CE-Märkning av egna byggen - Igen :-)
Re: CE-Märkning av egna byggen - Igen :-)
AndLi:
Det kanske kan vara något, jag skall maila dem.
Det kanske kan vara något, jag skall maila dem.
I första inlägget står det "Allt man behöver för CE- märkning för en billig penning".Nerre skrev:Den tråden handlar väl om att EMC-prova? Det är INTE samma sak som att CE-märka.
Well, på Svalanders hemsida står det också en massa påståenden, är de också sanna? :)
Som sagt var, EMC-provning är långitifrån allt som behövs för CE-märkning. Det kan möjligen vara tillräckligt för CE-märkning mot EMC-direktivet.
Jag kan inte så mycket om EMC-direketivet, men det går rätt snabbt att kolla upp.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 037:sv:PDF
Artikel 8 i EMC-direktivet säger:
Som sagt var, EMC-provning är långitifrån allt som behövs för CE-märkning. Det kan möjligen vara tillräckligt för CE-märkning mot EMC-direktivet.
Jag kan inte så mycket om EMC-direketivet, men det går rätt snabbt att kolla upp.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 037:sv:PDF
Artikel 8 i EMC-direktivet säger:
Artikel 7 säger:1. Apparater som har bedömts överensstämma med detta
direktiv genom förfarandet enligt artikel 7 skall vara försedda
med den CE-märkning som styrker detta. Ansvaret för anbringandet
av CE-märkningen åligger tillverkaren eller dennes representant
i gemenskapen. CE-märkningen skall anbringas i
enlighet med bestämmelserna i bilaga V.
Bilaga II och III verkar alltså vara det som bäst sammanfattar processen för att kunna CE-märka mot EMC-direktivet.För att visa att apparater överensstämmer med de väsentliga
krav som avses i bilaga I skall det förfarande som beskrivs i
bilaga II (intern tillverkningskontroll) användas. Om tillverkaren
eller dennes auktoriserade representant inom gemenskapen så
önskar får emellertid även förfarandet i bilaga III följas.
ska iväg nästa onsdag på förmöte gällande ce märkning. vi låter proffsenr ta hand om allt från att ta fram vilka standarder som skallanvändas sedan tar dom hand om allt. det kostar för oss ca 50kkr+. ce märkning är även allt med emc, klimat, funktion (baserad på produkt och vad den skall göra).
Jag påstår inte att något är rätt/fel, jag försöker bara förstå varför kostnaden mellan linköping & västerås skilljer 10 ggr..
kan det vara så att den ena är auktoriserad och inte den andra. sedan kanske det handlar om vilka tester som skall genomföras. testar dom på samma underlag som du begärt offert på? genomför dom samma tester?
Varför är Volvo dyrare än Skoda? Bägge är ju bilar?
Ackrediteringar kan vara en sak som skiljer, men självklart kan även kompetens skilja.
Ackrediteringar kan vara en sak som skiljer, men självklart kan även kompetens skilja.
Har fått svar från Linköping nu.
Inga exakta tider men en gissning är att det tar upp till 10 timmar för sluttesten. Timpris 1750:-. Slutrapporten kostar 1500:-.
Sluttesten är då för:
• Radiated Emission
• Conducted Emission
• Eventuellt harmonics
• Burst
• Surge
• ESD
• Radiated immunity in stripline
• Radiated immunity 900MHz PM modulated
• Immunity to induced voltages
Mätningar enligt EN 55013/55022 och RN 55020/55024.
Förmätningar samma timpris och vid mätningar mindre än 8 timmar tillkommer 1000:-
Så en gissning är väl att det skulle sluta på minst 30 000:- iaf.
Inte gratis, men man kommer väl knappast undan billigare antar jag.
Inga exakta tider men en gissning är att det tar upp till 10 timmar för sluttesten. Timpris 1750:-. Slutrapporten kostar 1500:-.
Sluttesten är då för:
• Radiated Emission
• Conducted Emission
• Eventuellt harmonics
• Burst
• Surge
• ESD
• Radiated immunity in stripline
• Radiated immunity 900MHz PM modulated
• Immunity to induced voltages
Mätningar enligt EN 55013/55022 och RN 55020/55024.
Förmätningar samma timpris och vid mätningar mindre än 8 timmar tillkommer 1000:-
Så en gissning är väl att det skulle sluta på minst 30 000:- iaf.
Inte gratis, men man kommer väl knappast undan billigare antar jag.
Det ena är ett sk "Pre-Compliance" labb och det andra är ett "Compliance" labb.AndLi skrev:Jag påstår inte att något är rätt/fel, jag försöker bara förstå varför kostnaden mellan linköping & västerås skilljer 10 ggr..
Det har väl med kvaliteten och spårbarheten att göra.
Ett "Pre-Compliance" labb brukar man använda under utvecklingsfasen, där spårbarheten och dylikt inte spelar någon roll.
ThomasL: Nu är ju BK Services hemsida på svenska, men första meningen på första sidan lyder:
"Hos oss kan du få hjälp med CE märkning, för- och sluttester av din produkts EMC egenskaper, elsäkerhetsgranskningar (LVD), klimat- och vibrations-tester samt akustikmätningar."
Vilket jag tolkar som att de inte anser att de bara är ett "Pre-compliance" lab, men du har kanske en annan tolkning?
http://www.bk-services.se/emc/sluttester går bara att tolka som att de anser sig kunna göra allt, och inte bara är ett labb för utvecklingsfasen.
"Hos oss kan du få hjälp med CE märkning, för- och sluttester av din produkts EMC egenskaper, elsäkerhetsgranskningar (LVD), klimat- och vibrations-tester samt akustikmätningar."
Vilket jag tolkar som att de inte anser att de bara är ett "Pre-compliance" lab, men du har kanske en annan tolkning?
http://www.bk-services.se/emc/sluttester går bara att tolka som att de anser sig kunna göra allt, och inte bara är ett labb för utvecklingsfasen.
Nej, har inte kikat på deras hemsida.
Det brukar skilja en faktor 10 mellan compliance och pre-compliance labb.
Det brukar skilja en faktor 10 mellan compliance och pre-compliance labb.
BK Service verkar inte ha några ackrediteringar. Ett företag som är ISO 9000-certifierat måste ju ha underleverantörer som är ISO-certifierade eller ackrediterade, och ett EMC-labb räknas ju som en underleverantör.
Att upprätthålla ackrediteringar kostar tyvärr.
Att upprätthålla ackrediteringar kostar tyvärr.
Under partners finns följande att läsa:
Det tolkar jag som att de inte utför sluttesterna själva.Tillsammans med våra samarbetspartners kan vi erbjuda provningsmöjligheter som sträcker sig från snabb konstruktionsverifiering eller förmätningar till kompletta slutmätningar och certifieringar.
Nemko
Vi ingår tillsammans med Nemko i nordens största elprovningsnätverk där även företag med kompetens inom maskindirektivet och olika miljödirektiv ingår. Tillsammans med Nemko kan vi erbjuda lättillgänglig EMC-provning i närområdet med allt från enklare förmätningar till kompletta ackrediterade slutmätningar där produkterna ska lanseras i stora delar av världen.
Vi erbjuder också en typprovningsgaranti där vi efter godkända mätningar hos oss på BK garanterar att även en slutmätning hos Nemko kommer att gå bra. Annars står vi för kostnaderna! Kontakta oss för mer information.
ds77: Ja, den texten går väll inte att tolka på så många andra sätt...