rätt. Det är relativförflyttningen som är intressant. Viktigt att kunna 0a displayen när jag funnit ändläget, när kolven stoppas av bladmåttet.

Kanonbra tips på räknare.
Jag kikar lite i Elfa katalogen och hittar nog flera räknare som passar kanske..
Men det låter som 1024 pulser räcker på givaren som behövs?

Översätter räknaren sen till grader?
Kan man ställa in räknaren vad den ska visa i displayen när givaren roterat ett helt varv? typ 4096 = 360,0 ?

Oerhört tacksam för era svar. Mera... :)
Ultraracing

Inlägg av Ultraracing »

Nu fattar jag vad skalfunktion betyder också. :) Dvs jag kan få den att visa grader.

Det som behövs är:
Enkoder/givare med 2048 pulser.
Räknare/display med skalfunktion.

Spännning? Hur ger man den mat :) Liten batteribox kanske? Den förbrukar nog inte så mycke?
Får givaren spänning från räknaren?

Är det "bara" att koppla in?
Måste man ha en räknare som är matchad mot Givaren/enkodern eller finns det en standard så alla kan prata med varandra?

Kul att få svar så fort!
H.O

Inlägg av H.O »

1024 pulser räcker precis till 0.1° upplösning men en högre upplösning på enkodern ger räknaren bättre möjlighet att skala om till grader utan avrundningsfel (jag har inte kollat hur noga den kan göra det). Som sagt, titta i databladet jag länkade till, sidan 13 - där beskriver dom hur man skalar om från ingångsvärde till utgängsvärde. Om du köper en annan räknare så får naturligtvis dess datablad svara på den frågan.

Normalt sett så räknar den upp åt ena hållet och ner åt det andra. Dvs den "slår inte runt" till 0 efter 359.9 utan fortsätter till 360.0, 360.1 osv men det kanske går att ställa in beroende på vilken räknare du väljer.

Nollställer räknaren gör du antignen genom knapp på fronten eller genom extern ingång - kolla databladet.

Länka till räknaren och till enkodern du funderar på så kan vi titta på dom.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle ha försökt göra som H.O föreslog och leta efter en encoder med 3600 linjer (som verkar vara ett ganska vanligt värde) , då går det enkelt att visa utan att riskera några avrundningsfel.
Det ger så 14400 pulser/varv och en upplösning på 0.025grader.
Det fanns små servomotorer med sådana encodrar till salu här på forumet tidigare, kanske någon som köpte då kan skiljas från en?

Edit: Det var badtastex som sålde motorerna.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=32257
Ultraracing

Inlägg av Ultraracing »

Tusen tack.
Ska kika efter prylar på Elfa
monstrum

Inlägg av monstrum »

Om det specas att en enkoder har 1024 pulser per varv så innebär det ju att du får 4 flanker att detektera per varv, dvs 4096 "steg". Många har även indexpuls för att kunna göra absoluta mätningar.
H.O

Inlägg av H.O »

Njae, enkodern är OK men räknaren har inte den funktionen du behöver, titta på den som heter 524 (37-547-02) istället för 520. Funktionen du behöver brukar kallas för något av A/B phase, quadrature, incremental A/B, two phase A/B etc
Ultraracing

Inlägg av Ultraracing »

Tom jag förstår...(lite) Kollade på databladet och hittade "scaling factor". Grymt.

Nu gäller det att bygga en lite låda för displayen med batteri i också.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det behövs väl 3600 pulser på ett varv för att få 0,1 graders upplösning? Och till det behövs rotationsriktning. Eller har jag missat något?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

3600 x 4 eftersom det är två förskjutna kanaler som ger fyra flanker per "streck" som i sin tur skvallrar om rotationsriktning.
Skriv svar