Relä fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jimmyberggren

Relä fråga

Inlägg av jimmyberggren »

Hej!
Har en fundering gällande bilrelä på 30A. Går det att belasta reläet med max 30 A genom ingångarna som egentligen är till för signalstyrningen? Jag vill helt enkelt ha en omvänd funktion d.v.s är det ström i ledaren genom att man slagit på en apparat så skall reläet sluta och få en diod att lysa. funkar ovanstående? eller måste jag ha någon annan typ av relä?

Lasten blir ju på fel ställe om man kollar på den schematiska skissen på reläet, men det kanske fungerar ändå?
Användarvisningsbild
Andy

Re: Relä fråga

Inlägg av Andy »

Du är helt fel ute här men om du berättar vad du vill göra så kanske du kan få ett tips på hur du ska få till det.
jimmyberggren

I vårt 12v system så har vi en VHF som sänder med max 25 W. d.v.s. det blir max 2,5A. Problemet är att vi inte ser att den verkligen är igång där vi står och styr. För att underlätta detta så vill vi när den är på och det går ström genom kabeln att en diod lyser upp vid styrplatsen. Jag misstänkte att det inte riktigt gick att lösa med reläet på det viset eftersom jag misstänker att den del av reläet som har "fjäder" antagligen inte klarar av större strömmar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ett tungelement med matarkabeln lindad runt kan vara en lösning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

jimmyberggren: Du blandar ihop aktiveringsspolen med brytardelen.

Men det finns faktisk ett sätt att göra vad du vill! Ganska enkel sätt också!

Ta ett tungelement (t.ex. 37-492-98), linda om den ena av strömledningarna till effektsteget några varv runt tungelementet. När det sedan går ström nog slutar tungelementets brytare och när strömmen sjunker öppnar den. Sedan kopplar du ett vanligt kretslopp med LED, strömbegränsermotstånd och då tungelementet och saken är biff.
jimmyberggren

Tack!

Men 10w hur pass mycket ström måste det till för att det ska sluta? Visst jag kan ju linda ihjäl mig runt tungelementet men jag tänkte att VHFen lyssnar ju mest och drar då inte så mycket ström! Krävs det mycket för att det ska sluta!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror på antal varv runt tungelementet helt enkelt. Det ska gå att räkna ut (kanske i databladet) men jag ids inte lägga krut på den bit. Testa dig fram helt enkelt.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Vad sägs om att använda en vanlig analog amperemätare?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hur får man en sådan att tända LED'n vid styrplatsen? :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man öppnar och klistrar en liten svart lapp på visaren. Sedan borrar man ett hål strax bakom och lägger in en liten lampa/LED så att när visaren ger utslag kommer den svarta lappen bort och lampan syns.

Ganska enkelt faktisk!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:lol:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Absolut, att jag inte tänkte på det. :doh:
slft

Inlägg av slft »

eller oxå använder man en rf switch för att detektera

http://www.sk6ma.org/projekt/rf_switch.pdf

//Ola
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Vet inte om detta är en Marin VHF.
Men i sådana fall så har många VHF stationer som finns idag gps/nmea ingång/utgång
med spänning utgång, har den det så skulle en led passa på den utgången.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

jimmyberggren skrev:I vårt 12v system så har vi en VHF som sänder med max 25 W. d.v.s. det blir max 2,5A. Problemet är att vi inte ser att den verkligen är igång där vi står och styr. För att underlätta detta så vill vi när den är på och det går ström genom kabeln att en diod lyser upp vid styrplatsen. Jag misstänkte att det inte riktigt gick att lösa med reläet på det viset eftersom jag misstänker att den del av reläet som har "fjäder" antagligen inte klarar av större strömmar.
Eran marina VHF på 25W tar ca 5A vid sändning. Du har effektförluster i sändaren som gör att du har ca 50% verkningsgrad. Du kan vira en kabel runt pluskabeln (vet inte antal varv, prova), denna kabel blir induktivt kopplad mot plussen när det flyter en ström igenom plus. Via en transistor så aktiveras en LED vid styrplatsen samtidigt som VHF:en startas.
Skriv svar