Köpa "starterkit" för PIC programmering!
Köpa "starterkit" för PIC programmering!
Då har man valt platform, och det är dags att lägga en beställning...
Tänkte köpa ett PICkit2, nån extra kontroller men tänkte kolla om det är något mer man bör köpa med på en gång?
Har en massa motstånd, lysdioder, och liknande + en massa komponenter jag inte har en aning om vad det är för några, så småkrafs har jag en del av.
Har ett projekt som jag kommer behöva göra på en gång, och det är en laser som ska blinka morsekod ut i ethern. (Variant av julbelysning)
Koden är inga problem, tänkte bara kolla om det är något speciellt man behöver för att driva lasern. (switchregulator?)
Lasern är på 2-5mV, och 3V, funkar bra att koppla den direkt på ett 3V batteri, men det kanske inte är optimalt för livslängden?
Sen behöver man ju ett kort att sätta sin färdigprogrammerade µC på. Finns det kort med typ bara en sockel för kontrollern i mitten, och och går alla pins ut till lödöar runt kanterna?
Eller är det sånt man lär fixa själv på något sätt?
Tänkte köpa ett PICkit2, nån extra kontroller men tänkte kolla om det är något mer man bör köpa med på en gång?
Har en massa motstånd, lysdioder, och liknande + en massa komponenter jag inte har en aning om vad det är för några, så småkrafs har jag en del av.
Har ett projekt som jag kommer behöva göra på en gång, och det är en laser som ska blinka morsekod ut i ethern. (Variant av julbelysning)
Koden är inga problem, tänkte bara kolla om det är något speciellt man behöver för att driva lasern. (switchregulator?)
Lasern är på 2-5mV, och 3V, funkar bra att koppla den direkt på ett 3V batteri, men det kanske inte är optimalt för livslängden?
Sen behöver man ju ett kort att sätta sin färdigprogrammerade µC på. Finns det kort med typ bara en sockel för kontrollern i mitten, och och går alla pins ut till lödöar runt kanterna?
Eller är det sånt man lär fixa själv på något sätt?
Re: Köpa "starterkit" för PIC programmering!
Du kan köpa ditt Pickit i paket med ett kort på vilket det sitter en potentiometer och lite lysdioder samt att du har alla kretsens pinnar utdragna i färdiga hål där du enkelt löder i kablar eller stiftlister.
Jag hade inte köpt Pickit2 idag, Pickit3 är inte särskilt mycket dyrare och stödjer alla nya billigare kretsar.
Jag hade inte köpt Pickit2 idag, Pickit3 är inte särskilt mycket dyrare och stödjer alla nya billigare kretsar.
Köp en PICKit3, kostar numera 319:- + moms.
Och med en sådan kopplar du allting upp men drar ut programmeringspinnarna till en stiftlist och sedan programmerar du allt på plats - men µC'n monterat! Det är just ICSP (In-Circuit Serial Programming) och så länge du inte använder de två programmeringspinnarna och även kopplar LVP och -MCLR rätt är det bara att tuta och köra.
Sedan antar jag att lasern är på 2-5mW och behöver 3V. Enklast är att driva med en konstanströmsgenerator.
Om vi utgår ifrån att du kör hela klappet på 5V kan du enkelt bygga en konstantströmsgenerator med en NPN-transistor (som tål strömmen) och ett par motstånd samt 2 st små dioder, t.ex. 1N4148.
Dioderna kopplas i serie, katod till GND och anod till basen.
Motstånd 1 kopplas mellan basen|anod och portpinnen.
Laserdioden kopplas mellan kollektor och VDD
Mellan emitter och GND monteras ett motstånd, det bestämmer strömmen. Spänningen över det är en diodsträcka (~0,65V) och värdet får du då räkna ut själv.
Och med en sådan kopplar du allting upp men drar ut programmeringspinnarna till en stiftlist och sedan programmerar du allt på plats - men µC'n monterat! Det är just ICSP (In-Circuit Serial Programming) och så länge du inte använder de två programmeringspinnarna och även kopplar LVP och -MCLR rätt är det bara att tuta och köra.
Sedan antar jag att lasern är på 2-5mW och behöver 3V. Enklast är att driva med en konstanströmsgenerator.
Om vi utgår ifrån att du kör hela klappet på 5V kan du enkelt bygga en konstantströmsgenerator med en NPN-transistor (som tål strömmen) och ett par motstånd samt 2 st små dioder, t.ex. 1N4148.
Dioderna kopplas i serie, katod till GND och anod till basen.
Motstånd 1 kopplas mellan basen|anod och portpinnen.
Laserdioden kopplas mellan kollektor och VDD
Mellan emitter och GND monteras ett motstånd, det bestämmer strömmen. Spänningen över det är en diodsträcka (~0,65V) och värdet får du då räkna ut själv.
Notera att priserna för PICkit 3 är enbart programmeraren.
D.v.s utan det labbkort som ingår i PICkit2 "Starter Kit".
Kanske OK i alla fall, men man bör veta det när man jämför priser.
PICkit2 är helt OK för de allra flesta kretsar som den normale
hobbyisten kommer i kontakt med.
> Sen behöver man ju ett kort att sätta sin färdigprogrammerade µC på.
Om det inte är allt för mycket prylar så kandu köra på "experimentkort".
T.ex 48-329-76 eller liknande.
D.v.s utan det labbkort som ingår i PICkit2 "Starter Kit".
Kanske OK i alla fall, men man bör veta det när man jämför priser.
PICkit2 är helt OK för de allra flesta kretsar som den normale
hobbyisten kommer i kontakt med.
> Sen behöver man ju ett kort att sätta sin färdigprogrammerade µC på.
Om det inte är allt för mycket prylar så kandu köra på "experimentkort".
T.ex 48-329-76 eller liknande.
-
Detta är enligt mig ett måste. Men vi har alla olika srbetssätt.
Kopplingsdäck
Jag kör med PicKit2 men har aldrig använt experimentkortet som följde med. Jag har bara använt kopplingsdäck.
MVH Peter
Kopplingsdäck
Jag kör med PicKit2 men har aldrig använt experimentkortet som följde med. Jag har bara använt kopplingsdäck.
MVH Peter
Håller med där. Så snart man har passerat introduktionsstadiet
(där man kanske kör och modifierar de "Lessons" som finns till exp.kortet)
så vill man nog koppla upp på något annat. T.ex vanliga "labbplattor"...
Under introduktionen däremot, så fungerar experimentkortet helt OK.
(där man kanske kör och modifierar de "Lessons" som finns till exp.kortet)
så vill man nog koppla upp på något annat. T.ex vanliga "labbplattor"...
Under introduktionen däremot, så fungerar experimentkortet helt OK.
Ah, ja det var ju en rätt bra idé att koppla programmeraren direkt på kopplingsdäcket (som jag antar att ni menar?).
Kopplingsdäck har jag jobbat med en del förut, så det ska självklart införskaffas. Finns ju dock hur många varianter som hellst...
Söker ett "mellanstort", vet inte riktigt vad man bör titta efter. Det länkade verkar ju iof smidigt.
Får väl bli en Pickit3 programmerare iallafall, lika bra att helgardera sig.
Annat att tänka på?
EDIT:
Eftersom det inte följer med nån PIC om man struntar i utvecklingskortet, så lär man ju köpa en...
Vill ha med inbyggd oscillator (har väl nästan alla?), och 4-8 portar för I/O. Tips?
Kopplingsdäck har jag jobbat med en del förut, så det ska självklart införskaffas. Finns ju dock hur många varianter som hellst...
Söker ett "mellanstort", vet inte riktigt vad man bör titta efter. Det länkade verkar ju iof smidigt.
Får väl bli en Pickit3 programmerare iallafall, lika bra att helgardera sig.

