Tjenare tjenare,
Jag är ny här på svenska elektronikforumet och jag antog att detta forum skulle passa för detta problem som jag precis har stött på.
Det är så att jag nyligen fyllde på med batterivatten till mitt mc batteri då nivån var lite för låg till cellerna. Och nu helt plötsligt så vill inte batteriladdaren ladda mitt batteri längre. Laddaren står bara på standby, och det hjälper inte hur många gånger jag än trycker på "mode" knappen för att välja mode så att man kan ladda batteriet. Jag har kunnat ladda batteriet innan men nu vill det sig inte. Så vad kan vara problemet?
Min batteriladdare för bil/mc vägrar ladda batteriet
Re: Min batteriladdare för bil/mc vägrar ladda batteriet
har du haft plattorna i kontakt med luft ett längre tag är batteriet förstört.
Vad har du för laddare ? har du typ enctek så kan du testa att låta den vara inkopplad i et tpar dagar och se om det komme rigång.
Vad har du för laddare ? har du typ enctek så kan du testa att låta den vara inkopplad i et tpar dagar och se om det komme rigång.
Okej, för batteriet har suttit i mopeden ett tag då jag höll på o fixa den för att sedan sälja hojen. Batteriladdaren är av märket: Tronic T4X SE.. billig batteriladdare som jag köpte för ett tag sedan .
Vad har du för spänning över batteriet? Har du någon annan nätdel eller så som man skulle kunna skrämma igång det med?
Batteriets spänning ligger på 6,4 volt. Har mätt med mätinstrument. Och typiskt nog har man inte någon annan laddare att prova med just nu.
Edit: Har nu lånat ett aggregat av en polare för att försöka få liv i batteriet. Just nu ligger spänningen på 8v från 6,4v så det verkar funka med denna metod just nu i alla fall
Edit: Har nu lånat ett aggregat av en polare för att försöka få liv i batteriet. Just nu ligger spänningen på 8v från 6,4v så det verkar funka med denna metod just nu i alla fall

ha inte för mycket hopp om batteriet är i denna miserabla skick...
har batterivattnet varit ned cm under plattornas överkant så kan du betrakta den delen som har varit över vattenytan som död del av batteriet - dvs. den delen aktiveras inte igen oavsett hur länge du laddar utan det enda du gör är att koka sönder batteriet...
har batterivattnet varit ned cm under plattornas överkant så kan du betrakta den delen som har varit över vattenytan som död del av batteriet - dvs. den delen aktiveras inte igen oavsett hur länge du laddar utan det enda du gör är att koka sönder batteriet...
Det visade sig att batteriet redan var förstört eftersom spänningen sjönk när batteriet inte laddades på 2-3 timmar och sen blev två av cellerna vita, så jag beställde ett nytt batteri, ett gel batteri istället. Har hört bra rykten om de batterierna. Tack för svaren jag har fått.