Hur dra matningen till en µP?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kägglan

Re: Hur dra matningen till en µP?

Inlägg av Kägglan »

Är problemet löst? Nu känner jag inte till just den ATmegan men de brukar ha negativ reset signal så det kan vara värt att testa ett annat ohm motstånd på pullup motståndet.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

jesse skrev:Aha.. det är detta du tänker på?
. The whole ground plane will act as an antenna for
the noise, instead of only the high current loop. This will be the case if the power and
ground pins are connected directly to the planes (typical for hole-mounted
components) and the decoupling capacitor is connected the same way.
Det var ju knepigt. Jag sätter avkopplingskondensatorn så nära jordbenet som möjligt, men jag kan låta detta smälta samman med jordplanet.

Oavsett, så är det inte det som stör processorn - utan vad de pratar om är hur processorn stör omgivningen.
Ja, hela stycket 2.1 (med figur) handlar ju om hur jordplanet ingår i "high current" loopen om GND ansluts direkt till µP. Medan stycke 2.2 med figur visar hur tunnare ledningar lämnar jordplanet för att sedan avkopplas och gå till µP.

Jag tänkte då använda samma princip till matningen av servona, dvs en separat jordledning som är avkopplad för att minska störningarna från servona.

Det hela snubblade lite när jag skulle rita schemat eftersom jag inte kunde skilja på GND med egen ledare och GND jordplanet. Så även om jag drog en liten kort GND ledare i layouten så blev den sedan uppäten av jordplanet när jag lade på det.
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

Här är en ganska bra förklaring om jordplan http://www.hottconsultants.com/techtips ... plane.html
Skriv svar