Driva en liten dc elmotor med 16F690

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kattis57

Driva en liten dc elmotor med 16F690

Inlägg av Kattis57 »

Hej, jag är nybörjare i PIC-världen och har gett mig in på ett projekt där drivningen av en liten elmotor ingår. Jag har sökt och sökt men hittar inga svar som jag helt förstår, så vänder mig nu till er:

Hur driver man en elmotor (har en sådan här: http://www.designnotes.com/Merchant2/me ... y_Code=mek) med en PIC-processor (16f690)?

Som jag har förstått det så kan man inte bara strömsätta motorn som man gör med en lysdiod, liten högtalare etc utan man måste skicka ut pulser. Hur vet jag hur snabba pulser man bör skicka ut, och framförallt; har ni något exempel på hur man ens programmerar så att en port skickar pulser.

H-brygga, transistorer och resistorer - vad behöver jag? Jag vill som sagt till en början bara få motorn att snurra.

Som ni märker är jag ny. Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Driva en liten dc elmotor med 16F690

Inlägg av Glenn »

Ska du bara få den att snurra så räcker det ju med nån form av drivkrets, tex en transistor eller specialkrets.

Ska du reglera hastighet kan dju ju börja tänka på PWM, och vill du kunna byta rotationsriktning kan du börja fundera på H-brygga.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Som jag har förstått det så kan man inte bara strömsätta motorn som man gör med en lysdiod, liten högtalare etc utan man måste skicka ut pulser.

Du behöver inga pulser. Får den ström så går den. Det beror helt på vad du vill göra.
Men Glenn redde ut det bra... :-)

Men viktigare är att jag inte hittade några specifikationer på motorn (spänning/ström)...
Kattis57

Inlägg av Kattis57 »

Tack för svaren! Har inte kunnat logga ni här och berättat att problemet är löst.

Jag har nu en annan fråga för er tålmodiga:

Kan jag på något sätt ändra motorns riktning lite som jag vill? Dvs att den drivs i tex 10 sekunder åt ena hållet, väntar 10 sekunder, och sedan byter rotationsriktning och snurrar åt andra hållet? :humm:

De lösningar jag kommit på lär leda till kortslutning direkt.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Du skriver inte hur du löst det. Lösningen för att ändra riktning är en H-brygga som Glenn skrev redan efter ditt första inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ska man inte varvtalsreglera utan bara vända rotationsriktning räcker det väl med 2 reläer som styrs av varsin port.
Kattis57

Inlägg av Kattis57 »

Jag driver motorn med den här drivkretsen:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 2-71&toc=0
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det här är en populär drivkrets för mindre motorer : 73-132-23.
janno

Inlägg av janno »

Har man lite transistorer till övers och motorn inte drar någon direkt ström så kan något sån här fungera (jag är inte helt överens med Eagle ännu så schemat kanske inte är det vackraste):
H-brygga.PNG
Jag har lekt lite med att styra grabbens legomotorer utan att något brunnit upp ännu. Motorerna jag har kört med drar ca 150mA vi fullt ös och 500mA vid start/stopp. Transistorerna (de är specade till 800mA) jag använt är väl inte direkt gjorda för motorstyrning men de hade jag hemma och det fungerar.
Med en PIC 16F690 kan jag både varvtalstyra och ändra riktning med den inbyggda motorstyrnings funktionerna (ECCP modulen - PWM Full bridge).
Om någon ser nått väldigt galet så är kommentarer välkommna.

Hoppas det är till någon hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Har trådskaparens namn med ödmjukheten i tråden att göra,, :vissla: .

Inga håra bara mjuka och trevliga hjälpsamma svar till en nybörjare :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eller så kan det bero på att TS själv har öppnat tråden på ett bra sätt med en tydlig beskrivning om vad som skall lösas. Dessutom återkommer TS med ett inlägg och berättar att en lösning redan är igång.

Generellt sett vet vi ju inte vem som döljer sig bakom ett nickname. Det är ju inte säkert att valt nickname speglar verkligheten alla gånger.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Tänkte säga detsamma. Ett förstainlägg över medel.
Om bara alla förstainlägg kunda vara det (d.v.s över medel)... :-)
Skriv svar