Solcellspanel för drivning av LED ? Tips?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cosse

Solcellspanel för drivning av LED ? Tips?

Inlägg av cosse »

Söker lite tips och råd för drivning av en RGB SMD led, panelen bör helst hållas inom måtten 40x90. Eventuellt kan två stycken läggas i serie, då önskvärd spänning är 5v för drivning av en PIC som styr led'en. Grundtanken har varit att driva det hela enbart med hjäp av batteri men tanken är att "förlänga" driftstiden med solceller....

Någon som vill hjälpa lite? :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Varför inte försöka köra det på så låg spänning som möjligt?

Är väll lämpligt att ligga runt spänningsfallen för lysdioderna, måste väll vara så att nån PIC som klarar under 5V?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

mm eller cm?
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Glöm inte - man kan inte köra en LED på 1.2V matningsspänning om dess framspänningsfall råkar vara 1.2V! En LED är en diod - och innehåller inget som kan begränsa strömmen genom den, även om den inte får överstiga exempelvis 20mA!

Därför får man ta fram den gamla klassiska regeln U = R*I och räkna:

Anta matningsspänning på 5V, och en diod med ett framspänningsfall på 1.2V. Du vill begränsa strömmen till 20mA, och behöver ett förkopplingsmotstånd. Du beräknar det genom att först räkna ut hur många volt som behöver falla över resistorn:

5V-1.2V = 3.8V behöver motståndet ta hand om, resten faller över dioden. Vi vet att den ström som går genom motståndet är samma som den som går genom dioden eftersom de är kopplade i serie. Därför kan vi nu bestämma motståndets storlek, eftersom vi känner spänningsfallet över den (3.8V) och strömmen (20mA) som vi vill skall gå igenom den (och dioden).

U = R*I ger 3.8 = R*0.02 vilket ger R=3.8/0.02 vilket förenklat blir R=190.
Motståndet måste alltså vara 190 ohm för att begränsa strömmen genom dioden!

Nu inser man att man kan seriekoppla 4 dioder för att få ett framspänningsfall på totalt 4.8V (4*1.2V). Antar vi samma matningsspänning skall 0.2V falla över motståndet. Samma beräkning 0.2 = R*0.02 ger att motståndet skall vara 10 ohm. Enkelt!

/K
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det måste väll finnas ett bättre sätt att bygga en strömbegränsning än med ett motstånd?

Och han sa ju en RGB diod... svår att seriekoppla...
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

AndLi: är väl inget svårt att seriekoppla en RGB-diod? Det är ju bara tre dioder (i olika färg) i samma kapsel.

Det krävs ofta mycket komponenter för att effektivt strömbegränsa - och i allmänhet går det lika mycket effekt förlorad - om man inte bygger något switchande med spolar och annat otäckt för en nybörjare. (Rätta mig någon om jag har fel)

/K
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Kristoffer: Visst är det tre lysdioder i samma kapsel, men dom brukar ha gemensam anod eller katod vilket gör det svårt med seriekoppling
SanSao

Inlägg av SanSao »

kristoffer skrev:AndLi: är väl inget svårt att seriekoppla en RGB-diod? Det är ju bara tre dioder (i olika färg) i samma kapsel.

Det krävs ofta mycket komponenter för att effektivt strömbegränsa - och i allmänhet går det lika mycket effekt förlorad - om man inte bygger något switchande med spolar och annat otäckt för en nybörjare. (Rätta mig någon om jag har fel)

/K
kan du inte sätta upp ett schema på hur du har tänkt seriekoppla rgb dioden? tänk på att den har gemensam katod/anod och det är olika spänningsfall på färgerna.
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Idén, som ni säkert förstod, är inte att lägga de tre färgerna i serie - vad skulle det tjäna till?

Naturligtvis måste varje diod seriekopplas med var sitt förkopplingsmotstånd, inget annat! :)

/K
cosse

Inlägg av cosse »

Tack för alla svar... beklagar om jag skrev det hela lite klantigt.

I serie, avsåg jag alltså solcellerna, för att kunna uppnå 5vdc och måtten var i mm.

Tanken är alltså att kretsen skall sköta allt, inkl. strömbegränsningen då den ger max 20mA ut. Läs mer om hur den är programmerad här:

http://0000.no-ip.org/RGB-PROdatasheet.htm
cosse

Inlägg av cosse »

Verkligen ingen som har lite tips på solcellespaneler??
SanSao

Inlägg av SanSao »

kristoffer skrev:Idén, som ni säkert förstod, är inte att lägga de tre färgerna i serie - vad skulle det tjäna till?

Naturligtvis måste varje diod seriekopplas med var sitt förkopplingsmotstånd, inget annat! :)

/K
i ditt första inlägg tolkade jag det som att du tror att det går att seriekoppla de tre färgerna i dioden med färgerna i en annan rgb diod. vilket inte är möjligt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

seriekoppla paneler från massa billiga miniräknare? Det är väl bara att slakta ett par stycken och testa.
cosse

Inlägg av cosse »

gunne skrev:seriekoppla paneler från massa billiga miniräknare? Det är väl bara att slakta ett par stycken och testa.
Behöver inte nödvändigtvis vara snålbilligt... men effektiva.... och inte fler än två, som håller sig inom måtten jag angav....dom ska helst vara tunna som fan med.. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du behöver minst 10celler gärna några fler.
Skriv svar