Kan man ladda LiPo enkelt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Kan man ladda LiPo enkelt?

Inlägg av Klas-Kenny »

Tänkte använda ett litet LiPo-batteri till Mini-sumon då de är små och lätta, samt lätta att få tag på med rätt spänning (3,7V)

Men, jag vill ju gärna kunna ladda det. Och jag har ingen riktig LiPo-laddare, och har heller ingen lust att lägga pengar på en sådan. Så, finns det några bra alternativ?
Skulle man kunna snickra ihop någonting eget, eller kanske ladda med labbagget eller liknande?
Lär inte laddas särskilt ofta, så det gör inte direkt något om det skulle vara lite meck med att ladda det, bara jag får in strömmen i det.

Har kollat på Detta, med inbyggt skydd emot överström, över- och underspänning.
v-g
EF Sponsor

Re: Kan man ladda LiPo enkelt?

Inlägg av v-g »

Beklagar men du kan nästan inte bygga en billigare än de som finns på tex hobbyking.

Men annars är ju principen enkel dels har du toppspänning och tills du når den en strömbegränsning.

Har man inte behov av att ladda snabbt finns laddare från c:a 50-60 kronor.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Jag har inget svar till dig men då jag är nyfiken för egna projekt skriver jag en liten trudelutt här för att hålla koll på tråden.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag har laddat LiPo med labbagg, men det bör göras under uppsikt och på en plats där det inte finns någon brandrisk.

Ställ in utspänningen på 4,2 V per cell och strömbegränsningen på samma som kapaciteten. Labbagget kommer börja med att strömbegränsa därefter kontinuerligt sänka laddströmmen. När den kommit ned till ca 10% av max så bör du stänga av laddningen.

Exempel:
Ett LiPo på 11.1 V och 2200 mAh

Ställ in labbagget på 12.6 V och 2,2 A och ladda till strömmen är nere på 0,2 A.

Edit: Vissa batterier tål att laddas snabbare, men 1 C brukar vara ok för de flesta batterier.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om det går åt h-vete.. blir det en massa rök eller hinner man kasta ut batteriet innan rummet blir gaskammare?
bearing

Inlägg av bearing »

Om det bara är en cell är det ganska enkelt. Ladda med låg ström och inte över 4,2V. Man kan göra en enkel krets av nästan vad som helst som har inbyggd spänningsreferens, typ LM317 och några motstånd/potentiometer för rätt spänning, samt ett motstånd för strömbegränsning.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

v-g: 50-60 spänn hade ju inte varit döden att betala, dock vill jag inte gärna vänta i en månad på att kunna ladda.

LHelge: Det låter ju positivt.
Men då borde det ju inte vara någon raketforskning att bygga en egen laddare, spänningskälla på 4,2V (Typ LM317), en transistor som strömbegränsare till 1,1A (Då jag tänkt encelligt 1100mAh-batteri) och en amperemätare... Kanske till och med lyxa till det med ett shuntmotstånd och en OP för att stänga ner laddningen vid 110mA...
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Det är inte så bra att ladda flera celler utan balansering. Då är det nog bättre att ladda en cell i taget med ovanstående metod.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är ju jävligt onödigt att elda ner kåken för att du inte orkar vänta.

Kliver du över cellspänningen så blir det brand. Tveklöst.

Om det är två eller trecelliga batterier du avser ladda så skänker jag en till dig hellre än att se dig göra något dumt.

PM'a i så fall.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad jag förstått är batteriet jag kollat på encelligt, vilket inte borde vara några problem?

Snubblade över MAX1555, med en sådan torde laddning av ett encelligt LiPo vara idiotsäkert? 17:- plus ett par kringkomponenter och ett litet kretskort, känns ju ganska överkomligt :)

Edit: Den skulle man ju till och med kunna designa in på kretskortet som skall sitta på roboten, att kunna plugga in roboten rakt in i väggen (med väggvårta) vore ju super.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Klas-Kenny skrev:v-g: 50-60 spänn hade ju inte varit döden att betala, dock vill jag inte gärna vänta i en månad på att kunna ladda...
Det tar en vecka ungefär i levtid från hobbyking i hongkong. En del prylar finns i eurobutiken, då kan det gå fortare än så.

(Edit: ifall aktuella pryl har lagersaldo, skall tilläggas...)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Den hos Lawicel är ju garanterat baserad på just MAX1555.
Beställde två sådana, det är ju roligare att bygga själv, särskilt när det blir billigare :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

TopNotch: Man kan gå en bit över 4,2V innan det börjar hända spännande saker.

Jag har sett folk tukta sina LiPo:s å det grövsta, tex ladda direkt med bilbatteriladdare utan att någonting hänt. Dock ska man inte ta risker med LiPosar, när de brinner så brinner de ORDENTLIGT, närmast explosionsartat. Ofta får man förvarning där accen blir varm och sväller som en ballong, så en temperatursensor på cellen som bryter laddningen om den går över en viss temperatur brukar räcka för att vara någorlunda säker.

Enklaste sättet att ställa till det för sig med LiPos är att mekaniskt punktera dem så att juicen i accarna får kontakt med syre. Att överladda så att accen punkteras går förståss oxxo bra, men är lättare hänt på mekaniskt skadade liposar.

Nu förstår jag självklart nöjet med att bygga en integrerad LiPo laddare i vad-det-nu-är-du-bygger, och om det känns OK för dig att elda upp hela projektet om någonting går fel (räcker ju tex med att du får en kass LiPo från fabrik) så - shoot.
Själv laddar jag ALLTID mina LiPosar på bänk, under uppsikt. Det har aldrig varit nära incident, men det är inte värt risken att elda ner kåken för att man slarvladdar lite accar...

[edit]
Sen är det absolut ingenting som säger att kinaladdarna man köper för 150:- är ett dugg bättre än någonting man snickrar ihop själv, snarare tvärtom skulle jag hävda...
Balanserare som diffar över 0,1V/cell är ingen ovanlighet tex...
[/edit]
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

På Lawicels laddare med mini-USB sitter en liten krets med texten KD8T. En 5-pinnars Soic. Förutom kontakterna finns sedan fem andra komponenter, en led, två motstånd och vad jag antar är två kondensatorer.
Skriv svar