Renovera elspåren på gammal bilbana

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CDR

Renovera elspåren på gammal bilbana

Inlägg av CDR »

Kopierar in lite text här från en tråd jag startade på annat forum.

Okej, jag har som sagt varit och hämtat en gammal bilbana märke Speedtrax av okänd årgång. Egentligen är det 2 banor som med tiden blivit hopblandade.

Bild

Om inte annat så märks det på antalet kontroller och på de dubbla batterilådorna ( 4X1,5 V batteri typ D ).

Men som ni säkert märker har metalldelarna drabbats av ytrost. Hur tar jag bort det utan att förstöra något? Fick ett förslag om fint sandpapper men det tycker jag verkar brutalt.

Förslag jag hittills fått är:

Sandpapper 2000 korn, Aceton+mynt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Renovera elspåren på gammal bilbana

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du kan gå hårt åt, bara du torkar av ordentligt efteråt.
Jag kör med Swinto, men mynt fungerar också.
Så drar jag med en bra magnet så att det inte ligger kvar en massa som bilarnas magneter plockar upp.
Men vi som kör mera, har inte magnet installerat, det är för kids!
Kolla annars www.Bilbaneforumet.se säger Lasp

Batteriboxarna kan du ersätta med enkla nätaggregat.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fint sandpapper fungerar nog, men annars typ scotchbrite.

Jag ahde f.ö en såndär bana en gång i tiden, undrar om jag har kvar några bandelar.. jag fick den av nån utan bilar till,
så jag har inte ens kört den, jag körde scalextric själv.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Okej, då får jag köra och köpa lite fint sandpapper. Tror inte det finns i "vanliga" butiker (Jula, Clas ohlson och liknande) men jag vet en firma som säljer färg etc för billackering. Säkert har de så fina sandpapper.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Fint sandpapper heter på metallspråk Smärgelduk!
Så lycka till med bilbanekörandet. Kanske lägger jag ut några bilar också ikväll ;-)

http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... nr=2168944
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 27 november 2011, 14:39:56, redigerad totalt 1 gång.
hummel

Inlägg av hummel »

Scotchbrite funkar utmärkt!
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Sådär ja, då har jag skaffat lite slippapper. Köpte 800 och 1000. Det var naturligtvis jobbigare än jag trodde men blankt blir det efter ett tag. Lade upp en bild på en provbit (den var trasig från början). Överst saknas en metallskena och den andra har jag inte putsat. Nederst har jag slipat.

Bild
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glöm inte köra bilbanan på 12v, bilarna går mycket bättre då :D

Skönt när man kan göra powerslides ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Farsan har nåt liknande från när han var liten. Bilarna är såna där cigarrformade tävlingsbilar. Inga magneter. Bilarna sitter kvar bra av bara sin tyngd. ;)
En låda med reservdelar är med också, med extra motorer, släpskor, fjädrar, fälgar, axlar kugghjul, däck, skruvar, kol mm. Och det luktar så gott när man drar på lite med de gamla strömhungriga bilarna. mmmmmm ozon. :D
Fast i hans modell är det tre skenor per spår. Ett i botten också. På bilarna är det då inga släpande flätor, utan en tjock pinne som sticker ned med ett fjäderbelastat mässingsbleck, och så sticker det ut en fjäderbelastad släpsko på ena sidan som gör kontakt med en av de övre skenorna. Självklart kan pinnen rotera fritt så man kan göra burnouts och snurra på stället, runt runt. :D
Båda gashandtagen går till båda spåren. Det är därför det är tre skenor. Gemensam jord i mitten. Det går alltså att köra två bilar på samma spår genom att vrida strömavtagaren så den gör kontakt med rätt skena. Riktigt kul med spårväxlarna. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Bilbana blir aldrig fel.

Det finns så många sätt att köar bil på. kolla mina Nascar ;-)
http://www.youtube.com/user/Lasp39?feature=watch

Men nu har jag fräst en ny Silverstenen:
http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic. ... 97#p103597
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Jag hade fått ihop lite delar så jag kunde bygga en bana. Tänkte köra ett litet testvarv men jag fick inte liv i det hela :humm: . Misstänker fel med ström försörjningen till banan. Ska putsa lite på kopplingarna och se om det hjälper.
hummel

Inlägg av hummel »

MadModder skrev:Farsan har nåt liknande från när han var liten. Bilarna är såna där cigarrformade tävlingsbilar. Inga magneter. Bilarna sitter kvar bra av bara sin tyngd. ;)
En låda med reservdelar är med också, med extra motorer, släpskor, fjädrar, fälgar, axlar kugghjul, däck, skruvar, kol mm. Och det luktar så gott när man drar på lite med de gamla strömhungriga bilarna. mmmmmm ozon. :D
Fast i hans modell är det tre skenor per spår. Ett i botten också. På bilarna är det då inga släpande flätor, utan en tjock pinne som sticker ned med ett fjäderbelastat mässingsbleck, och så sticker det ut en fjäderbelastad släpsko på ena sidan som gör kontakt med en av de övre skenorna. Självklart kan pinnen rotera fritt så man kan göra burnouts och snurra på stället, runt runt. :D
Båda gashandtagen går till båda spåren. Det är därför det är tre skenor. Gemensam jord i mitten. Det går alltså att köra två bilar på samma spår genom att vrida strömavtagaren så den gör kontakt med rätt skena. Riktigt kul med spårväxlarna. :)
En gammal klassiker, Carrera. Var ett stort märke en gång i tiden i Sverige.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Börja med biten som handtagen och strömförsörjningen är kopplade mot. Placera en bil i spåret och testa.
När du har kontakt i båda spåren kan du bygga på och testa efterhand som du bygger ut.
Lite Ohmsk mätning är annars aldrig fel säger Lasp.
Jag använder ofta ett Niovoltsbatteri för att se att det är liv i bilarna.
Annars gjorde jag en liten hafsig testinspelning idag ;-)
Skall göra om den Hur länkar man sedan in den här?
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Lägga ut filmer kan jag tyvärr inte för det har jag aldrig gjort. Har just lärt mig infoga bilder i trådar.

On topic har jag fått bilen att röra sig. Det var precis som jag trodde, ett problem med anslutningarna. Gammal gul metall ser steampunkigt ut men leder inte ström så bra. Upplever fortfarande problem vid kablarna mellan bana och batterilåda samt handkontrollen anslutning. Hoppas felet ligger i just anslutningar och inte i kablarna eftersom det inte ser ut som om de är utbytbara. Annars går det bra att köra. Byggde en kort oval och ibland gick det undan så bilen flög av (fick köra på fullgas annars gick det inte-känner igen det från min egen bil vintertid).

Edit: Gammal är äldst eller vad det heter. Bytte till den äldre batteriboxen och den hade mindre glapp i kontakterna. Så nu funkar det. Får slipa lite till på bandelarna, det verkar vara kontaktsvårigheter vid skarvarna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Frestas inte att använda oxidlösande medel bara. Brukar inte vara så hälsosamt för plasten, som blir spröd och spricker.
Skriv svar