Använda skärmen eller ena ledaren som nolla?
-
Använda skärmen eller ena ledaren som nolla?
Jag har en bit Supra Linc 4mm2 som jag tänkte slänga på ett par 6,3mm teleproppar på och använda som högtalarkabel mellan gitarrförstärkaren och högtalarkabinettet. Kabeln är sköldad och partvinnad och kontakterna är vanliga mono. Med risk att låta riktigt dum så får jag fråga ändå, är det bäst att låta skölden vara och köra ledarna som pol och nolla eller är det bättre att använda ena ledaren till pol och skölden som nolla?
Senast redigerad av Explorer45 3 december 2011, 20:49:18, redigerad totalt 1 gång.
Re: Använda skölden eller ena ledaren som nolla?
skärm är bättre ord istället för sköld
men frågan är svår att svara på, normalt sett har man ingen skärm på högtalarkablar
du kan likväl prova dig fram
jag hadde annvänt ledarna inne i till högtalaren och om det är en förstärkare där nollan i högtalarutgången är chassi hadde jag anslutit skärmen till noll på högtalarutgången vid förstärkaren, ev provat att koppla in den med vid högtalaren
osannolikt att du märker någon skillnad
men frågan är svår att svara på, normalt sett har man ingen skärm på högtalarkablar
du kan likväl prova dig fram
jag hadde annvänt ledarna inne i till högtalaren och om det är en förstärkare där nollan i högtalarutgången är chassi hadde jag anslutit skärmen till noll på högtalarutgången vid förstärkaren, ev provat att koppla in den med vid högtalaren
osannolikt att du märker någon skillnad
-
Re: Använda skölden eller ena ledaren som nolla?
Oops, blev lite svengelska där. Menade såklart skärm. 
Hur det ser ut i förstärkaren vet jag ej. Det är en rörförstärkare som iofs är klädd i tolex.
EDIT: Det blir att köra på ledarna!

Hur det ser ut i förstärkaren vet jag ej. Det är en rörförstärkare som iofs är klädd i tolex.
EDIT: Det blir att köra på ledarna!