Säkringsfråga
Säkringsfråga
Jag har ett bygge där det ingår en trafo från 230V till 12V. Ska jag sätta säkring på primär eller sekundär eller både och? På 12V sidan sitter spänningsreglering 7812 och 7805, en pic (12F629), ett relä och en lysdiod. Det drar ca 130 mA på 12V sidan och 20 mA på 230V sidan.
Det finns anledning till att alla 230Vac anslutna apperater från fabrik är anslutna med en lokal säkring på primärsidan!
En säkring skyddar mot brand, ska man förlita sig på proppskåpets säkring ska enheten klara av att bränna mer än 2300W en lång tid innan den säkring ens reagerar, enligt ELFA-katalogen pallar en 10A säkring 18A "evigt" innan den ens tänkar på att puffa, det ger drygt 4KW!
Det blir mycket rök och en stor brand och ingen ersättning, enheten var ju inte säker eller hur?
En säkring skyddar mot brand, ska man förlita sig på proppskåpets säkring ska enheten klara av att bränna mer än 2300W en lång tid innan den säkring ens reagerar, enligt ELFA-katalogen pallar en 10A säkring 18A "evigt" innan den ens tänkar på att puffa, det ger drygt 4KW!
Det blir mycket rök och en stor brand och ingen ersättning, enheten var ju inte säker eller hur?
Senast redigerad av Icecap 22 september 2005, 10:21:10, redigerad totalt 1 gång.
Tycker absolut du ska avsäkra på primär. De flesta apparater är avsäkrade bara på primären, och får man välja mellan sekundär eller primär är det bättre att avsäkra på primären med ett lite mindre värde, för all ström som går ut från sekundären måste komma från primären. Men det skadar som sagt inte att ha bägge två.
Säkringarna i proppskåpet är till för att skydda egendom och människor från brand och sånt och om du skulle pressa in säg runt 10A på primären på en 12V trafo kan du teoretiskt sett ta ut 200A på sekundären, långt över en kortstlutning -> brand -> trågika konsekvenser och det är inte ens säkert att säkringen i proppskåpet löser ut.
Säkringarna i proppskåpet är till för att skydda egendom och människor från brand och sånt och om du skulle pressa in säg runt 10A på primären på en 12V trafo kan du teoretiskt sett ta ut 200A på sekundären, långt över en kortstlutning -> brand -> trågika konsekvenser och det är inte ens säkert att säkringen i proppskåpet löser ut.
Lutar åt att sätta en ganska liten säkring på primärsidan (ca 50 mA, det minsta jag hittade efter en snabb titt på ELFA) och en lite större på sekundären ca 200 mA). Ska man ha snabb eller trög säkring?. Har för mig att vissa trafo drar mer vid tillslag. Har en enkel från Kjell & Co: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,13240000
En idé kan ju vara att prova, ska bara få fatt på några säkringar...
En idé kan ju vara att prova, ska bara få fatt på några säkringar...