Relä fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jimmyberggren

Re: Relä fråga

Inlägg av jimmyberggren »

Är det någon som vet hur mycket last ett 30A relä klarar av över styrningen? Man kan ju alltid driva en diod för att visa att reläet sluter. Men hur mycket är maxlast på en sådan ingång?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad menar du? Reläspolen tar vad den behöver, så enkelt är det. Det känns som att du är ganska långt från målet...

Ett 30A relä kan driva upp till 30A genom brytarfunktionen.
Reläspolen används bara för att aktivera den brytarfunktion, man drar inte ström igenom den, man lägger en spänning över den och det gör att det går en skaplig blygsam ström.

Har du ens läst och förstådd de svar du har fått?
jimmyberggren

Jo jag förstår principen och är utbildad elektriker, att det går att driva en diod över är ju självklart. Men min fundering är högt man vågar gå i ström. Det finns ju enheter som ex. GPS som inte drar så mycket ström och som jag menar borde fungera att driva över ett relä på signalgången för att kunna få en slutande effekt som sedan driver en kontrollampa när man slår på GPS'en. Känns lite onödigt att använda ett tungelement till en sådan funktion, speciellt då vi har 40st 30A reläer liggandes.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

*Suck*

Nåväl, ett 12V relä har en spole med ett motstånd runt 90 ohm. vid 12V blir det 133mA.
Då kan du räkna ut spänningsfallet vid en given ström och samtidig veta att reläet inte drar förrän spänningen över spolen är runt 8V.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Utbildad elektriker!?!? :shock:

Hoppas att du skojar efter relä resonemanget i tråden!

Säg att du skojar, please! :?
jimmyberggren

Jag är utbildad starkströmselektriker och då lär man sig ingenting om elektronik speciellt inte reläer för svagström. Det finns olika typer av utbildningar att gå, det borde ju du veta som är så himla duktig! Hur vore du om du nu är så himla bra ser till att dela med dig av dina kunskaper istället för att försöka sänka de som försöker!

Det finns faktiskt andra saker här i livet än elektronik.
Jag har aldrig påstått att jag jobbar med elektronik. Jag slutade med detta eftersom jag ansåg att det fanns andra områden som var mer intressanta och ger mycket bättre betalt!

Svara istället vettigt på frågor om du nu skall svara alls!
jimmyberggren

IceCap!

Tack för ditt svar, det var det jag behövde veta!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ett relä är INTE elektronik, det fungerar i princip likadant om det jobbar med 5 VDC eller 240VAC och kallas kontaktor!

*Suck*
jimmyberggren

Jag vet att det heter kontaktor, det behöver du inte förklara för mig!
Men det är tydligt att du inte själv förstår och känner dig träffad eftersom du måste försvara dig själv och visa att du visst kan en massa!

Tycker inte detta forum är till för att mäta vem som har längst, släpp tugget och försök lära dig något av det jag skrev till dig istället.
Om du istället hjälper folk istället för stjälper så kommer du nå längre här i livet, dessutom kanske fler vågar intressera sig för elektronik.

Skillnaden mellan ditt och mitt område inom elen är att jag dör om jag gör fel, för dig kittlar det bara lite.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

*Suck*
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Och folk tycker att man ska anlita elektriker om något ska göras.... Jag känner mig klart tryggare om jag gör det själv.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

jimmyberggren skrev:Jag vet att det heter kontaktor, det behöver du inte förklara för mig!
Men det är tydligt att du inte själv förstår och känner dig träffad eftersom du måste försvara dig själv och visa att du visst kan en massa!

Tycker inte detta forum är till för att mäta vem som har längst, släpp tugget och försök lära dig något av det jag skrev till dig istället.
Om du istället hjälper folk istället för stjälper så kommer du nå längre här i livet, dessutom kanske fler vågar intressera sig för elektronik.

Skillnaden mellan ditt och mitt område inom elen är att jag dör om jag gör fel, för dig kittlar det bara lite.

Jag undrar hur gammal du är?
Jag själv är 53 och har hållit på med både starkström och elektronik sedan jag var 12.

Lösningen med tungelement är ett enkelt elektronikfritt sätt. Tungelement brukar ha en känslighet runt 20 - 40 AT.
AT står för Ampere Turns, alltså strömmen x antalet varv. Med dina 2,5A skulle du behöva ca 15 varv för att vara säker på att sluta kontakten i tungelementet. Linda med 1 mm lacktråd, men linda den först runt en skruvmejsel (som när du lindar upp överblivna EK-ledare i apparatskåp) och stoppa i tungelementet (det är skört som "glas").

Lösningen med relä "går inte" spolen behöver så där en 12 volt och då är det inget kvar till sändaren.

Visst kan man linda om ett relä så det drar för 0,2 volt men behöver 2,5 A i stället.

Man kan också använda Hallelement (som du kanske har i din strömtång om den kan mäta likström).
Jag petade ihop ett sådant i en uppkapad M 12 bricka och för ett varv runt så behövdes 4,5 A för att aktivera (eller 5 varv så räcker det med ca 1A.

Hoppas du taggar ner för på detta forum finns det folk från certifierade Windowstekniker ner till folk som kan bygga hus (om nu skalan är vertikal)(man kanske ska vända på den så husbyggarn är uppåt).

Sedan kan du som elektriker titta på andras "kopplingar" som jag får reda ut http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=55268

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

jimmyberggren: OK, du är van vid starkström, inget fel med det. Dock gäller Ohms lag likaväl där också så du är bekant med orsak och verkan.

Dina frågor är kanske ställd på ett "okunnigt" sätt, helt enkelt för att du inte är van vid denna del av ämnet. Det är ett ganska vanligt problem och lösningen är alltid att förklara vad som ska uppnås, vad man har tillgång till och hur pass kunnig man är.

Du har fått en hel del svar och det känns faktisk som att du skiter i dom och envisas med en lösning som är så tydlig fel att alla här kanske inte riktigt förstår hur du menar, lite som att inte se skogen för alla träden.

Du kan dock vara säker på att en vettig fråga får ett vettigt svar, det är inte alltid att vi är speciellt PK (jag kan vara ganska dum också) men vi vet vad vi pratar om! Men liksom du har lösningar i ditt yrke som du har förkastat i den grad att du inte ens funderar på att använda (typexempel: stickpropp i båda ändar av en förlängningsledning) har vi det likadan: det finns lösningar som inte löser en skit och som därför är totalt förkastat.

Din lösningsmodell är en sådan helt enkelt, iaf. som du beskriver den och det ger ung. samma tankar som du ville få om du kom till ett ställe och skulle jobba och ser en "sådär förlängningssladd".
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

jimmyberggren skrev:
Man ska inte generalisera ang säkerhet för det viktiga är inte om du dör när du gör fel, det viktiga är om andra dör (många) när man gör ett fel. Det kan kosta många liv om man schabblar med avionics eller fordonselektronik också utan att starkström är inblandat!
Skriv svar