Problem vid genomborrning med vändskärsborr *Hjälp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Open
Kontakt:

Problem vid genomborrning med vändskärsborr *Hjälp

Inlägg av Open »

Jag håller på att räkna på ett jobb i konstruktionsstål typ 1412, 1312 el liknande (ej väsentligt tror jag) och jag har stött på ett problem då jag ska borra hål för slipad axel (h7). Plattjärnet som jag ska borra genom är 25mm tjockt och jag borrar med en 20mm vändskärsborr från Taegutec.

Nu till mitt problem: Hålet blir inom toleransnivån och axeln går ner i hålet ända till ca 1-2 mm från botten där den inte kommer genom. Jag tror detta beror på att centrumskäret ligger något lägre ner i hålet än vad periferiskäret gör och att borren börjar "wobbla" då centrumskäret går ut i luften och tappar styrningen, notera att med wobbla så menar jag ej märkbart för mänskliga ögat. Detta fenomen medför en kant i botten på hålet som gör att min axel inte kommer genom.

Jag har testat att åtgärda detta genom att sänka matningen till 1/3 då borren är 1,2,3 och 4 mm från botten och alla gånger jag testat har resultatet blivit desamma i stort sett, att det fortfarande är en kant på 3-4 hundradelar i botten.

Jag vet att det är möjligt att gå ner med en brotch eller att växla in en fräs och interpolera bort kanten men om jag kan slippa det så kommer jag spara ungefär 30% av totala körkostnader.

Är det någon som har haft samma problem som mig och isåfall, hur gjorde du?
Användarvisningsbild
säter

Re: Problem vid genomborrning med vändskärsborr *Hjälp

Inlägg av säter »

Jag känner igen problemet.
Det är som du beskriver, skärkrafterna kommer ur balans när centrumskäret har gått igenom.

Jag löser problemet genom att köra med CrownLoc istället.
Måste du köra med korthålsborr, rekomenderar jag att använda en borr 2xD med dubbla trigonskär. Ej kvadratiska skär.
Själv är jag nöjd med Komet korthålsborrar.

Har du en bild på borren du använder?
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Så här ser borren ut Länk
Jag köper av Taegutec pga det pris dom har på dessa borrar. Har inte kollat vad Seco har för priser och Komet känner jag inte alls till så det kan vara aktuellt att kolla upp det.

Kommer man inom h7 tolerans med Crownloc? Är det utbytbar borrkona på den?
Nackdelen med en borr av denna typ är ju att det inte alls går att borra utanför centrum med den, vilket jag gör väldigt ofta då jag sätter vändskärsborren i svarven.

Det där med trigonskär, du menar att det inte blir en kant i botten om man kör med en sådan borr?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Crownloc? Är det utbytbar borrkona på den?#
Ja, det är utbytbar spets. Det finns även andra motsvarande fabrikat.
Någon diameterjustering i svarven fungerar inte med dessa.

Jag tycker CrownLoc ger bättre tolerans på hålen, jämfört med korthålsborrar. Tål högre matning också.
H7-tolerans tror jag är för optimistiskt, vare sig man kör med CrownLoc eller korthålsborr.

Min erfarenhet är att vill man komma bort från problemet du har med korthålsborr, då ska man använda så kort borr som möjligt. I ditt fall minska från 3xD till 2xD. Det gör borren styvare och problemet minskar.
Trigonskär verkar balansera krafterna bättre än kvadratiska skär. Dock har nästan alla tillverkare slutat med trigonskär.

Länk till Komet. Kolla på sidan 80.
http://www.kometgroup.com/pdf/kompass/e ... bohren.pdf

Även om du lyckas komma runt problemet vid genomborrning, tror det bara är tur om du lyckas hålla H7-tolerans.
Möjligtvis om du använder excenterhylsa till infästningen och på så sätt kan justera måttet.

Vore det min sak skulle jag borra ø19.5 och sedan arborra.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm:

2 moment, hur skulle det vara som open skrev tidigare att ta ett andra moment med brotsch dvs summan av kardemumman blir likväl längre bearbetningstid men han har vad jag förstått verktygen klara för detta men ville bli av med andra momentet.

Fråga, finns det ingen möjlighet att köra detta med en flerstegsborr. Inbillar mig att det kanske skulle bli bättre centrering på så vis.
ds77

Inlägg av ds77 »

Hur skulle det fungera med en "offerbit" bakom där det ska borras? Det kanske kan bli problem ändå och det blir mer jobb+material så det kanske tar ut varandra även om det skulle fungera.
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Säter* Okej, då kan den borrmodellen vara intressant att kolla på i så fall, fick för mig att det var lödda "borrspetsar" på den modellen. Jag borrar just nu med den vändskärsborren jag har 20.01-20.03mm vilket är riktigt bra tycker jag då det bara tar ca 5 sekunder att borra hålet och ytan blir spegelblank, har även testat ca 10 hål utan någon förändring mer än ca 0.01mm! Jag har även en excenterhylsa som går att använda ifall måttet skulle röra sig i fel riktning.
Jag har en 2xD i annan diameter som jag ska testa och se ifall den får bättre resultat i botten, löser den inte problemet så kollar jag nog på Seco's crownloc eller Sandvikens liknande lösning!

Tecno* Jo precis jag vill ju slippa att använda en tex brotch, fräs, uppborrning eller liknande metod just för att det sparar ett moment! Flerstegsborr känner jag inte till så bra, är inte de väldigt dyra?

ds77* nej en offerbit är uteslutet då det skulle medföra mer tid i slutändan. Jag satt och tänkte att jag skulle ha ett plattjärn som var någon mm tjockare sen vända biten och plana ner till 25mm men det blir ett extra tempo och mer jobb också.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Exakt, gör några provborrningar med den 2xD du redan har. Försvinner kanten är det bara att beställa en ø20mm.

CrownLoc fungerar säkert bra, men lyckas du inte pricka H7-toleransen har du ingen möjlighet till justering.
I och med att du redan äger en exenterhylsa hållar jag tummarna för att det fungerar med 2xD.

Glöm inte att berätta om resultatet av provborrningen. 8)
persa

Inlägg av persa »

Tips. Det finns massor av både Seco och Komet korthålsborrar i olika längder och diametrar som går på http://www.ps.nu Maskiner & Verktyg nästa vecka :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur har det gått med borrningen?
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Jag har inte testat ännu, tänkte vänta tills beställningen dyker upp!
Skriv svar