Var hitta MAX236?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
edbladh

Var hitta MAX236?

Inlägg av edbladh »

Hej forumet,

Har efter några års bortavaro börjat kika på att bygga lite prylar igen. Det jag är ute efter är att slippa köpa den här prylen när man lika gärna kan bygga den :-)
http://www.rfguys.com/product/maxon-sm4 ... ming-cable

Är helt nytillkommen på det här forumet men har sökt efter svenska leverantörer, både här och på nätet, men mina färdigheter verkar svika mig för en gångs skull. Är i färd med att bygga ett programmeringsinterface till en radio (Maxon P150) som använder sig av en MAX236, en variant på 232:an.

Letar alltså efter MAX236 och efter (Molex?) kontakten på sladden enligt bild på länken ovan.

Jag går bet på att hitta en svensk leverantör. Har kikat på de för mig uppenbara som tex electrokit, elfa, bihab, swechtrading men nil tur.

Någon som har några tips eller har erfarenhet av att handla direkt från Maxim-ic på nätet?

Tack på förhand,

/erik
Användarvisningsbild
jesse

Re: Var hitta MAX236?

Inlägg av jesse »

Maxim brukar vara ganska generösa med "samples" (dvs gratisprov). Fast jag vet inte om de ger det till privatpersoner. Går givetvis att köpa också, men då blir det väldigt dyrt med frakt mm..

Kanske någon här som ska beställa från t.ex. Digikey? Samköp?
gyj

Inlägg av gyj »

Sampla från MAXIM
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...som använder sig av en MAX236, en variant på 232:an.

Vad är skillnaden ?
Det verkar i princip vara 2 st MAX232 i samma kapsel och lite
extra tri-state funktioner. Bygger lösningen på något specifikt
unikt i MAX236 ? Annars är mitt tips att köra med 2 st MAX232...
edbladh

Inlägg av edbladh »

Jag har tyvärr bara ett schema och det är på ryska och jag kan nödtorftigt stava mig genom det kyrilliska alfabetet (ligger ju nära grekiska och det är ju matematik ;- ).

Ingen kretsbeskrivning eller så. Men tri-state tror jag inte är det viktiga utan det är ngn power-on funktion. Skummade databladet igår kväll men var för trött för att orka detaljstudera.

Men jag uppskattar att man verkar bry sig iaf :-)

Bilden ser ut så här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det där kan väl Soundbrigade avkoda åt dig.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Power-on funktionen (SHDN, pinne 21) används inte ens i schemat.
Däremot används tristaten (pinne 20) som matas av pinne 20 på 25-pinnars COM-port.

Kretsen är kopplad något okonventionellt. Jag rekommenderar dig att rita om schemat och använda symbolerna istället - och på så vis få fram logiken. Kolla bilden på sidan 23 i databladet och rita in symbolerna. Se bara till att rita olika symboler för RS232=>TTL och för TTL=>RS232 så de inte förväxlas. De ser tyvärr likadana ut i Maxims datablad.

Sedan kan vi följa vad den egentligen gör. Det känns nämligen lite märkligt att man använder flera kanaler som kopplas fram och tillbaks i kretsen (t.ex. R3IN->R3OUT->T1IN->T1OUT och R2IN->R2OUT->R1IN->R1OUT ... mycket mystiskt). Hur sjutton har de tänkt när de kopplat pinne 22 mot pinne 4 ? Alltså en TTL/CMOS-utgång dragen till en RS232-ingång? Verkar ju som om de ful-använder kretsen istället för att använda en vanlig inverterare!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Littlediod har MAX236
Skriv svar