Annat att tänka på?
EDIT:
Eftersom det inte följer med nån PIC om man struntar i utvecklingskortet, så lär man ju köpa en...
Vill ha med inbyggd oscillator (har väl nästan alla?), och 4-8 portar för I/O. Tips?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag nog gått direkt på en i 18-serien, men annars funkar nog det mesta 
Vad jag inte hade full koll på när jag började med PICar var att det inte blir nämnvärt enklare bara för att kretsen har färre eller mindre raffinerade periferieneheter---vill man inte använda PWM-modulen låter man het enkelt bli o.s.v.
Microchip har ett rätt bra kretsvalsverktyg ("Device selector" eller så) på hemsidan.

Vad jag inte hade full koll på när jag började med PICar var att det inte blir nämnvärt enklare bara för att kretsen har färre eller mindre raffinerade periferieneheter---vill man inte använda PWM-modulen låter man het enkelt bli o.s.v.
Microchip har ett rätt bra kretsvalsverktyg ("Device selector" eller så) på hemsidan.
Kör man ett kompilerande språk så kan man ju lika gärna börja med en stor PIC när man labbar och sen kompilera om för en mindre om man behöver en fysiskt mindre kapsel.
Jag börjar i princip alltid med 16F887 och sen växlar man ner vid behov.
..SÅ grymt tröttsamt att bygga om hela labbplattan för att man behövde en IO-pinne eller en ADC till..
Jag börjar i princip alltid med 16F887 och sen växlar man ner vid behov.
..SÅ grymt tröttsamt att bygga om hela labbplattan för att man behövde en IO-pinne eller en ADC till..
Får bli nån billig PIC 18, ska kika lite.
Sista frågan nu innan order... Vad behöver jag för att kunna ansluta programmeraren till kopplingsdäcket?
Sista frågan nu innan order... Vad behöver jag för att kunna ansluta programmeraren till kopplingsdäcket?
Kretser ha fallit pris ganska mycket senaste åren.
PIC16F690, PIC16F886 är bra standardkretsar.
20 och 28 pin fungerar bra i labbplatta. PIC16F887
kan man ha ett par också när man har behov av det, men
40-pin är lite knökigare och tar mer plats (i onödan om man inte
behöver alla pinnar).
Jag har lite dålig koll på PIC18 sortimentet, det har blivit
så jäkla stort...
Det kan var vettigt (som hobbyist) att hålla sig till 5V modeller,
det är lite enklare med äldre LCD'er och annat som man vill koppla.
PIC16F690, PIC16F886 är bra standardkretsar.
20 och 28 pin fungerar bra i labbplatta. PIC16F887
kan man ha ett par också när man har behov av det, men
40-pin är lite knökigare och tar mer plats (i onödan om man inte
behöver alla pinnar).
Jag har lite dålig koll på PIC18 sortimentet, det har blivit
så jäkla stort...

Det kan var vettigt (som hobbyist) att hålla sig till 5V modeller,
det är lite enklare med äldre LCD'er och annat som man vill koppla.