Ide om enkel mjukstart till trefasmotor
-
Ide om enkel mjukstart till trefasmotor
Hej på er.
Jag undrar om man kan ha två relä för att starta en trefasmotor, kopplade på så vis att första reäet ger motorn ström via ett motstånd på var fas . då kommer motståndet att begränsa startströmen och motorn rullar igång mjukt o fint. Sen när den kommer upp i varv slår man till det andra reläet som kopplar bort motstånden och ger motorn full kräm . det låter mycket enkelt i mina öron men troligen har många före mig provat detta och det finns säkert problem med detta .
Jag har en 8hästare som är direktstartad så säkringarna går i bland vid start. Om jag till exempel har (bara som exempel) en 800w kupefläkt på var fas som motstånd då borde motorn få en startström som motsvarar 800w gånger tre. 2400 Watt borde räcka för att få motorn att ge sig upp i varv.
skriv gärna inlägg o ge era synpunkter.
M.V.H.Jonas
Jag undrar om man kan ha två relä för att starta en trefasmotor, kopplade på så vis att första reäet ger motorn ström via ett motstånd på var fas . då kommer motståndet att begränsa startströmen och motorn rullar igång mjukt o fint. Sen när den kommer upp i varv slår man till det andra reläet som kopplar bort motstånden och ger motorn full kräm . det låter mycket enkelt i mina öron men troligen har många före mig provat detta och det finns säkert problem med detta .
Jag har en 8hästare som är direktstartad så säkringarna går i bland vid start. Om jag till exempel har (bara som exempel) en 800w kupefläkt på var fas som motstånd då borde motorn få en startström som motsvarar 800w gånger tre. 2400 Watt borde räcka för att få motorn att ge sig upp i varv.
skriv gärna inlägg o ge era synpunkter.
M.V.H.Jonas
- SeniorLemuren
Re: Ide om enkel mjukstart till trefasmotor.
Om den är på 400 volt i D-kopplat läge så kan du ju förse den med manuell eller automatisk Y/D-kopplare.
Du måste nog göra något, jag är inte helt säker men tror inte att du får direktstarta en så stor motor. Till att börja med så kan man ju Y/D starta den - googla. Med seriemotstånd så är det ju så rent teoretiskt att all last skall brännas bort i motstånden som inte går igenom motorn. Så det blir ganska stora motstånd och kontaktorer som krävs för att det skall hålla någon längre tid.
En mjukstart är inte så väldigt dyr i sammanhanget.
En mjukstart är inte så väldigt dyr i sammanhanget.
Ja det går bra, men motorn måste vara avlastad vid start, annars orkar den inte.
Det räcker med en kontaktor (förutom den normala startkontaktorn) som kortsluter motstånden.
Tidrelät som kopplar in den andra kontaktorn ställs på runt 0,5s eller så.
Motstånden beräknar du utifrån motorns startström och den maximala ström du tillåter.
För övrigt ett rätt vanligt sätt att göra en "cheap'n dirty" mjukstart på.
Om det blir billigare än en riktig mjukstartare är dock tveksamt.
Det räcker med en kontaktor (förutom den normala startkontaktorn) som kortsluter motstånden.
Tidrelät som kopplar in den andra kontaktorn ställs på runt 0,5s eller så.
Motstånden beräknar du utifrån motorns startström och den maximala ström du tillåter.
För övrigt ett rätt vanligt sätt att göra en "cheap'n dirty" mjukstart på.
Om det blir billigare än en riktig mjukstartare är dock tveksamt.
Senast redigerad av TomasL 1 december 2011, 19:32:02, redigerad totalt 1 gång.
Y/D är helt klart det bästa!
Vad är kopplat till motorn?
Vad är det för säkringar?
http://www04.abb.com/global/seitp/seitp ... /Vol.7.pdf
Vad är kopplat till motorn?
Vad är det för säkringar?
http://www04.abb.com/global/seitp/seitp ... /Vol.7.pdf
-
Det är motorn till min svarv (Köping S8SA) . Nä det är inte så lyckat att direktstarta den här ute på landsbygden, det säckar ner vid start så lyset svajar till .
Den är 400 volt vid ykopplad .så ydstart är inte att tänka på om jag har förstått det hela rätt .
Den är på 8 hästar eller 8 Kw kommer inte ihåg, men det är ju nått likande .
Nja det får nog bli till att experimentera med en mindre motor först . ev är ju en otäckt enkel lösning att montera en mindre motor tex en 5,5 hästare.
Jag har 16 amp huvudsäkring.
Jonas
Den är 400 volt vid ykopplad .så ydstart är inte att tänka på om jag har förstått det hela rätt .
Nja det får nog bli till att experimentera med en mindre motor först . ev är ju en otäckt enkel lösning att montera en mindre motor tex en 5,5 hästare.
Jonas
Senast redigerad av hondamannen 2 december 2011, 07:54:35, redigerad totalt 1 gång.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det verkar som varje gång den startar så blir det ett inlägg också
Swech

