CE-Märkning av egna byggen - Igen :-)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pern

CE-Märkning av egna byggen - Igen :-)

Inlägg av pern »

Tror jag har läst varenda inlägg jag kan hitta här angående detta men tycker forfarande att det inte är helt enkelt. Vad jag undrar över är vad jag måste göra rent konkret och det här med att ev undvika CE märkning med "byggsatser" etc.

Lite bakgrund:

Jag har ett tag byggt lite ljudburkar typ ljudmixrar mm till vänner och bekanta men funderar nu på att ev sälja dem även till andra. Detta är då tänkt att vara till både EU och utanför. Jag levererar aldrig dessa med helt egna nätdelar kopplade till 220V utan de drivs alltid med kommersiella väggvårtor på max 30V AC och i de flesta fallen på 18V AC. Det är inte heller ett krav att jag måste tillhandahålla dessa om detta skulle förenkla det hela.

Tacksam för alla synpunkter och tips.
Användarvisningsbild
jesse

Re: CE-Märkning av egna byggen - Igen :-)

Inlägg av jesse »

CE-märkningen innebär att du ska uppfylla ett antal direktiv.

Se länk: Vad är CE-märkning?

Framför allt är det kanske lågspänningsdirektivet och eventuellt också Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) som kan vara intressanta.

Lågspänningsdirektivet gäller ej utrustning som har lägre spänning än 50 volt AC eller 75 volt DC. Så om du ligger under det så blir det lättare. EMC-kraven brukar inte vara så svårt att uppfylla om man bara håller på med lågfrekvent analog utrustning.

Om du handlar väggvårtan från ett företag inom EU så är det de som står för CE-märkningen av produkten och då kan du sälja den vidare utan problem.
pern

Inlägg av pern »

Jag har läst lite om de olika CE direktiven men det är inte helt enkelt.

Som jag tolkade det med så slipper jag tänka på lågspänningsdirektivet här. Som jag även tolkat det så är igentligen det enda jag behöver tänka på att enheten inte skall vara "allmänfarlig" typ brand eller liknande, eller ?

Gällande EMC så borde väl ljudburkar klara sig utan några problem tycker jag. Men om man hårddrar det så kan ju dessa generera harmonisk övertoner och faller detta då under EMC direktivet ? Låter lite konstigt, men man vet ju aldrig :-)

Och gällande att använda en CE märkt väggvårta för att slippa CE-märka sin egen "låda" har jag läst både att det gäller samt att det inte gör det. Så jag är inte säker på vad som faktiskt gäller.

Så frågorna är:
- Måste jag CE-märka min "låda" i detta fallet.
- Måste jag testa den och isf vad måste jag testa ?
- Om jag CE-Märker den, måste jag anmäla detta någonstans och vilken dokumentation måste jag ha ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du säljer nätadapter (CE-märkt) ihop med audio-enheten ska de CE-märkas ihop men säljer du audio-enheten och nätadaptern som två separata enheter gäller adapterns CE-märkning och det är bara audio-enheten som ska CE-märkas.

Om du är bergis på att audio-enheten klarar EMC-kraven är det bara att klistra på CE-lappar (38-019-28) på och hoppas att ingen kräver kopia på testprotokoll.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du måste ta reda på vilka direktiv som gäller för din låda. Om inga direktiv är applicerbara så får den inte CE-märkas.

Om några direktiv är applicerbara så framgår det av dessa direktiv huruvida den skall CE-märkas eller inte.

De flesta direktiv idag följer New Approach, där skriver man väldigt generellt skrivna krav i direktiven (ex. "produkten får inte orsaka brand") och sen hänvisar man till harmoniserade standarder för hur man uppfyller de kraven. Man kan påvisa överensstämmelse med kraven utan att använda harmoniserad standard, men då måste man motivera varför (och det lär ifrågasättas).

Huruvida du behöver prova eller inte beror på vad dessa harmoniserade standarder säger. I vissa fall krävs provning, i andra inte. Du har full frihet att prova själv, du måste inte anlita något testlabb. Du behöver bara visa att du uppfyller standarden, så anses din produkt uppfylla de väsentliga kraven som den motsvarar (presumptionsprincipen).

Normalt anmäler man inte CE-märkningen nånstans.

Vilken dokumentation som krävs beror på direktiven. Du behöver alltså dokumentation som visar att du uppfyller kraven i direktiven. Indirekt innebär detta oftast dokumentation som visar att du uppfyller harmoniserade standarder, men ibland täcker inte de harmoniserade standarderna allt. I många fall krävs en riskanalys för att säkerställa att produkten inte har risker som inte täcks av de harmoniserade standarderna. I en del fall krävs ett certifierat kvalitetssystem. I ett fåtal fall krävs inblandning av en "tredje part" (jag tror det bland annat gäller personlig skyddsutrustning enligt PPE-direktivet).

Så, första steget är alltså: Ta reda på vilka direktiv som gäller för produkten. Det enklaste sättet är antagligen att fråga de myndigheter som som är ansvariga för övervakningen av respektive direktiv. Skriv och beskriv din produkt och fråga om deras direktiv är applicerbara.

Elsäkerhetsverket är väl de som har koll på EMC.
Jag har dålig koll på vilka som har hand om RoHS och såna saker.

Man kan såklart också kolla på EU:s webbsidor, alla direktiv finns där, bara att ladda ner och läsa. Finns också ofta tolkningar och gränsdragningar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Om du är bergis på att audio-enheten klarar EMC-kraven
Finns det ngt vettigt sätt att testa det som hemmabyggare då? Annat än att sätta en radio bredvid och söka störningar?
pern

Inlägg av pern »

Finns det företag i Sverige som kan göra EMC tester och någon som vet vad det ungefär skulle kosta ?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

pern

Inlägg av pern »

Det såg ju inte billigt ut :-) Vore intressant att veta om vi pratar 5 000 eller 50 000 för en standard CE EMC test.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Maila dem och fråga. Berätta sedan här.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

50kkr - om enheten går igenom på första försök.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Bara att glömma således.... Man skall sälja bra många enheter för att få det att betala sig.
pern

Inlägg av pern »

Det verkar ju helt omöjligt för hemmabyggare/småföretagare att enkelt kunna sälja saker.

Får väl bli att köra "byggsats"-modellen då. Någon som vet hur mycket som måste göras av kunden för att det skall räknas som "byggsats" ?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... %C3%B6ping

I den tråden talas det om att man kan CE märka för 5kkr, har inte provat dock...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den tråden handlar väl om att EMC-prova? Det är INTE samma sak som att CE-märka.
Skriv svar