Grahic Controller for Dummies
Grahic Controller for Dummies
Hej,
Jag skulle vilja lära mig hur grafik processorer fungerar, någon som känner till någon bra sida?
Mitt problem är att "översätta" det som tillverkarna skriver i sina datablad och dyligt till ett användarspektiv.
Jag skulle vilja lära mig hur grafik processorer fungerar, någon som känner till någon bra sida?
Mitt problem är att "översätta" det som tillverkarna skriver i sina datablad och dyligt till ett användarspektiv.
Vadå "fordons LCDer" ???
Sådana som bara visar hastigheten ?
Eller de nyare med kartor, matrecept, TV och allt ?
Och på vilken "nivå" ?
Elektriskt interface ? Kommandon ? Applikations interface ?
Eller bara själva grafik processorn ? Men då spelar det ju inte någon roll längre om den sitter i en bil eller någon annanstans...
Sådana som bara visar hastigheten ?
Eller de nyare med kartor, matrecept, TV och allt ?
Och på vilken "nivå" ?
Elektriskt interface ? Kommandon ? Applikations interface ?
Eller bara själva grafik processorn ? Men då spelar det ju inte någon roll längre om den sitter i en bil eller någon annanstans...
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Grafikprocessorer finns i många smaker och färger - från enkla framebuffers till avancerade saker för 3D. Så en generell beskrivning är svårt att ge. Man kan dock se ett mönster i konstruktionen hos de flesta grafiklösningar:
* Ett lokalt minne används för att både mellanlagra grafikdata och för att hålla minst en bild av det som visas på skärmen.
* En logikkrets av något slag som ser till att fylla minnet med de bilder som skall visas. Denna kallas för GPU nu för tiden och är veritabla underverk av komplexitet (kolla på nVIDIA eller ATI för mer info). Denna krets ser även till att kommunicera med värdsystemet samt mata ut informationen till DA-omvandlarna (om dessa finns).
* En DA-omvandlare för RGB-signalerna till analoga skärmar (behövs inte till digitala interface). Denna sitter nu för tiden på samma kisel som GPU'n.
Den enklaste formen av grafikkort är en framebuffer som i princip bara är ett dubbelportat minne kombinerat med lite logik (och DA-omvandlare för analoga signaler). Logiken ser till att mata ut minnets innehåll i ett för displayen lämpligt format samt agera interface mot värdsystemet.
* Ett lokalt minne används för att både mellanlagra grafikdata och för att hålla minst en bild av det som visas på skärmen.
* En logikkrets av något slag som ser till att fylla minnet med de bilder som skall visas. Denna kallas för GPU nu för tiden och är veritabla underverk av komplexitet (kolla på nVIDIA eller ATI för mer info). Denna krets ser även till att kommunicera med värdsystemet samt mata ut informationen till DA-omvandlarna (om dessa finns).
* En DA-omvandlare för RGB-signalerna till analoga skärmar (behövs inte till digitala interface). Denna sitter nu för tiden på samma kisel som GPU'n.
Den enklaste formen av grafikkort är en framebuffer som i princip bara är ett dubbelportat minne kombinerat med lite logik (och DA-omvandlare för analoga signaler). Logiken ser till att mata ut minnets innehåll i ett för displayen lämpligt format samt agera interface mot värdsystemet.
Detta var inte så "lätt" som jag trodde, men det kan väl bero på att jag varit otydlig.
Följande "fakta" har jag fått fram:
*Fordonsapp.
*W-VGA
*~7 tum färg display.
Det finns ett antal potentiella GPU:er, exempelvis Yamaha YGV628 och 629. Mitt problem är, som jag skrev i mitt första inlägg att "översätta det som tillverkarna skriver i sina datablad och dyligt till ett användarspektiv."
Jag trodde att det enklaste sättet att komma in i GPU:er var att börja med någon form av grundläggande beskrivning, hur ser dom ut, vilka funktioner är vanliga etc...
Följande "fakta" har jag fått fram:
*Fordonsapp.
*W-VGA
*~7 tum färg display.
Det finns ett antal potentiella GPU:er, exempelvis Yamaha YGV628 och 629. Mitt problem är, som jag skrev i mitt första inlägg att "översätta det som tillverkarna skriver i sina datablad och dyligt till ett användarspektiv."
Jag trodde att det enklaste sättet att komma in i GPU:er var att börja med någon form av grundläggande beskrivning, hur ser dom ut, vilka funktioner är vanliga etc...
Vad är ditt mål?
Att bygga eget interface till en 7" display?
Kanske är lättare för oss att ge dig lite passande info om vi vet vad du är ute efter.
Jag har lekt lite med displayer från både Saab 9-3ss och Saab 9-5 (gamla -03 navigationen)
Bägge har drivkretsar till själva displayen som tar emot R/G/B/Sync signaler. (den i 9-5:an tar även Composit, Y/C/R mfl.)
Har tex. spelat xbox på 9-3ss displayen.
Men allt jag gjorde var o koppla in mig på video-ingången på chippet och separera syncen från xboxen innan den matades till display-controller.
Att bygga eget interface till en 7" display?
Kanske är lättare för oss att ge dig lite passande info om vi vet vad du är ute efter.
Jag har lekt lite med displayer från både Saab 9-3ss och Saab 9-5 (gamla -03 navigationen)
Bägge har drivkretsar till själva displayen som tar emot R/G/B/Sync signaler. (den i 9-5:an tar även Composit, Y/C/R mfl.)
Har tex. spelat xbox på 9-3ss displayen.
Men allt jag gjorde var o koppla in mig på video-ingången på chippet och separera syncen från xboxen innan den matades till display-controller.
Mitt mål är att lära mig hur GPU:er fungerar, vilka funktioner dessa klarar av och hur det skulle se ut när man visar något på en display.
Orsaken till att jag radade upp faktan att någon började prata om upplösning och färger på LCD som en parameter när det gäller GPU.
Dvs den faktan behöver inte nödvändigtvis vara sann. Men det är den utgångspunkten jag har när jag försöker förstå vad en GPU kan göra.
Orsaken till att jag radade upp faktan att någon började prata om upplösning och färger på LCD som en parameter när det gäller GPU.
Dvs den faktan behöver inte nödvändigtvis vara sann. Men det är den utgångspunkten jag har när jag försöker förstå vad en GPU kan göra.