Swech
-
oj oj ja det blev lite många svar. . . kursern hoppade iväg och då stollade det sig när jag skrev. .
nån som har en mjukstart ? vad kan en sån kosta ?
Jonas
nån som har en mjukstart ? vad kan en sån kosta ?
Jonas
Jag rensade bort dubbelposterna.
Mjukstart är mycket snällare mot motorn än Y/D.
Kolla denna säljestråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=55330
Såg åtminstone två mjukstartare där.
Mjukstart är mycket snällare mot motorn än Y/D.
Kolla denna säljestråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=55330
Såg åtminstone två mjukstartare där.
-
Hej!
Tidigare var det ju ganska vanligt med seriemotstånd i startapparater till trefasmotorer. Dessa motorer var dock normalt släpringade och det var strömmen i rotorn man begränsade, inte i statorn som du hade tänkt att göra. Att sänka rotorströmmen ger helt andra (bättre) startegenskaper än att sänka spänningen till statorn.
Man hade ett så kallat "pådrag" för detta, ett stort justerbart motstånd. Jäkligt trevlig lösning för att dra igång tunga laster faktiskt.
Vi har även haft en något modernare automatisk variant av seriemotstånd till en större motor, men jag kan inte minnas om det var en kortsluten motor eller en släpringad som drevs av detta. Troligen en släpringad. Motorn var på runt 30kW i alla fall. Jag slaktade senare skåpet, så några av motstånden har jag kvar
(har tyvärr ingen bättre bild)
Tidigare var det ju ganska vanligt med seriemotstånd i startapparater till trefasmotorer. Dessa motorer var dock normalt släpringade och det var strömmen i rotorn man begränsade, inte i statorn som du hade tänkt att göra. Att sänka rotorströmmen ger helt andra (bättre) startegenskaper än att sänka spänningen till statorn.
Man hade ett så kallat "pådrag" för detta, ett stort justerbart motstånd. Jäkligt trevlig lösning för att dra igång tunga laster faktiskt.
Vi har även haft en något modernare automatisk variant av seriemotstånd till en större motor, men jag kan inte minnas om det var en kortsluten motor eller en släpringad som drevs av detta. Troligen en släpringad. Motorn var på runt 30kW i alla fall. Jag slaktade senare skåpet, så några av motstånden har jag kvar

(har tyvärr ingen bättre bild)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ide om enkel mjukstart till trefasmotor
37-659-50
Jag har installerat ett flertal av dessa, fungerar väldigt bra.
Jag har installerat ett flertal av dessa, fungerar väldigt bra.
Bästa lösningen måste ju vara att köpa min ABB ACS 600 11 kW frekvensomriktare. Då kan du ju styra varvtalet som du vill, även till över 50 Hz.hondamannen skrev:Det är motorn till min svarv (Köping S8SA) . Nä det är inte så lyckat att direktstarta den här ute på landsbygden, det säckar ner vid start så lyset svajar till .
Jonas

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=44731.0
Annars så använder min värmepump motstånd och två kontaktorer fór mjukstart.
Re: Ide om enkel mjukstart till trefasmotor
Jag mjukstartar en toroidtrafo med 230V 63A på primären -använde ett knippe om det nu var 100 eller 47ohmare (trådlindade!) på 3W och kopplade de parallellt + en kontaktor som shuntade strömmen förbi motståndsbanken efter efter någon 1/10-dels sekund. Utan denna tingest så smällde både säkring och jordfelsbrytaren löste ut. Satte res-paketet i en tom DIN-skene-kapsling på 3 moduler, 1 modul för timern, 2 moduler för kontaktorn.
Pris för en fejk-starter? 30st motstånd á 6kr st, timer 250kr, kontaktor 100kr om du vill ha bara nya prylar, beggat kan det ju finnas billigare.
Men, proffsen bör kanske besvara: En motor kanske är värre än en toroidtrafo?
Pris för en fejk-starter? 30st motstånd á 6kr st, timer 250kr, kontaktor 100kr om du vill ha bara nya prylar, beggat kan det ju finnas billigare.
Men, proffsen bör kanske besvara: En motor kanske är värre än en toroidtrafo?